فیلم| عجیب اما واقعی؛ فرسایش خاک در قلب جنگل‌های هیرکانی

نوشهر- ایرنا- معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- نوشهر گفت: مقدار فرسایش خاک در کشور ۱۶.۷ دهم تُن در هکتار در سال است و این رقم در جنگل های استان به پایین ترین میزان یعنی کمتر از سه تا پنج تُن در هکتار رسیده است.

محمدرسول رجبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روز جهانی خاک، فرصتی است تا به اقشار مردم، مدیران و همه دست اندارکاران امر چالش های تخریب، فرسایش خاک و تغییرکاربری گوشزد شود.

روز جهانی خاک هر سال در پنج دسامبر (۱۴ آذر ۱۴۰۲) توسط سازمان ملل متحد گرامی داشته می‌شود تا اهمیت مدیریت و حفظ خاک سالم و پایدار برای امنیت غذایی جهان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. شعار روز جهانی خاک ۲۰۲۳ «خاک و آب: منابع حیات» تعیین شده است.

وی اظهارداشت : ایران هم اکنون رتبه اول فرسایش خاک در جهان را دارد و این چالش فراگیر یعنی همه باید در راستای حفاظت و پوشش خاک نقش ویژه ای ایفا کنیم.

به گفته رجبی در حوزه این اداره کل، آبخیزداری در راستای راهبرد حفاظت از خاک صورت می گیرد.

از حدود ۶۴۰ هزار هکتار عرصه های جنگلی و مرتعی غرب مازندران حدود ۹۰ درصد کوهستانی و خاک آن در معرض فرسایش آبی قرار دارد، بقیه عرصه های ملی هم در حاشیه روستاها و چسبیده به اراضی کشاورزی است و متاسفانه خاک این مناطق بیشتر به خاطر چرای بی رویه دام ها و عوامل دیگری مانند معدن کاوی، خشکسالی، جاده سازی و نیز لغزش زمین دچار فرسایش می شود.

امروز مشخص شده در هر نقطه از عرصه های جنگلی که گذرگاه دام ها بوده خاک به شدت دچار فرسایش شده مانند مراتع " کندوان " ضمن این که معدن کاوی هم در فرسایش خاک این منطقه بی اثر نبوده چرا که سبب تخریب آبراه ها در مسیرهای منتهی به رودخانه ها شده و وقتی که بارندگی شدید رخ می دهد جریان سیلاب ها که همراه با گل و لای است باعث فرسایش خاک می شود.

مازندران دارای ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی به مرکزیت ساری و دیگری به مرکزیت نوشهر است. اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه نوشهر که با عنوان غرب مازندران هم شناخته می شود ۳۱۳ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۱۹۷ هزار هکتار مرتع را از رامسر تا رُویان زیر پوشش دارد. مجموع مساحت حوزه آبخیزداری این منطقه هم ۶۴۰ هزار هکتار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha