دوران گذار دولت‌ها از سیاستگذاری به تنظیم‌گری فرا رسیده است

تهران- ایرنا- رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه دوران گذار از سیاستگذاری به تنظیم‌گری فرا رسیده و دولت‌ها به سمت تنظیم‌گری پیش می‌روند، گفت: نقش نهادهای موثر مردمی در عرصه حکمرانی باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت، مصطفی زمانیان در آیین اختتامیه نخستین کنفرانس حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی با موضوع دینامیک نهفته در مفهوم حکمرانی سرزمینی، اظهار داشت: امروز دینامیک نهفته در مفهوم حکمرانی حداقل در سه بُعد قابل تحلیل است و هر چه می‌گذرد نقش نهادهای موثر حوزه حکمرانی از حیث نقش‌آفرینی آنها متفاوت‌تر می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران با بیان اینکه حوزه حکمرانی در ظرفیت مهم تنظیم‌گری‌ دارای نقش‌آفرینی جدی در نهاد حکمران است، افزود: امروز دستگاه‌هایی که به دانش حکمرانی اشراف ندارند و در نقش تنظیم‌گری خود به لحاظ دانشی و کارکردی دچار ضعف هستند، در ایفای یک نقش موثر در حوزه تخصصی خود عاجز هستند.

زمانیان افزود: بسیاری حتی با مفهوم ساده تنظیم‌گری به عنوان ابر نقشی که امروز اصلی‌ترین نقش را در فضای حکمرانی ایفا می‌کند آشنا نیستند. دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی ما همچنان بر مفاهیم ساده نظارت، بازرسی، سیاستگذاری و ایجاد اشراف عالیه، خود را مشغول و محدود کرده‌اند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه دوران گذار از سیاستگذاری به تنظیم‌گری فرا رسیده و دولت‌ها به سمت دولت‌های تنظیم‌گر پیش می‌روند، خاطرنشان کرد: دولت‌های توسعه‌یافته از این مفهوم هم گذر کرده‌اند و خود را به سمت دولت تسهیل‌گر حرکت داده‌اند.

وی دینامیک دوم نهفته در حوزه حکمرانی را ناظر بر دینامیکی دانست که گذار از نهادهای رسمی به سمت نهادهای مردمی را به ما نشان می‌دهند و تاکید کرد: امروز جای خالی کارآمدی نهادهای حکمران کاملا احساس می شود.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان رکن سوم ساختارهای حکمرانی نام برد و بیان داشت: قدرت و قوام ساختارهای حکمرانی، به قدرت نهادهای غیردولتی و مردمی‌شان است. در کشوری که مقام معظم رهبری در گفتمان انقلاب اسلامی، مساله مردمی‌سازی را شرط پایداری نظام اسلامی می‌دانند، باید نقش نهادهای موثر مردمی در عرصه حکمرانی مورد بررسی قرار گیرد.

وی دینامیک سوم را ناظر بر دینامیک در مسائل دانست و توضیح داد: امروز دیگر مسائل هیچ کدام صرفا اقتصادی محسوب نمی‌شود، مساله‌ای در زندگی مردم پیدا نمی‌کنید که صرفا سویه اجتماعی داشته باشد، روی هر مساله‌ای که دست می‌گذارید ابعاد اقتصادی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی دارد.

زمانیان در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه استارتاپ‌ها و نوآوران حوزه حکمرانی به زودی گوی سبقت را از حکمرانان سنتی ما خواهند گرفت و اینها افسران جنگ آینده حکمرانی هستند، خاطرنشان کرد: متفکرین و صاحب‌نظران حوزه حکمرانی باید بدانند که دینامیک حوزه حکمرانی در سه بعد مساله در موضوع بازیگران و در موضوع مهمی تحت عنوان دینامیک مفهومی این حوزه هر روز رو به پیچیدگی می‌رود .

وی افزود: نقشه فرصت‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران که در دولت سیزدهم به همت رئیس‌جمهور و دروازه‌هایی مثل بریکس و شانگهای به روی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران دارد گشوده می‌شود را بکشید، آن موقع خواهید دید که نقشه فرصت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران محدود به این شکل گربه‌ای شکل نمی‌شود. فرصت‌های ما در قلب آفریقا بخشی از فرصت‌های راهبردی اقتصادی جمهوری اسلامی است.

عضو هیات علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران اضافه کرد: فرصت‌های فرهنگی کشورمان را ملاحظه کنید، یک اربعین به تنهایی مختصات جغرافیایی فرهنگی ملت‌ها را دارد عوض می‌کند. فقط غذای ایرانی به تنهایی به عنوان یک المان هویت‌ساز، نقشه گربه‌ای شکل جمهوری اسلامی ایران را دارد تغییر می‌دهد.

زمانیان بیان داشت: اگر امروز صحبت از حکمرانی سرزمینی و صحبت از فرصت‌های تمدن‌ساز انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی می‌کنیم، برای این است که وقتی شما نقشه‌ها را مثل نقشه‌های زمین‌شناسی روی هم بگذارید می‌بینید که نقشه ایران امنیتی، نقشه ایران اقتصادی، نقشه ایران فرهنگی و نقشه ایران ایدئولوژیک، نقشه‌هایی گسترده‌تر از این خاک سرزمینی ما است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha