۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۴
کد خبرنگار: 906
کد خبر: 85312712
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

معاون وزیر علوم: ۱۱ هزار و ۸۰۰ قرارداد ارتباط صنعت با دانشگاه منعقد شد

۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۴
کد خبر: 85312712
صبا گلستانی‌منش
معاون وزیر علوم: ۱۱ هزار و ۸۰۰ قرارداد ارتباط صنعت با دانشگاه منعقد شد

اراک - ایرنا - معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال جاری، دانشمندان و اساتید دانشگاه وابسته به وزارت علوم بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ قرارداد ارتباط با صنعت و دانشگاه و جامعه منعقد کرده‌اند که ارزش این قراردادها بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال است.

به گزارش ایرنا، « پیمان صالحی» روز سه‌شنبه در حاشیه آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی در دانشگاه اراک در گفت و گو با ایرنا، افزود: هدف این است که در کنار تولید علم، برداشت مناسب نیز برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و صنعت و حل مسائل جامعه از این محتواها صورت گیرد.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۲۲ میلادی با چاپ بیش از ۷۸ هزار مقاله علمی از پژوهشگران، اساتید و دانشمندان کشور، جمهوری اسلامی ایران توانست رتبه ۱۵ جهان را کسب کند.

معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در کشور در کنار تحقیق بنیادی تولید علم، تلاش بر این است که برآیند این تحقیقات را در اقتصاد کشور مشاهده کنیم.

صالحی ادامه داد: بر این اساس زیست بوم فناوری ایجاد شد و امروز ۶۰ پارک علم و فناوری، بیش از ۲۴۰ مرکز رشد و بیش از ۳۰۰ مرکز نوآوری فعالیت دارند که از طریق این نهادها، فناوری‌های بومی مورد نیاز کشور ایجاد می‌شود و در ادامه به تولید می‌رسد و امروز بخش زیادی از محصولات و کالاهای مورد نیاز در شرکت‌های دانش بنیان در حال تولید است.

تخصیص ۱۵ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها به حوزه پژوهش و فناوری

وی در سخنرانی آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی هم گفت: از سال بعد، گرنت اساتید حداقل ۲ برابر می‌شود و طبق برنامه قانون هفتم، برای اولین بار حداقل ۱۵ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها به حوزه پژوهش و فناوری تخصیص می‌یابد که در تاریخ کشور بی سابقه است.

معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود همواره به مسئله پژوهش و فناوری تاکید دارند و این یک ظرفیت مثبت برای کشور است.

صالحی اظهار کرد: هر مقاله می‌تواند منشاء اثر مقاله‌ها و دستاوردهای بزرگی باشد و هیچ فردی نمی‌تواند بدون چارچوب علمی، کشور را به سطح اول فناوری در جهان برساند.

وی گفت: کشوری می‌تواند به سطح اول دانش و فناوری برسد که پایه‌های علمی را توسط دانشمندان خودش پایه‌گذاری کند.

معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در خصوص اهمیت جایگاه نشر مقاله‌های علمی عنوان کرد: به طور قطع تا زمانیکه مقاله‌ها و پژوهش‌های علمی نباشد، نمی توان به اقتصاد مبتنی بر دانش بومی دست پیدا کرد.

صالحی، با اشاره به شتاب علمی کشور در جهان و تاکید بر حفظ این شتاب با ارج نهادن به پژوهشگران و اساتید، بیان کرد: مقالات دانشمندان ایرانی در جهان بیش از پیش دیده می شود و باید توجه داشت که ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد و حدود ۲ درصد در رشد علم جهان تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: امروز با اینکه با مسئله تحریم‌های ضالمانه مواجه هستیم، اما ۳۷ درصد مقاله‌های اساتید و پژوهشگران این کشور مرزهای جغرافیایی را شکسته است.

وی با بیان این نکته که هیچ صنفی مانند صنف دانشگاهیان و پژوهشگران نمی‌توانند از مرزهای تحریم عبور کنند، خاطر نشان کرد: امروز در بسیاری از کشورهای غربی مقاله‌های دانشمندان این کشور دیده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخشی دیگر از سخنرانی به موضوع علوم انسانی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: دومین فعالیت علمی در ایالات متحده مربوط به این شاخه است، اما متاسفانه تاکنون در ایران آن طور که انتظار می‌رود در این شاخه فعالیت گسترده نشده است.

صالحی ادامه داد: باید به این نکته توجه شود که مقاله‌ها و دست آوردهای علوم انسانی و اجتماعی در واقع انتقال بینش، فرهنگ، تمدن و اعتقاد است و فعالیت در این زمینه در حقیقت انتشار اعتقادات کشور به دیگر نقاط جهان است.

وی با بیان اینکه نشر مجله در بخش علوم اجتماعی و انسانی به زبان فارسی اهمیت ویژه دارد، افزود: اینگونه اقدامات ترویج زبان فارسی در جهان است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تقدیر از اقدامات مجلس شورای اسلامی در ۲ سال اخیر، گفت: برخی از مصوبه‌های در نظر گرفته شده زمینه حمایت‌های بسیار مناسبی از پژوهش و تحقیق را فراهم ساخته که این خود بستر توسعه علم را بیش از پیش فراهم می‌سازد.

در پایان این آیین از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی با اهدای لوح و جایزه تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha