۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85312699
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یکهزار و ۱۵۶ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در خوزستان شناسایی شد

اهواز-ایرنا- مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: یکهزار و ۱۵۶ مورد تغییرکاربری اراضی کشاورزی غیرمجاز امسال در راستای اجرای قانون حفظ کاربری شناسایی و به ۳۷۹ مورد رسیدگی شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، جهانشیر سراج الدین روز سه شنبه ضمن گرامیداشت روز جهانی خاک افزود: به استناد احکام و دستورات قضایی صادره به ۳۷۹ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مساحت ۳۹ هکتار مستحدثات غیرمجاز طی سال جاری رسیدگی شد.

وی با بیان اینکه خاک اراضی مستعد زراعی منبع غیرقابل جایگزینی است که با تخریب آن به آسانی قابل بازیافت نیست، ادامه داد: خروج اراضی مرغوب کشاورزی از چرخه تولید، زیانی است که به سهولت و در کوتاه مدت قابل جبران نیست.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهارکرد: تولید خاک در کنترل و قدرت انسان نیست اما حفاظت از آن در توان انسان امروز است.

وی افزود: روز جهانی خاک، فرصتی برای آگاهی بخشی درخصوص ضرورت حفظ خاک و زمین‌های کشاورزی و تشریح خطرات ناشی از تغییرکاربری و تخریب خاک به عنوان یکی از ارکان کشاورزی است.

سراج الدین تغییر کاربری اراضی کشاورزی را از عمده ترین مشکلات اساسی بخش کشاورزی دانست و گفت: تغییر کاربری موجب نابودی بخش زیادی از اراضی کشاورزی شده که از دیدگاه امنیت غذایی، خودکفایی و اشتغال پایدار جامعه روستایی و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: یکی از راه‌های ایجاد تعادل میان جمعیت و تولید مواد غذایی پایدار، گسترش فعالیت‌های کشاورزی از طریق حفظ خاک و زمین‌های کشاورزی با کاربری‌های زراعی و باغی است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: برنامه ریزی و انجام تمهیدات لازم برای ساماندهی و حفظ کاربری اراضی کشاورزی نقشی غیرقابل انکاری در توسعه پایدار کشاورزی دارد.

وی حفاظت از خاک زراعی و جلوگیری از تغییرکاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی را از وظایف اصلی سازمان جهاد کشاورزی دانست و افزود: بیشترین میزان حساسیت، دقت عمل و قاطعیت در این امر صرف می‌شود تا شاهد از بین رفتن خاک زراعی در استان نباشیم.

سراج الدین بیان کرد: برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی به عنوان ضامن امنیت غذایی و استقلال کشور برنامه‌های فرهنگی و ترویجی، پیشگیری و اعمال قانون نسبت به متخلفان در حال اجرا است.

وی بازدید و نظارت بر اجرای طرح‌های دارای مجوز تغییرکاربری و موافقت نامه‌های صادره برای تعیین میزان پیشرفت فیزیکی و جلوگیری از انحراف اجرایی آنها را از دیگر وظایف سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: ۲۹۱ مورد بازدید از سطح ۱۹۲ هکتار زمین کشاورزی طی این مدت انجام شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر لزوم تبدیل صیانت از اراضی کشاورزی به یک باور عمومی گفت: اگر عزم ملی به وجود آید و عامه مردم از اهمیت اراضی کشاورزی آگاهی یابند و افراد مسوول نیز به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی به شدت کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، تغییر اراضی زمین‌های کشاورزی طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از مهمترین معضلات سازمان جهاد کشاورزی مطرح شده و نگرانی‌هایی به همراه داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha