نیوزویک: توقف ناگهانی ارسال خودروهای زرهی یک عضو ناتو به اوکراین

تهران - ایرنا - نشریه نیوزویک گزارش داد: رئیس‌جمهوری بلغارستان به عنوان کشور متحد پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز دوشنبه توافقنامه مجلس ملی کشورش مبنی بر تایید انتقال 100 خودروی زرهی از صوفیه به کی‌یف را وتو کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، این نشریه آمریکایی به نقل از کانال تلویزیونی نووا (NOVA) بلغارستان نوشت: با افزایش تنش‌ها بین روسیه و اعضای ائتلاف نظامی اوکراین، برخی از کشورهای اروپایی اقداماتی را برای تامین امنیت مرزهای خود درصورت گسترش جنگ به خارج از اوکراین آغاز کرده اند.
مجلس ملی بلغارستان توافقنامه وزارت کشور بلغارستان و وزارت دفاع اوکراین را در ۲۲ نوامبر برای ارسال این خودروها تصویب کرد و مقامات صوفیه گفتند که این تجهیزات زرهی دیگر مورد نیاز ارتش این کشور نیست.
رومن رادف، ‌رییس‌جمهوری بلغارستان نمایندگان مجلس ملی کشورش را به بی‌اطلاعی درباره نیازمندی‌های کشور به خودروهای مورد بحث متهم و تصریح کرد: "‌از بحث‌هایی که در جریان تصویب طرح این قانون در شورای ملی صورت گرفت، مشخص می‌شود که بخش زیادی از نمایندگان در زمان رأی‌گیری با فهرست مشخص تجهیزات ارائه‌شده آشنا نبوده‌اند و این امر باعث شد تا آنها نتوانند میزان نیازمندی داخلی به آن را درک کنند. "

رادف ادامه داد: "در حال حاضر، اداره کل پلیس مرزی (بلغارستان) تجهیزات مورد نیاز نظامی به اندازه کافی در اختیار ندارد و تجهیزات حمل‌ونقل زرهی که با این توافقنامه قرار بود به اوکراین ارائه شود، باید در حفاظت از مرز بلغارستان استفاده شود. وی این موضوع را هم برای امنیت داخلی بلغارستان و هم برای اجرای اولویت سیاست خارجی این کشور در راستای الحاق کامل به منطقه شنگن ضروری دانست.
دولت غربگرای بلغارستان اواخر تیرماه موافقت کرده بود که ۱۰۰ نفربر زرهی را در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد.

این در حالی است که سایر اعضای کشورهای عضو ناتو از جمله امریکا قول داده‌اند تانک‌ها و خودروهای زرهی را به خطوط مقدم اوکراین ارسال کنند. بر اساس گزارشی از بی بی سی در ماه سپتامبر، واشنگتن قرارداد ارائه ۳۱ تانک آبرامز خود را به کی‌یف امضا کرده است. اوکراین همچنین آماده دریافت ۱۴ تانک چلنجر ۲ از بریتانیا ، ۱۴ تانک لئوپارد ۲ از آلمان و (۶ تانک لئوپارد ۲) از اسپانیا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha