سه‌هزار نفر در بخش ترویج کشاورزی آذربایجان غربی فعالیت دارند

ارومیه- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سه هزار نفر در زمینه انتقال دانش فنی روز به کشاورزان و ترویج بخش کشاورزی با راندمان بالا در سطح استان فعال هستند.

خسرو شهبازی روز سه شنبه در جلسه برنامه ریزی و بررسی روند اجرایی طرح جهش تولید در دیم‌زارهای آذربایجان‌غربی افزود: ترویج و آموزش زیربنا و اساس توسعه بخش کشاورزی دانش بنیان است و نیروی انسانی و به ویژه بهره برداران و کشاورزان توانمند، آگاه و مجهز به علوم و فناوری های روز از مهمترین عوامل دستیابی به توسعه پایدار در بخش کشاورزی هستند.

وی اضافه کرد: توسعه کشاورزی پایدار از برنامه هایی است که در راستای تأمین امنیت غذایی و آینده پایدار مردم انجام می شود و در این زمینه اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها گامی مهم و اساسی است.

وی با اشاره به اینکه در تامین امنیت غذایی حفاظت از خاک از موارد اساسی است، اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۳۵۱ هزار هکتار زیر پوشش طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان قرار می گیرد که یکی از نکات اصلی این طرح حفظ خاک است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: ۱۳۵ نفر ناظر بخش دولتی (کارشناس پهنه) و ۷۸ نفر کارشناس سازمان نظام مهندسی کشاورزی در طرح جهش تولید در سطح استان مشارکت دارند.

شهبازی با تاکید بر لزوم افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی گفت: رعایت تناوب زراعی و به‌زراعی، افزایش تولید در واحد سطح، افزایش بهره وری در تولید محصولات دیم و توسعه کشت گیاهان جایگزین به ویژه علوفه‌ای، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها است که همه این اهداف در جهت کمک به پایداری خاک است.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی در استان امسال ۳۴ درصد کمتر از متوسط بلند مدت است و به همین علت، مزارع گندم دیم رشد نکرده اند، ادامه داد: کاهش بارش ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بر فرآیند تولید محصولات کشاورزی و کاهش منابع آب سفره های زیر زمینی تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی با تولید بیش از ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی ۲.۳ درصد از اراضی و ۶ درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha