رشد شاخص اینترنت رکن اصلی پیشرفت امروز و فردای آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- توسعه شاخص‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال های اخیر در کشور و به تبع آن آذربایجان غربی بسیار چشمگیر بوده که این مهم با طرح جدید دولت برای توسعه زیرساخت فیبر نوری در شهرها و اینترنت پرسرعت در روستاها شتاب بیشتری می گیرد و با اقدامات خوبی که تمهید شده می تواند زمینه ساز پیشرفت امروز و آینده این استان شود.

به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین ارکان توسعه هرجامعه و کشوری در دنیای امروز، رشد شاخص های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات است که کشورهای مختلف نیز در این خصوص همواره سعی دارند از یکدیگر پیشی بگیرند.

از اوایل قرن جاری میلادی که فناوری اطلاعات وارد عرصه جدیدی در دنیا شده و سرعت پیشرفت در آن نیز، نه به صورت سالانه و ماهانه بلکه به صورت هفتگی و حتی روزانه سنجش می شود، عقب ماندن از قافله می تواند هر جامعه ای را تا سال ها از پیشرفت دور نگهدارد.

مهمترین عامل در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز ایجاد زیرساخت های مناسب برای بهره مندی از فضای ارتباطاتی در دنیاست که با استفاده از ابزارهای گوناگون و البته همگی بر پایه ایجاد بستر اینترنت پرسرعت شکل می گیرد.

به تبع رشد موجود در دنیا، امروزه ایجاد بستر برای اینترنت پرسرعت از فضاهای شهری لوکس و به اصطلاح بالای شهر فاصله گرفته و حتی در پایین شهر و روستاها نیز به یکی از خواسته های جدی و حتی صدرنشین خواسته های مردم به ویژه جوانان تبدیل شده و در کنار دیگر ارکان رفاه، بخشی مهم را به خود اختصاص داده است.

دولت سیزدهم با درک این موقعیت، توان ویژه ای را برای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات برپایه اینترنت پرسرعت با ایجاد زیرساخت ها در میان گذاشته و علاوه بر توسعه اینترنت پرسرعت در روستاها، ارتقای شاخص های استفاده از فیبر نوری به عنوان بهترین و سریع ترین رکن رسیدن به فضای اینترنت فراهم کرده است تا علاوه بر کمک به رفاه بیشتر، در حوزه کسب و کارها و سهولت و کاهش موانع این مسیر نیز گام بردارد.

آذربایجان غربی نیز در کنار دیگر استان های کشور با طرح ویژه ای از سوی دولت به امکان استفاده از فیبر نوری به صورت گسترده و خانگی مجهز می شود که این طرح در مرحله اجرای اولیه قرار دارد و سعی می شود تا با فراهم کردن زیرساخت و ایجاد خطوط ارتباطی مبتنی بر فیبر نوری در جلو درب منازل شهروندان، این امکان به سهولت در اختیار مردم قرار گیرد.

آغاز طرح توسعه فیبر نوری در چهار شهر آذربایجان غربی/ ارومیه هم تا پایان سال تحت پوشش خواهد بود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه اخیری که با حضور مدیران زیرمجموعه خود و البته محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و مسوولان استانی مرتبط برگزار شد، با اشاره اهمیت پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها تأکید کرد: پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها زیرساخت توسعه کشور و آذربایجان غربی خواهد بود و اینترنت پرسرعتی که بر بستر فیبر نوری ارائه خواهد شد، می‌تواند چهره ارتباطات کشور و استان‌های کشور را متحول کند.

عیسی زارع پور افزود: این پروژه نیاز امروز و آینده کشور است و باید بر اساس برنامه‌ریزی‌ها به اهداف تعیین‌شده یعنی ۲۰ میلیون «پوشش» تا پایان دولت سیزدهم و بر اساس تکلیف برنامه هفتم توسعه ۲۰ میلیون «اتصال» دست پیدا کرد.تکلیف برنامه هفتم توسعه، ایجاد ۲۰ میلیون اتصال به فیبر نوری تا پایان برنامه است که باید با سرعت به آن دست یابیم.

وی اضافه کرد: هیچ عذر و بهانه‌ای برای تأخیر در مسیر این پروژه پذیرفتنی نیست به‌ویژه آنکه اکنون بر اساس قوانین لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه این پروژه به یک تکلیف قانونی تبدیل‌شده است.

ارتقای شاخص پوشش اینترنت رکن اصلی پیشرفت امروز و آینده آذربایجان‌غربی

وی با اشاره به گزارش اپراتور دوم فعال در آذربایجان غربی اظهار کرد: این پروژه در حال حاضر در چهار شهر استان آغاز شده و تفاهم‌نامه آغاز پروژه نیز با شهرداران ۴۰ شهر به امضا رسیده است؛ ضمن اینکه به‌زودی این پروژه در خوی و سلماس به اتمام می‌رسد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی با انتقاد از روند کند پیشرفت پروژه در ارومیه به‌عنوان مرکز استان گفت: به‌جای برپا کردن چندین کارگاه در شهرهای مختلف استان و حفاری‌های پراکنده، ضروری است تمام ظرفیت‌های کارگاهی اپراتور تعیین‌شده این پروژه در استان، در شهر ارومیه متمرکز شود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و قبل از شروع بارندگی‌ها، حفاری و فیبر گذاری به پایان برسد و تا پایان سال شاهد پوشش کامل شهر ارومیه باشیم.

زارع پور با اشاره به گزارش پوشش جاده‌ای استان نیز گفت: ضروری است که مشکلات پوشش جاده‌ای و بین‌شهری استان حل شود که نیازمند تأمین برق و جاده دسترسی در نقاط موردنظر است که امیدواریم با دستور استاندار آذربایجان غربی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم شاهد ایجاد پوشش جاده‌ای مناسب در استان باشیم.تفام نامه آغاز پروژه فیبر نوری خانگی و کسب و کارها در ۴۰ شهر آذربایجان غربی امضا شده و در ۲ شهر خوی و سلماس به زودی عملیات به اتمام می رسد.

اتصال ۳۱۲ روستای آذربایجان غربی طی ۲ سال به اینترنت پرسرعت

استاندار آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: در ۲ سال گذشته با هدایت و رهبری خوبی که در رأس وزارت ارتباطات شاهد بودیم، اتفاقات خوبی در حوزه ارتباطی به‌ویژه در استان رخ داده که باعث شده است بخشی از عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شود.

محمدصادق معتمدیان افزود: یکی از مهمترین شاخص های این اقدامات مناسب، اتصال ۳۱۲ روستای بالای ۲۰ خانوار آذربایجان غربی به اینترنت پرسرعت و پایدار در این ۲ سال بوده است که باعث افزایش رضایت‌مندی مردم شده است.

وی اظهار کرد: هر مشکلی در سطح استان برای پیشبرد اهداف وزارت ارتباطات وجود داشته باشد به‌سرعت برطرف خواهد شد و ما نیز بر این امر مصمم هستیم.

استاندار آذربایجان غربی با قدردانی از تلاش های صورت گرفته برای ارتقای شاخص های ارتباطات در استان گفت: امیدواریم با سرعت بخشی به پروژه فیبرنوری، روند اختصاص این امکان پیشرفته به منازل و کسب‌وکارها در این استان سریع تر انجام شود.

۱۰۰ درصد شهرها و ۸۶ درصد روستاهای آذربایجان غربی تحت پوشش اینترنت پرسرعت

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی نیز در این باره گفت: در ۲ سال گذشته حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال برای توسعه شبکه ارتباطی استان هزینه شده است.

ارتقای شاخص پوشش اینترنت رکن اصلی پیشرفت امروز و آینده آذربایجان‌غربی

قاسم جلیلی نژاد افزود: با این رقم، در حال حاضر ۱۰۰ درصد ۴۸ شهر استان و ۸۶ درصد روستاهای آذربایجان غربی از شبکه پهن باند برخوردار بوده و از آن استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: طبق آمار موجود از بین ۲ هزار و ۱۹۶ روستای بالای ۲۰ خانوار در آذربایجان غربی، یک هزار و ۸۶۵ روستا از این امکان بهره مند است که رقم قابل توجهی به شمار می رود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی ادامه داد: این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوهستانی که دارد، نسبت به سایر استان‌ها در حوزه ارتباطی عقب‌ماندگی‌هایی داشت که با تکیه‌بر رویکرد عدالت ارتباطی وزارت ارتباطات، در ۲ سال گذشته در اولویت توسعه شبکه ارتباطی در کشور قرار گرفت.در حال حاضر یک هزار و ۸۶۵ روستا در آذربایجان غربی از خدمات اینترنت پرسرعت بهره مند هستند.

جلیلی نژاد اظهار کرد: در ۲ سال گذشته تا به امروز ۳۱۲ روستای بالای بیست خانوار استان به شبکه ارتباطی پرسرعت متصل شده‌اند و با اقدامات خوبی که انجام‌گرفته است انتظار می‌رود در ماه‌های آینده این روند شتاب دوچندانی بگیرد.

وی گفت: در صدد هستیم تا پایان سال شاهد اتصال تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار آذربایجان غربی به شبکه ارتباطی باشیم.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر علاوه بر امیدی که با راه اندازی اینترنت پرسرعت در روستاهای آذربایجان غربی، حتی برخی روستاهای دورافتاده ایجاد شده، شهروندان ارومیه و برخی دیگر از شهرهای استان نیز شاهد فعالیت مداوم در حوزه زیرساخت فیبرنوری در مناطق مختلف شهر هستند که به سرعت، خیابان به خیابان و کوچه به کوچه این امکان فراهم می شود.

این روند توسعه ای که در حال حاضر به زیرساخت مهمی برای رشد در بخش های دیگر نیز تبدیل شده، می تواند در آینده نقش اول پیشرفت آذربایجان غربی را به ویژه در حوزه ایجاد مشاغل و کسب و کارها بازی کند و بر همین اساس، باید زیرساخت های مربوط به آن کامل ایجاد شود که این اهمیت به خوبی حس شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha