رئیس جهادکشاورزی اردبیل: حفاظت از خاک زراعی نخستین گام دستیابی به امنیت غذایی است

اردبیل- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: حفاظت از خاک زراعی اولین گام دستیابی به امنیت غذایی و خودکفایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نوبخت اژدری روز دوشنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی خاک با تاکید بر لزوم تلاش همگانی برای افزایش بهره‌وری و حفاظت از سرمایه ملی خاک افزود: خاک هر منطقه به نوعی سرمایه ملی محسوب می شود زیرا ارتباط مستقیمی با امنیت و استقلال غذایی هر کشور دارد.

وی تخریب خاک را موجب از بین رفتن کشاورزی پایدار و به تبع آن از بین رفتن امنیت غذایی و در نهایت منجر به زوال تدریجی استقلال کشور دانست و بیان کرد: خاک علاوه بر حفظ پوشش گیاهی و تامین امنیت غذایی، توانایی ذخیره آب در درون خود و نیز افزایش زمان تمرکز آب در حوضه‌های آبخیز و جلوگیری از وقوع سیلاب را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با تاکید بر لزوم نگرش تخصصی و هوشمندانه حفاظت از خاک زارعی اضافه کرد: هدر رفت خاک و کاهش حاصلخیزی، ایجاد و افزایش روان‌آب و سیلاب، آلودگی آب‌های جاری و زیرزمینی، افزایش رسوب‌گذاری در مخازن سدها و منابع آبی، کاهش بهره‌وری کشاورزی، مهاجرت و معضلات اجتماعی از پیامدهای فرسایش خاک است.

مطالعات خاک‌شناسی برای ۵۰۰ هکتار از اراضی پارس‌آباد

وی اجرای قانون حفاظت از خاک را ضروری خواند و در تشریح اقدامات لازم برای حفاظت از خاک زراعی در استان اردبیل اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی برای تحقق این هدف اقدام به عقد قرارداد مطالعات خاک‌شناسی در ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان پارس آباد جهت پایش و توصیه نحوه مصرف کودهای شیمیایی و کنترل و برنامه ریزی آتی در جهت حفاظت از خاک زراعی کرده است.

اژدری همچنین گفت: در راستای استفاده بهینه از خاک زراعی، با تخصیص ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار از مجموع ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب سفر ریاست جمهوری، پنج واحد استخر معیشتی در سطح شهرستان‌های مشگین‌شهر، خلخال و اردبیل به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: با جذب این اعتبار، عملیات اجرایی یک واحد استخر نیز در حال اتمام است و با جذب کامل ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار اشاره شده، سه واحد استخر معیشتی دیگر نیز در سطح استان وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: در پایین دست سد یامچی اردبیل نیز با تامین ۲۰ میلیارد ریال اعتبار، طرح آبیاری مدرن به مساحت ۲۵۰۰ هکتار پس از تکمیل نواقصات، سال گذشته به بهره برداری کامل رسید.

وی بیان کرد: با جذب ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی از سوی معاونت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان، دو طرح آبیاری در پایاب سد سرخاب شهرستان نیر به مساحت سه هزار و ۵۳۰ هکتار و اراضی پایاب سد پیله سحران اردبیل به مساحت ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

هشتم تا ۱۴ آذرماه به عنوان هفته خاک نامگذاری شده و شعار امسال این مناسبت «خاک و آب، منشا زندگی» انتخاب شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha