۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85312461
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نیوزویک: جنگ اوکراین هم موجب افزایش درامد سازندگان جهانی سلاح نشد

تهران-ایرنا- هفته‌نامه نیوزویک نوشت: بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI) صنایع جهانی تولید سلاح باوجود افزایش تقاضای ناشی از جنگ اوکراین، میلیاردها دلار از درامد خود را از دست داده‌اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، نیوزویک با استناد به گزارشی که این موسسه روز دوشنبه منتشر کرد، نوشت درامد ۱۰ شرکت بزرگ اسلحه‌سازی جهان در مجموع در سال ۲۰۲۲ میلادی ۵۹۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل از آن (۲۰۲۱) ۳.۵ درصد کاهش داشته است.

به نوشته این رسانه، این درحالیست که حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) به «افزایش قابل توجه تقاضا برای سلاح و تجهیزات نظامی» منجر شده شد.

موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح، دلیل این کاهش درآمد شرکت‌های تولیدکننده تسلیحات را ناشی از کاهش درامد ناشی از فروش سلاح ۴۲ شرکت پیشتاز آمریکایی ارزیابی کرده که همگی در بین ۱۰۰ شرکت برتر جهان قرار دارند و شاهد کاهش فروش ۷.۹ درصدی تولیدات خود بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بوده اند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که باوجود افزایش درامدها دربخش‌های دیگری از جهان از جمله آسیا و خاورمیانه، تولیدکنندگان آمریکایی نتوانسته‌اند به‌دلیل مشکلات تولید ناشی از مسائل مربوط به زنجیره عرضه و کمبود نیروی کار در بحبوحه همه گیری کووید-۱۹ فعالیت کنند.

لوسی برو-سودرو(Lucie Béraud-Sudreau)، مدیر برنامه هزینه‌های نظامی و تولید تسلیحات در موسسه صلح استکهلم در بیانیه‌ای گفت: بسیاری از شرکت‌های تسلیحاتی در سازگاری برای تولید برای جنگ‌های شدید، با موانعی روبرو بودند.

وی با این‌حال مدعی شد: قراردادهای جدیدی، به ویژه برای مهمات امضا شده که می‌توان انتظار داشت در سال ۲۰۲۳ و پس از آن به درآمد بیشتری تبدیل شود.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های برتر تولیدکننده سلاح درآمریکا مانند لاکهید مارتین و شرکت فناوری‌های ریتون در سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۸.۹ درصد و ۱۲ درصد کاهش درآمد داشتند.

نان تیان محقق ارشد موسسه صلح استکهلم در بیانیه‌ای وجود سفارشات معوقه این شرکت‌ها و مشکلات در افزایش ظرفیت تولید را علت کاهش درامد این شرکت‌ها عنوان کرد و مدعی شد که درآمد حاصل از این سفارش‌ها احتمالا طی دو تا سه سال آینده در حساب‌های آنها نشان داده خواهد شد.

نیوزویک مدعی شد درحالی که تولیدکنندگان آمریکای با کاهش درامد مواجه بوده اند شرکت‌های تسلیحاتی روسیه نیز احتمالا به دلایلی همچون تحریم‌های بین‌المللی و تورم سرسام‌آور ضرر بیشتری کرده اند.

گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم شامل داده‌هایی از فقط دو شرکت تولید سلاح روسیه شامل روس‌تک و یونایتد شیپ بیلیدینگ کوپریشن است که در سال ۲۰۲۲ در مجموع با کاهش ۱۲ درصدی درامد مواجه بودند.

این موسسه گفت داده‌های سایر شرکت‌های بزرگ روسی که در حال ساخت سلاح و تجهیزات جنگی هستند، مانند شرکت نظامی و دفاعی آلماز آنتی Almaz-Antey و تاکتیکال میسایل کوپریشین (Tactical Missiles Corporation)، «به دلیل کاهش شفافیت» در این گزارش لحاظ نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha