معاون شهردار تهران: طرح قطار ملی نیازمند حمایت/ تولید انبوه از سال آینده

تهران بزرگ - ایرنا - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به تولید قطار ملی گفت: اکنون این طرح در مرحله حساسی است و نیازمند حمایت همه جانبه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن هرمزی روز دوشنبه در گردهمایی تولید کنندگان داخلی طرح قطار ملی مترو که در کارخانه واگن سازی برگزار شد گفت: اکنون طرح تولید قطار ملی در مرحله حساسی و با حمایت دولت محترم این طرح بزودی به مرحله رونمایی خواهد رسید.

وی افزود: با مساعدت دولت ۷۷ میلیون یورو اعتبار از طریق بانک شهر تخصیص داده شده و هم اکنون برای تولید انبوه قطار ملی این پول در حساب بانک شهر و آماده انعقاد این تفاهم نامه ها هستیم.

معاون شهردار تهران ادامه داد: به رییس جمهور فول داده بودیم که اولین قطار ملی همزمان با راه اندازی ایستگاه مترو پرند انجام شود که بدلیل تا هماهنگی و بروز نقص فنی این اتفاق روی نداد.

وی افزود: بزودی این اتفاق با حضور رییس جمهور خواهد افتاد و اولین قطار ملی در کارخانه واگن سازی رونمایی می شود و تولید انبوه نیز از سال آینده انجام خواهد شد.

جشن رونمایی از قطار ملی در تهران

مدیرعامل شرکت واگن سازی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: ۴۳ درصد از سهم تولید قطار ملی به عهده واگن سازی تهران است و هم اکنون باید ۱۵ رام هفت واگنه و یک رام هشت واگنه تولید کنیم و در حال حاضر سه رام هفت واگنه در مجموعه واگن سازی وجود دارد و بعد از تاییدیه های نهایی تجهیزات اصلی نصب خواهد شد.

علیرضا شیخ طاهری افزود: فرآیند تولید قطار ملی پنج سال پیش در شرکت واگن سازی شروع و بزودی جشن تولید اولین واگن‌ های ساخته شده را خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: مبنای شروع طرح قطار ملی از ۲ ماده قانونی شروع شد مفاد قانون این ۲ ماده لزوم تامین ۲ هزار دستگاه واگن توسط دولت تا سال ۱۴۰۱ و تصریح بر این بود که به موازات تامین واگن‌ها، دانش فنی ساخت قطارهای مترو تا عمق ۸۵ درصد اعمال بشود.

شیخ طاهری افزود: مدیران وقت مترو تهران و شهرداری همت کردند و با همکاری سایر ارگان‌ها بنای طرح قطار ملی را گذاشتند که شروع طرح از مردادماه ۹۸ بود که فاز طراحی و انعقاد قرارداد و ساخت قطار به مدت ۱۸ ماه طول کشید و در فروردین ۱۴۰۱ انجام گرفت.

ساخت قطار مبتنی بر طراحی داخلی و بومی سازی

مدیر کارگروه تولید قطار ملی با بیان اینکه آغاز طرح قطار ملی به تاریخ اول مردادماه ۹۸ بر می‌گردد گفت: در آن زمان ساخت قطار ملی کلید خورد و ۱۸ ماه این زمانبندی به طول انجامید و در ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ نخستین قطار ملی رونمایی شد.

سید کاظم طاهرزاده افزود: در ادامه در تاریخ ۱۶ مهرماه ۱۴۰۰ کار نظارت و بررسی مشاورین در ارتباط با قطار ملی آغاز شد و در آبان ماه سال ۱۴۰۲ موفق به اخذ سیر مسیر ایمنی واگن قطار ملی شدیم.

وی ادامه داد: در بخش بدنه قطار ملی طراحی و بومی‌سازی بدنه توسط شرکت واگن‌سازی انجام شده همچنین در ارتباط با تزئینات و اخذ طراحی و اجرا در این بخش نیز توسط شرکت واگن‌سازی اقدامات صورت گرفته است.

مدیر کارگروه طرح قطار ملی با بیان اینکه میز راهبر، سقف و بدنه واگن نیز در قالب قطار ملی توسط شرکت واگن‌سازی انجام شده گفت: تهویه قطار نیز در قالب قطار ملی توسط شرکت واگن‌سازی عملیاتی و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ۴۳ درصد از وزن قطار ملی سهم شرکت واگن‌سازی است اظهار کرد: در و ترمزها نیز توسط شرکت تیوان ترمز انجام شده همچنین در بخش تجهیزات ترمز نیز باید به این موضوع اشاره کرد که ۱۵ درصد از ترمزها نیز توسط شرکت‌های داخلی اجرا شده که بر اساس وعده‌ ای که توسط شرکت تیوان ترمز داده شده قرار است سهم ۱۵ درصدی ترمز داخلی در یک بازه زمانی مشخص به ۶۵ تا ۷۰ درصد در بخش داخلی برسد.

طاهر زاده به موضوع بوژی در سیستم واگن مترو اشاره کرد و افزود: این سیستم توسط شرکت مپنا لوکوموتیو عملیاتی و اجرا شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha