سازمان ملل: هیچ جای امنی در نوار غزه وجود ندارد/ خطر بزرگ قحطی برای همه

نیویورک – ایرنا  - سخنگوی سازمان ملل متحد در پی دور جدید حملات رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان با اعلام اینکه توزیع کمک های بشردوستانه در خان یونس متوقف شده است، گفت: هیچ جای امنی در نوار غزه وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص از سرگیری درگیری ها میان اسرائیل و حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی بشدت نگران است و از همه طرف ها می خواهد که به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند.

دوجاریک تصریح کرد: سازمان ملل متحد همچنان از نیروهای اسرائیلی می خواهد از اقداماتی که وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه را از این نیز بدتر کند، خودداری کنند  و غیرنظامیان را بیش از این در رنج قرار ندهند.

سخنگوی سازمان ملل تاکید کرد : غیرنظامیان از جمله خدمه درمانی،‌ روزنامه‌نگاران و کارکنان سازمان ملل و زیرساخت‌های غیرنظامی در هر حال باید محافظت شوند.

دوجاریک گفت: دبیر کل سازمان ملل متحد بار دیگر بر نیاز به جریان پیوسته و پایدار کمک‌های انسانی به غزه برای پاسخ به نیازهای مردم آن تاکید و تصریح می کند  مردمی که دستور تخلیه دریافت کرده‌اند جای امنی برای رفتن ندارند.

به گفته دوجاریک،  گوترش همچنین نسبت به افزایش خشونت‌ها در منطقه اشغالی کرانه باختری از جمله افزایش عملیات نظامی اسرائیل، شمار بالای تلفات و بازداشت غیرنظامیان، افزایش خشونت از سوی شهرک‌نشینان و نیز حملات فلسطینیان علیه اسرائیلی‌ها بشدت نگران و  خواستار از سرگیری آتش‌بس و آزادی تمامی گروگان‌ها است.

سخنگوی سازمان ملل همچنین گفت: توزیع کمک‌ها در خان یونس به دلیل شدت درگیری‌ها متوقف شده است. او در عین حال تصریح کرد: روز گذشته توزیع محدود کمک‌ها در استان رفح انجام شد.

سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: برنامه جهانی غذا هشدار می دهد که هشت هفته پس از جنگ، خطر بزرگ قحطی برای همه مردم غزه وجود دارد.

پیش از این، توماس وایت مدیر آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (آنروا) اعلام کرد: «موج دیگری از آوارگی در حال وقوع است و وضعیت انسانی رو به وخامت است زیرا نیروهای اسرائیل عملیات خود را در جنوب غزه، از جمله در رفح، جایی که صدها هزار فلسطینی در آن به سر می برند، آغاز کرده اند.»

توماس وایت مدیر امور آنروا در غزه روز دوشنبه به وقت محلی در ‌رسانه اجتماعی ایکس که قبلا با نام توییتر شناخته می شد، گفت: "مردم غزه به دنبال راهنمایی برای یافتن امنیت هستند اما ما پاسخی برای گفتن به آنها نداریم."

او گفت: «جاده‌های منتهی به جنوب به سمت رفح مملو از ماشین‌ها و گاری‌ها است که مملو از مردم و دارایی‌های ناچیز آن‌هاست.

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (آنروا) اعلام کرد که تقریباً ۱.۹ میلیون نفر یعنی بیش از ۸۰ درصد از کل جمعیت غزه، از زمان آغاز جنگ بین حماس و اسرائیل آواره شده اند.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم صهیونیستی حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد، شمار شهدای تجاوز اخیر رژیم اسرائیل از هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) تاکنون به ۱۵۸۹۹ شهید افزایش یافت که ۷۰ درصد از آنها را کودکان و زنان تشکیل می دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha