پیروی از سیره فاطمی؛ عاملی اثرگذار در استحکام بنیان خانواده اسلامی

ارومیه- ایرنا- تبعیت از سیره حضرت فاطمه زهرا (س) رمز رهایی جامعه از ناهنجاری های اجتماعی و گشایش افقی روشن در برابر جامعه برای رسیدن به قله تعریف شده خانواده مستحکم اسلامی است؛ قله ای که اگر هر فرد و خانواده ای به آنجا برسد، شاهد جامعه و خانواده ای بالنده خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، سیره و منش حضرت فاطمه زهرا (س) رمز عبور از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی است و تبعیت از آن موجب استحکام بنیان خانواده شده و مودت بیشتر را بین اعضای خانواده حاکم می کند.

سبک زندگی این بانوی بزرگوار نشان می دهد که ایشان نه تنها در کانون خانواده همسری فداکار و مادری دلسوز و آینده نگر است بلکه در عرصه اجتماع و میدان سیاست نیز با شجاعت تمام حضور می یابد و به عبارتی در هردو عرصه خانواده و جامعه پیشتاز است.

سیره فاطمی ثابت می کند برخلاف تحلیل های کشورهای غربی و تعریف آنها از زن، بانوان در جامعه اسلامی از اقتدار و جایگاه ارزشمندی برخوردار هستند و درعرصه خانواده، اجتماع و سیاست حتی جدی تر از مردان قدم بر می دارند و در برابر باطل می ایستند.

سبک زندگی حضرت فاطمه (س) و الگو قرار دادن آن کانون خانواده را از گزند آسیب های مختلف در امان نگه داشته و اجازه نمی دهد طلاق بنیان خانواده را به هم بریزد و زن و مرد بی تفاوت به آینده فرزندان به راحتی به زندگی خود پایان دهند.

اما این گنجینه گرانبها آن گونه که شایسته است تبیین نشده بنابراین شناخت هرچه بیشتر بانوی دو عالم، آشنایی با ابعاد شخصیتی این بزرگوار و تحلیل تیزبینانه می تواند پیوندی ناگستنی بین مردم و این بانوی بزرگوار ایجاد کند.

نسل امروز اگر با این گنجینه گرانبها آشنا شده و بداند آنچه رسانه های غربی تحت عنوان زن و جایگاه او مطرح کرده و اسلام را ناقض حقوق زن می شمارند، هیچ مطابقتی با حقیقت زن مسلمان ندارد زیرا حضرت فاطمه (س) نمونه انسان کامل در تمامی عرصه ها چون ستاره ای در خشیده است.

پیروی از سیره فاطمی؛ عاملی اثرگذار در استحکام بنیان خانواده اسلامی

تبعیت از سیره حضرت فاطمه (س) ناهنجاری های اجتماعی را رفع می کند

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه (س) که باید برای نسل جوان و نوجوان بیان و از آن الگوگیری شود، حضور حضرت فاطمه (س) در سنگر خانواده و همچنین توجه به مسائل جامعه است.

آیت الله شیخ جواد مجتهد شبستری افزود: او نه تنها به تربیت فرزندانی چون امام حسن و امام حسین (ع) پرداخت بلکه به مسائل جامعه هم توجه داشت و در هفته چند روز به زیارت شهدای احد می رفت تا رسالت اجتماعی خود را نیز عملی کند.

وی ادامه داد: او وظیفه خود را تنها تربیت اولاد نمی دانست بلکه در مورد مسائل مربوط به امیر المومنین (ع) ساکت ننشست و شبانه به درخانه انصار می رفت و مساله غدیر و ولایت را یادآوری می کرد.

آیت الله شبستری یادآور شد: حتی گریه های حضرت فاطمه (س) پس از وفات پیامبر تنها عاطفی نبود بلکه می خواست نگاه ها و افکار را به سمت پیامبر (ص) و فرمایشات رسول اکرم (ص) جلب کند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حضرت فاطمه (س) در عین تربیت اولاد صالح، در اجتماع نیز حضور داشت وتلاش می کرد از مسائل اجتماع دور نباشد.

وی با اشاره به الگو قرار دادن زندگی و سیره حضرت فاطمه (س) گفت: خانواده ای که سیره حضرت فاطمه (س) را الگوی خود قرار می دهد، بدون تردید در آن زن و شوهر علوی و یار یکدیگر در مسیر بندگی خدا هستند.

وی افزود: حضرت فاطمه (س) در آخرین لحظات حیات خود خطاب به امیرالمومنین (ع) فرمودند که من هرگز به تو دروغ نگفتم و از تو دروغ نشیندم بنابراین خانواده هایی که سیره حضرت فاطمه (س) را الگوی خود قرار دهند صداقت بر آنها حاکم می شود.

وی ادامه داد: اگر سیره حضرت فاطمه (س) همواره الگوی ما باشد، بسیاری از ناهنجاری هایی که می بینیم رفع می شود.

تبعیت از سیره فاطمی، رمز بالندگی جامعه

پژوهشگر و استاد دانشگاه ارومیه ای نیز معتقد است که تبعیت از سیره و سبک زندگی حضرت فاطمه (س) رمز بالندگی و شکوفایی جامعه و دور ماندن آن از آسیب های اجتماعی است.

احمد مرادزاده ادامه داد: هرآنچه برای به وجود آمدن یک خانواده و جامعه سالم امروزی نیاز است، در ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگوار وجود دارد و می تواند جامعه را به سمت پویایی سوق دهد.

این استاد دانشگاه اظهارکرد: عدم تبیین صحیح ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه (س) باعث شده تا نسل امروز آن گونه که شایسته است با منش و سیره این بانوی بزرگوار آشنا نشوند و چنین تصور کنند او هرگز در عرصه های دیگر حضوری نداشته است.

وی افزود: تحلیل‌گران غربی در شناخت دخت نبی مکرم اسلام از ما سبقت گرفته اند؛ آنها نه تنها به شخصیت بی نظیر امیرالمومنین (ع)، پیامبر اسلام (ص) و امام حسین (ع) پی برده و دراین خصوص مطالعه داشته و کتاب های متعدد نوشته اند، همان گونه در مورد حضرت فاطمه (س) هم به تحقیق پرداخته و او را چون پدرش نبی مکرم اسلام دانسته اند.

این پژوهشگر اظهارکرد: «لویی ماسینیون اسلام شناس فرانسوی» حضرت فاطمه را بانویی با خصایصی دقیقا مشابه پیامبر اسلام معرفی می کند که می تواند خیمه تازه واردان به اسلام باشد.

وی ادامه داد: «هانری کُربن فیلسوف، ایران‌شناس، اسلام‌شناس، و شیعه‌شناس فرانسوی و شاگرد ماسینیون» هم به زندگی فاطمه (س) پرداخته است به اعتقاد وی ۱۴ نفری که وظیفه ارشاد معنوی و نیز ولایت را پس از پیامبر (ص) بر عهده دارند، شخص پیامبر(ص)، فاطمه زهرا (س) و ۱۲ امام هستند.

پیروی از سیره فاطمی؛ عاملی اثرگذار در استحکام بنیان خانواده اسلامی

استحکام بنیان خانواده ارمغان تبعیت از سیره فاطمی

استاد حوزه و دانشگاه‌های ارومیه نیز در این زمینه اظهار کرد: تبعیت از سیره فاطمی و محور قرار دادن رفتار حضرت فاطمه (س) با همسر و فرزندان، پایداری او در برابر سختی ها و مبارزه او با ظلم موجب استحکام و پایداری خانواده شده و بنیان خانواده را محکم تر می کند.

محدثه عظیم زاده ادامه داد: هراندازه سبک زندگی فاطمی، محور و الگوی خانواده ها قرار گیرد، به همان اندازه آمار طلاق کاهش یافته و کمتر کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست می شوند چون در سیره فاطمی، بر کانون خانواده صداقت، صفا و یکدلی حاکم است.

وی ادامه داد: اگر امروز کانون برخی از خانواده ها متزلزل شده و زن و مرد به سمت طلاق حرکت می کنند، الگویی چون فاطمه (س) را کنارگذاشته و با پیروی از فرهنگ غربی برای زندگی خود برنامه تعیین می کنند.

عظیم زاده افزود: سیره و منش حضرت فاطمه (س) به شکل های مختلف توسط رسانه های جمعی تبیین شود تا راه نفوذ بر فرهنگ غربی بسته شده و نسل امروز پیوندی عمیق با سیره فاطمی ببندند.

ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه (س) به شایستگی و زیبایی تبیین شود

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه (س) به شایستگی باید تبیین شود، گفت: حضرت فاطمه (س) نه تنها در تربیت فرزندان و زندگی خصوصی بی نظیر بوده است بلکه در عرصه های دیگر نیز نقش آفرینی کرده و به دفاع از حق و حقیقت پرداخته است.

آیت الله عسگر دیرباز افزود: استقامت این بانوی بزرگوار در برابر مشکلات و مدیریت و اداره خانواده در دورانی که امیرالمونین(ع) در منزل نبود و به جنگ می رفت، الگویی ایده آل برای زنان است تا با تبعیت از او خانواده ای سالم داشته باشند.

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه (س) قله بشریت است، اضافه کرد: او با پرورش فرزندان، شخصیت های تحول آفرین تحویل جامعه داد شخصیت هایی که تاریخ ساز شدند و با ظلم مبارزه کردند زنانی چون حضرت زینب(س)، ام کلثوم و سرور آزادگان جهان امام حسین (ع) در مکتب او پرورش یافته و به مقابله با ظلم پرداختند.

وی ادامه داد: حضرت زهرا (س) صمیمیت و محبت را بر زندگی خود حاکم کرده و عزت نفس انسانی را تقویت کرده و در عرصه ای دیگر به دفاع از ولایت می پردازد و از امیرالمومنین(ع) پشتیبانی کرده و دراین راه جان خود را فدا می کند.

رییس پژوهشکده حکمت و فلسفه ایران اظهار کرد: تبیین صحیح زندگی حضرت فاطمه (س) مشخص می سازد او در بعد سیاسی و اجتماعی همواره پیشتاز بوده آنجا که خانه است مادر و همسری فداکار و در اجتماع بانویی شجاع و محکم در برابر کوردلان زمانه است.

وی گفت: حضرت فاطمه (س) تفسیر والا و زیبای یک زن تمام عیار است زنی که با حفظ وقار و متانت و آبرو علاوه بر خانه داری در عرصه های مختلف با سخنان آتشین خود به دفاع از راه پیامیر اسلام می پردازد.

آیت الله دیرباز افزود: هراندازه این بانوی بزرگوار معنا شود و ابعاد شخصیتی او به نسل امروز و آینده بیان شود، به همان اندازه صاحب جامعه ای متشکل از انسان های مومن و آزاده خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، حضرت فاطمه (س) در ۲۰ جمادی الثانی بین ۳۵ تا ۴۵ عام الفیل پیش از هجرت در مکه مکرمه چشم به جهان گشود و در ۱۳ جمادی‌الاول یا ۳ جمادی‌الثانی ۱۱ هجری قمری در مدینه ندای حق را لبیک گفت و شیعیان هر سال در ایام فاطمیه، با برگزاری مجالس عزا، به سوگواری می پردازند.

در روایات شیعه،۲ تاریخ برای شهادت فاطمه زهرا(س) وجود دارد، ایام فاطمیه در فاصله بین ۱۳ جمادی‌الاول تا ۳ جمادی‌الثانی است، مراسم ایام فاطمیه ۶ روز می‌باشد، ۳ روز در ماه جمادی‌الاول و ۳ روز در ماه جمادی‌الثانی.

ایام فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی‌الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی‌الثانی می‌باشد که شیعیان به عزاداری برای شهادت حضرت فاطمه (س) می پردازند.

حضرت فاطمه(س) یکی از چهارده معصوم به شمار می‌ آید که دارای مقام های ویژه معنوی مانند عصمت است، ایشان همچنین از اهل بیت پیامبر(ص) و یکی از پنج تن آل عباست، براساس احادیث و روایات اهل سنت و شیعه، برخی آیه های قرآن کریم درباره حضرت فاطمه (س) است.

مصحف فاطمه، خطبه‌های «فدکیه»، «عیادت»، «حدیث لوح فاطمه» و «دعای نور» از آثار به‌جای‌مانده از این بانوی بزرگ اسلام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha