وعده افزایش حقوق المپیکی‌ها تا ۲۰۰ میلیون؛ مخالفت دبیر با تاسیس مرکز حکمیت ورزش

تهران- ایرنا- رئیس کمیته ملی المپیک گفت: ۷ ماه و ۲۰ روز برای المپیک پاریس با آن چالش‌هایی که دارد، فرصت داریم و ارزیابی‌هایمان فعلا متوسط است. هدف اولیه ورزشکاران کسب سهمیه و هدف بعدی آن‌ها تمرکز روی مدال‌آوری است و ضمن آنکه هدف اصلی ما باید حمایت از ورزشکار باشد.

به گزارش ایرنا، پنجاه و دومین مجمع کمیته ملی المپیک در حالی امروز (سه‌شنبه) با حضور اعضا برگزار شد که غیبت وزیر ورزش و حضور زهرا اینچه‌درگاهی از نکات قابل توجه این مجمع است.

کیومرث هاشمی به همراه ریاست جمهوری به مجلس رفته تا لایجه بودجه سال ۱۴۰۳ را تقدیم خانه ملت کند.

علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی نیز با کمی تاخیر وارد جلسه شد.

وعده افزایش حقوق المپیکی‌ها تا ۲۰۰ میلیون؛ مخالفت دبیر با تاسیس مرکز حکمیت ورزش

محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص غیبت ورزیر ورزش گفت: کیومرث هاشمی جلسه فوری برایش پیش آمده و ماموریت دارد آنجا برود اگر بتواند آخر مجمع خودش را می‌رساند. از کسانی که در گذشته در کمیته ملی المپیک زحمت کشیدند تشکر می‌کنم. در این یک سال که کار را شروع کردیم، با انگیزه کار کردیم و هیئت اجرایی هم دنبال کار هستند.

او ادامه داد: با تیم هیئت اجرایی کار را شروع کردیم و باعث شد با انرژی کار کنم ولی کار برایم سخت‌تر شده است. امیدوارم رو سفید بیرون بیاییم و کارنامه قابل قبولی ارائه دهیم.

خسروی‌وفا همچنین با تشریح میزان حقوق ورزشکارانی المپیکی و ورزشکاران حاضر در بازی‌های آسیایی گفت: مبلغی به عنوان حقوق قرار است به المپیکی‌ها و بازی‌های آسیایی پرداخت کنیم که شاید عدد حقوق خیلی روشن نباشد. اما می‌خواهیم ورزشکاران را بهتر ببینیم. هدف اصلی ما و هیئت اجرایی دیدن ورزشکار است. برای توکیو ۵ میلیون تومان برای حقوق در نظر گرفته شده بود. این رقم اسمش کمک هزینه هم نیست چه برسد به حقوق. در این دوره ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده و از همان روز که ورزشکار سهمیه کسب می‌کند حقوقش پرداخت می‌شود.

افزایش سقف حقوق المپیکی‌ها تا ۲۰۰ میلیون تومان

وی افزود: برای شاخص‌ها مثال می‌زنم. اگر حسن یزدانی انتخاب می‌شود یا هانیه رستمیان هر دو ۱۵ میلیون می‌گیرند اما با احتساب سوابق، حقوق یزدانی می‌شود ۳۵ میلیون تومان. تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای المپیک و آسیایی سقف ۱۰۰ میلیون تومان و کف حقوق آسیایی ۱۰ میلیون تومان است. اگر تست آمادگی جسمانی ورزشکاران خوب باشد، میزان حقوق بیشتر می‌شود. برای رویدادهای پیش‌رو هر مدالی که مورد تایید کمیته باشد، ۴۰ میلیون تومان و برای سنجش آمادگی جسمانی نیز ۴۰ میلیون تومان اضافه می‌شود. حضور در اردوها ۴۰ میلیون، احترام به شئونات ملی هم جداگانه احتساب خواهد شد. اگر پیش‌بینی مدال برای یک ورزشکار نداشتیم ولی او در بازها مدال طلا گرفت، ۲۰۰ میلیون تومان به او پرداخت خواهد شد. مثلا کسی فکر نمی‌کرد جواد فروغی مدال آبرومند طلا را بگیرد. اگر او این مدال را تکرار کند، ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان به او پرداخت می‌شود.

خسروی‌وفا درخصوص حقوق سرمربیان هم گفت: سرمربی ۸۰ درصد حقوق ورزشکاران طلایی، نقره‌ای و برنزی را می‌گیرند و برای مربیان ۲۵ درصد کمتر از سرمربی در نظر گرفته شده است. ۷ ماه و ۲۰ روز برای المپیک پاریس با آن چالش‌هایی که دارد، فرصت داریم و ارزیابی‌هایمان فعلا متوسط است. هدف اولیه ورزشکاران کسب سهمیه است و هدف بعدی آن‌ها تمرکز روی مدال‌آوری است. هدف اصلی باید حمایت از ورزشکار باشد.

رئیس کمیته ملی المپیک عنوان کرد: پرداخت حقوق‌ها برای همه ورزشکارانی که موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند از اول آذرماه است و اگر ورزشکاری پیش از آن موفق به کسب سهمیه المپیک شده، محاسبه نمی‌شود.

احیا شرکت اقتصادی و ۶ دستور جلسه در مجمع کمیته

سیدمناف هاشمی دبیر کل کمیته ملی المپیک نیز در مجمع اظهار کرد: ۶ دستور جلسه رسمی داریم و چند موضوع هم در انتها مورد بحث قرار می‌گیرد. کمیته ملی المپیک در حالی با ریاست و هیئت اجرایی جدید کار خود را آغاز کرد که شرایط از لحاظ ساختاری و بودجه ای مشخص بود. ما ۲۳۹ میلیارد تومان بودجه اعتباری در سال ۱۴۰۱ داشتیم و دوستان در شش ماه اول توزیع کردند. در شش ماه دوم بودجه ما به سقف ۸۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و شاخص‌های بودجه فدراسیون ها در ۱۰ جلسه بررسی شد.

وی ادامه داد: ۲۰۰ میلیارد تومان در مرحله اول به فدراسیون‌ها پرداختی داشتیم. ۲۰ میلیارد تومان برای مربیان و خرید تجهیزات پرداخت شد و ۳۰ میلیارد تومان هم در اختیار رییس کمیته ملی المپیک بود تا براساس ضرورت و اولویت توزیع کند. بودجه‌هایی هم از دستگاه‌های دیگر گرفتیم برای نمونه ۲۳ میلیارد تومان شهرداری تهران داد. ۲۷صدم درصد مجددا برای وزارت ورزش احیا شد. شرکت اقتصادی توسط مجمع قبل منحل شده بود که الان احیا شده و برای سال بعد فعالیت خود را آغاز می کند. گزارش حسابرس مهم‌ترین بحث است و در هیئت اجرایی نیز به تصویب رسیده است‌.

وعده افزایش حقوق المپیکی‌ها تا ۲۰۰ میلیون؛ مخالفت دبیر با تاسیس مرکز حکمیت ورزش

آخرین وضعیت تصرف زمین کمیته در اشرفی اصفهانی

هاشمی در مورد زمین کمیته ملی المپیک در اشرفی اصفهانی نیز توضیح داد: این زمین معارض داشته و تیم حقوقی کار را دنبال کردند و معارض را محکوم کردیم. از طرفی برای اینکه ارزش افزوده بیشتری در کمیسیون ماده ۵ داشته باشیم دنبال پروانه ساخت هستیم و پروانه ساخت بگیریم، ارزش ملک از ۶۰۰ میلیارد به هزار میلیارد افزایش پیدا می‌کند. از آنجا که معارض مجددا پیگیر بود با هماهنگی شهردار منطقه ۲، در حال دیوارکشی هستیم تا زمین در اختیار قطعی کمیته ملی المپیک قرار بگیرد.

وی افزود: شرکت اقتصادی کمیته ملی المپیک بر اساس آخرین مجمع کمیته در شهریور ۱۴۰۱ منحل شده بود اما با پیگیری رییس کمیته ملی المپیک و پس از برگزاری جلسات زیاد با دستگاه‌های نظارتی اجازه دادند این شرکت در راستای اهداف کمیته، کارهای اقتصادی را انجام دهد و حکم سال۱۴۰۲ بر احیای آن بوده است. الان حکم قطعی ابلاغ شده و اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل بعد از مجمع امروز و کسب اجازه از اعضای مجمع، معرفی می‌شود.

در ادامه مناف هاشمی گزارشی از عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ارایه کرد. او در خصوص پیش‌بینی‌ها از تعداد مدال‌ها در بازی‌های آسیایی هانگژو گفت: پیش‌بینی ۵۴ مدال در بازی‌های شامل ۱۴ طلا، ۱۵ نقره و ۲۵ برنز بود. در عمل مجموع مدال‌ها تغییر نکرد ولی ۱۳ مدال کسب شد. رشته‌های کشتی، والیبال، صخره‌نوردی، شطرنج، ووشو،کوراش و ژیمناستیک عملکرد بسیار خوبی داشتند. دوومیدانی، کاراته، اسکیت ،تنیس روی میز و دوچرخه‌سواری خوب بودند. رشته‌های تکواندو، وزنه‌برداری، کبدی، شمشیربازی و قایقرانی متوسط بودند.

دبیرکل کمیته ملی المپیک با اشاره به گروه‌بندی رشته‌ها برای اعزام به بازی‌های آسیایی افزود: در گروه چهار دو تحلیل وجود داشت برخی معتقد بودند که آنها ضعیف هستند اما با جمع‌بندی که با رئیس کمیته ملی المپیک داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با نگاه به آینده آنها را به عنوان رشته‌های دور از انتظار یاد کنیم. این رشته‌ها شامل تیروکمان، بوکس، سوارکاری، تیراندازی، بسکتبال، بدمینتون، جودو، جوجیستو، فوتبال، تنیس، شنا، شیرجه بودند.

علی‌نژاد: متفاوت بودن حقوق‌ها باعث اختلاف بین ورزشکاران خواهد شد

مهدی علی‌نژاد کارشناس خبره کمیته ملی المپیک هم با اشاره به مبهم بودن شاخص‌های امتیازی دهی برای حقوق گفت: ابهامی در خصوص حقوق‌ها داشتم و شاید به عبارتی پیشنهاد باشد. اگر در خصوص شاخص‌ها توضیحات بیشتری داده شود که نوع امتیاز دهی به شکل است چون مبهم است. بسیاری از پارامترها کیفی است و نه کمی.

وی ادامه داد: پیشنهادم این است که اگر نمی‌خواهیم حقوق یکسان بدهیم، یا آینده‌نگر باشیم یا گذشته‌نگر. اینکه پیش‌بینی کنیم چه کسی چه رنگ مدال می‌گیرد، غیر از این که بخواهیم از طریق کارشناسی بگوییم چه مدالی در المپیک کسب خواهیم کرد، جادوگری هم می‌خواهد. اگر می‌خواهیم شاخصی بگذاریم، همان شاخص‌ها گذشته‌نگر را ببینیم چون توجیه دارد و آینده را کسی ندیده ولی گذشته معلوم است.

علی‌نژاد یادآور شد: خرداد ۹۸ حقوق ۵ میلیون بود و شرایط کشور در آن روز با امروز فرق دارد. اما این که اگر اعداد را به ۲۰۰ میلیون تومان برسانیم ارزشمند است و باعث ایجاد انگیزه برای ورزشکاران می‌شود. این متفاوت بودن حقوق باعث اختلاف بین ورزشکاران هم خواهد شد.

خسروی‌وفا هم در پاسخ گفت: چشم. دوباره آن را در هیئت اجرایی بررسی می‌کنیم. اما ما به دنبال پرداخت حقوق در شان ورزشکار هستیم.

مخالفت دبیر با تاسیس مرکز حکمیت و داوری ورزش

در ادامه مجمع فروتن نماینده سازمان بازرسی پیشنهاد مرکز حکمیت و داوری ورزش را مطرح کرد و گفت: ما احساس کردیم که این خلا در ورزش کشور وجود دارد و آن را با خسروی وفا مطرح کردیم و ایشان گفتند این بحث را در جلسه مطرح کنید. وجود این مرکز در ورزش مغفول مانده است. در ٩ کشور این مرکز تاسیس شده است، در ایران هم پیشنهاد شده این مرکز با همکاری فدراسیون ها تشکیل شود. اساسنامه هم سه ماه بعد از تشکیل توسط هیات اجرائی بررسی و تصویب شود.

علیرضا دبیر نسبت به این مسبله انتقاد کرد و گفت: جای مطرح کردن این موضوع در اینجا نیست، اساسنامه هم نباید در هیات اجرائی بررسی شود، خواهشم این است اصلا اینجا مطرح نشود، فدراسیون ها خودشان کمیته انضباطی دارند، چرا هر کسی قدرت دارد می خواهد قدرتش را بیشتر کُند، کمیته کمیسیون دارد.

در ادامه محمود خسروی نسبت به صحبت های دبیر اقدام به توضیح کرد اما مانیتورهایی که تصاویر مجمع را پخش می کردند صدا را قطع کرد.

موافقت اینچه درگاهی با پیشنهاد علیرضا دبیر

زهرا اینچه درگاهی در مورد کمیسیون اخلاق کمیته ملی المپیک به مسائل فدراسیون‌ها گفت: با پیشنهاد دبیر موافق هستم. ورود کمیسیون اخلاق به فدراسیون ها به این شکل نیست. هر فدراسیون کمیسیون اخلاق داشته باشد و کمیسیون اخلاق هر فدراسیون در صورت لزوم با کمیسیون اخلاق کمیته ملی المپیک در ارتباط باشد.

در ادامه این جلسه علیرضا دبیر در حال پاسخ‌گویی به دفاعیات فروتن از طرح تاسیس مرکز حکمیت و داوری در ورزش و نیز تشکیل کمیته اخلاق بود که صدای صحبت های او برای خبرنگاران قطع شد. این صحبت ها با مشارکت هادی ساعی هم همراه شد و در ادامه مناف هاشمی به موضوع ورود کرد.

ترک جلسه مجمع توسط رئیس کمیسیون اخلاق

درحالی که مانیتور خبرنگاران بعد از بالا گرفتن بحث علیرضا دبیر و هادی ساعتی با فروتن رئیس کمیسیون اخلاق قطع شد، از درون مجمع خبر رسید که فروتن به دلیل انتقاداتی که از او مطرح شد، جلسه مجمع را به حالت قهر ترک کرد.

گفتنی است علاوه بر کیومرث هاشمی وزیر ورزش که به دلیل حضور در مجلس در جلسه غایب بود، سیدمحمد پولادگر معاون توسعه ورزش ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، مرتضی قربانی رئیس فدراسیون تیراندازی هم از غایبان این جلسه بودند. غفور کارگری رئیس کمیته ملی پارالمپیک هم که در ابتدای این جلسه حضور داشت در ادامه جلسه را ترک کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha