پاپوآ گینه‌نو، پلیس استرالیا را برای امنیت شهری استخدام می‌کند

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه پاپوآ گینه‌نو اعلام کرد بر اساس یک قرارداد امنیتی میان دو کشور، گینه‌نو افرادی را از پلیس استرالیا برای ایجاد امنیت شهری استخدام می‌کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از کانال اخبار آسیا، وزیر امور خارجه پاپوآ گینه نو گفت: پاپوآ گینه نو افسران پلیس استرالیا را برای پست‌های کلیدی در نیروی پلیس ملی خود تحت قرارداد امنیتی گسترده ای که قرار است در هفته جاری امضا شود، استخدام خواهد کرد.

جاستین تاچنکو، وزیر امور خارجه پاپوآ گینه نو، پس از دریافت تعهدات استرالیا در زمینه امنیت زیستی که صادرات کشاورزی کشورش را افزایش می دهد، به رویترز گفت: جیمز ماراپ، نخست وزیر پاپوآ گینه نو، روز پنجشنبه برای امضای توافقنامه امنیتی به کانبرا سفر خواهد کرد.

تاچنکو در مصاحبه ای تلفنی به رویترز گفت: این توافق نشان دهنده تعهد ما به استرالیا به عنوان یکی از شرکای امنیتی سنتی در حال حاضر و آینده است.

توافق امنیتی استرالیا پس از واکنش برخی از سیاستمداران مخالف پاپوا گینه نو، به توافق دفاعی با آمریکا در ماه مه (اردیبهشت) به تعویق افتاد، به گفته مخالفان، دولت این کشور با دادن دسترسی به بنادر و فرودگاه ها، حاکمیت گینه نو را نقض کرده است و می تواند بزرگترین کشور جزایر اقیانوس آرام را در رقابت استراتژیک بین آمریکا و چین درگیر کند.

چین سال گذشته روابط امنیتی و پلیسی با جزایر سلیمان همسایه پاپوآ گینه نو برقرار کرد و گینه در چند کیلومتری شمال استرالیا نیز در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین دو قدرت بزرگ جهانی مورد توجه چین قرار گرفته است.

تاچنکو گفت: موضوعات دفاعی و پلیس داخلی بخش عمده ای از توافقنامه امنیتی با استرالیا است در حالی که توافقنامه به حاکمیت ما احترام می گذارد،

وی افزود: بخش دیگر این توافق کمک به کشاورزان برای رعایت قوانین سختگیرانه امنیت زیستی استرالیا و تقویت فناوری بیومتریک برای فرودگاه ها است.

پلیس فدرال استرالیا و دفتر وزیر دفاع این کشور به درخواست اظهارنظر درباره توافقنامه امنیتی پاسخ ندادند.

پلیس پاپوآ گینه نو، امسال با افزایش جرایم خشونت آمیز دست و پنجه نرم کرده است و نخست وزیر این کشور به نگرانی هایی درباره ایجاد نظم و برقراری قانون اشاره کرده و گفت: تقویت امنیت به جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش منابع رو به رشد پاپوآ گینه نو کمک می کند.

در سال ۲۰۰۵، دادگاه این کشور حکم داد که پلیس فدرال استرالیا مستقر در گینه نو نباید از اختیارات پلیس محلی یا مصونیت از تعقیب قضایی برخوردار باشد و از آن زمان پلیس استرالیا فقط در نقش های مشاوره غیرمسلح مستقر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha