مدیرکل گمرک خراسان‌شمالی بر تکمیل زیرساخت‌های منطقه ویژه بجنورد تاکید کرد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل گمرک خراسان شمالی با تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های لازم در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد، گفت: ایجاد زیرساخت‌ها نخستین گام در موفقیت منطقه و تسهیل در سرمایه گذاری این خطه است و باید نهادهای مسوول در این زمینه همکاری کنند.

به گزارش ایرنا، عباس باقری روز دوشنبه در نشست با مدیران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: گرچه از زمان تصویب منطقه ویژه اقتصادی در مرکز خراسان شمالی ۶ سال می گذرد اما این منطقه هیچگونه زیرساختی ندارد.

وی افزود: این منطقه ویژه اقتصادی هنوز یک ساختمان اداری ندارد و اگر سرمایه گذاری به این منطقه مراجعه کند تنها با یک سَردر و انبوهی از کوه ها و دره ها مواجه می شود.

باقری ادامه داد: بارها برای ایجاد زیرساخت های این منطقه پیگیری شده است اما بعد از سال ها تنها نقشه های جغرافیایی آن تهیه شده است.

مدیرکل گمرک خراسان شمالی تصریح کرد: از سوی دیگر این منطقه ویژه کد مجزایی ندارد و کد گمرک استان به آن داده شده است که این امر به زیرساخت های گمرک خراسان شمالی آسیب زده است.

وی افزود: اکنون پیگیری هایی برای دریافت کد مجزای منطقه ویژه اقتصادی خراسان شمالی در حال انجام است.

باقری یادآور شد: بهره‌مندی سرمایه‌گذاران از مشوق‌هایی همچون معافیت‌های مختلف، قوانین خاص مناطق ویژه، معافیت‌های گمرکی از مزیت های مناطق ویژه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه بهره گیری از ظرفیت بندر خشک طرح توجیهی فنی و قوی می خواهد، گفت: بهره گیری از این ظرفیت اقدامات ویژه می خواهد و باید سال های پیگیری شود.

به گزارش ایرنا، مهم‌ترین مشکلی که امروزه بنادر ساحلی به علت رشد سریع استفاده از کانتینر در حمل و نقل دریایی با آن مواجه هستند، فقدان فضای کافی به منظور انبارسازی و همچنین نبود دسترسی مطلوب به مقاصد کالا به علت استفاده از شیوه‌های سنتی انتقال کالا است.

برای این مساله در خارج از بنادر و سرزمین اصلی، مکان‌هایی را ایجاد می‌کنند که به بنادر خشک (Dry Port) معروف هستند؛ در این بنادر حمل و نقل ترکیبی شکل می‌گیرد تا بدین ترتیب سیستم‌های مختلفی نظیر ریل و جاده به کار گرفته شود که قسمتی از این کالاها کانتینرها حمل و نقل می شوند، یعنی کالاها با کانتینرها از طریق بنادر وارد شده و سپس در ترکیب کانتینر با ریل یا کانتینر با کامیون به بنادر خشک در داخل منتقل شده و از آنجا به محل مصرف توزیع می‌شود.

به گزارش ایرنا، منطقه ویژه اقتصادی خراسان شمالی در بجنورد با گستره ۳۵۰ هکتار تعریف شده که مرحله نخست آن ۴۹ هکتار وسعت دارد که در سال ۹۷ به بهره برداری رسید.

۳۲۷ واحد در شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی در حال بهره برداری است و اکنون ۹۸۲ قرارداد سرمایه گذاری در شهرک و نواحی صنعتی استان منعقد شده است.

خراسان شمالی ۹ شهرک، ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha