نویافته‌های «غار هستیجان» رونمایی می‌شود/ تجلیل از ٢٠پژوهشگر برتر حوزه میراث‌فرهنگی

تهران- ایرنا- نشست «میراث درخطر؛ در پرتو اسناد نوشتاری و مدارک نویافته از غار هستیجان» به همراه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و ٢۵ نشست تخصصی پژوهشی در این حوزه همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار میراث‌فرهنگی ایرنا، مصطفی دِه‌پهلوان رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ظهر سه‌شنبه -١۴ آذر- در نشست خبری به مناسبت ویژه برنامه‌ها و رویدادهای مرتبط با هفته پژوهش اظهار داشت: همزمان با هفته پژوهش نشست‌های تخصصی با موضوع پژوهش و کاوش‌های باستان شناسی، مردم شناسی، زبان شناسی و حفاظت و مرمت همزمان با هفته پژوهش از ١٩ تا ٢۵ آذر در تهران و پنج شهر یزد، رشت، شوش، آبادان و ارومیه برگزار می‌شود.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: همزمان با این رویدادها در نمایشگاه جانبی ١۵ عنوان کتاب در حوزه پژوهش‌های میراث فرهنگی و گردشگری رونمایی می‌شود، البته ۵ عنوان کتاب هم در حال آماده‌سازی است که امیدواریم به برنامه‌های هفته پژوهش امسال برسد.

ده‌پهلوان توضیح داد: آیین افتتاحیه برنامه‌های هفته پژوهش ۱۹ آذر ماه با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رونمایی از تازه های نشر و افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی برگزار می شود و در آیین اختتامیه هفته پژوهش که ۲۵ آذر برگزار می شود، از حدود ٢٠ پژوهشگر برتر که طبق آیین نامه اجرایی انتخابات شده اند، تجلیل خواهد شد.

وی بیان کرد: نشست «میراث درخطر؛ در پرتو اسناد نوشتاری و مدارک نویافته از غار هستیجان روز ۲۱ آذر با حضور پژوهشگر و کاوشگر آن (نیما آصفی) برگزار می شود، بخشی بزرگی از آثار این غار به خارج از کشور رفته است. در این رویداد درباره یافته‌های فصل اول آن گل مهره‌ها و چرم‌نوشته‌ها و آثاری که به کشورهای دیگر رفته صحبت می‌شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: در راستای سیاست‌های یکپارچه‌سازی پژوهش‌ها در تلاش هستیم در برخی از نشست‌ها، طرح‌های پژوهشی که در یک سال اخیر انجام شده را ارائه کنیم، همچنین قرار است در هفته پژوهش نقشه‌ها و نمودارهایی به نمایش گذاشته شود که میزان انجام طرح‌های پژوهشی که تا به حال انجام شده نشان داده شود.

برنامه‌ها و رویدادهای پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در هفته پژوهش

شورای پژوهشی استان‌ها تشکیل می‌شود

ده‌پهلوان اظهار داشت: شورای پژوهشی وزارت میراث شکل گرفته تا به این شکل ارتباطات پژوهشی را با وزارتخانه و استان‌ها داشته باشیم، در این شورا تلاش ما بر این بوده شورای پژوهشی استان‌ها هم شکل بگیرد که خوشبختانه موفق بودیم، تلاش می‌کنیم سال آینده همکاری با استان ها جدی تر شود تا شاهد یک جریان‌سازی پژوهشی در سراسر کشور باشیم.

وی گفت: نقشه‌ باستان‌شناسی کشور هر سال باید به روز شود زیرا هر سال به اطلاعات نقشه باستان شناسی اضافه می‌شود. البته باید بدانیم جامعه مخاطب ما که پژوهشگران هستند؛ چطور می‌توانند از این نقشه استفاده کنند؟ آیا باید همه اطلاعات نقشه را در اختیار همه گذاشت؟ بخشی از این نقشه در سایت مؤسسه باستان شناسی دانشگاه تهران گذاشته شده بود وقتی از قاچاقچیان بازداشت شده پرسیده شد که چطور به این اطلاعات دست پیدا کردید گفتند سایت باستان شناسی دانشگاه تهران، البته می‌توان اطلس‌های زبان شناسی و … را در اختیار عموم گذاشت.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی بیان کرد: در ۹۹ درصد کاوش‌هایی که انجام می‌شود پژوهشگاه بودجه ندارد این بودجه یا از طرف استان‌ها یا دانشگاه ها تأمین می‌شود. مگر اینکه کاوش اضطراری باشد یا اینکه مطالعاتی است که با همکاری جایی مثل وزارت نیرو یا شرکت‌های عمرانی انجام می‌شود و آنها می‌پردازند. جای کاوش‌های پرسش محور خالی است، البته با وزیر میراث فرهنگی صحبت شده اعتباری برای این موضوع به پژوهشگاه اختصاص داده شود.

ده‌پهلوان درباره غارهستیجان دراستان مرکزی گفت: نیاز است تا به این غار توجه ویژه شود زیرا تا چندماه پیش هیچ شناختی از وجود این غار نداشتیم و حتا نشانی از آن روی نقشه باستان‌شناسی نبود. یکی از کارشناسان زبان‌های پهلوی در خارج از کشور متوجه چرم نوشته‌هایی شد که اطلاعات تاریخی منحصر به فردی داشت. او متوجه شد بسیاری از این آثار از کشور خارج شده است. بعد از این مهم این غار شناسایی شد. حتی می‌توان به غاری در نزدیکی اسپهبد خورشید اشاره کرد که حدود ۳۰۰ طومار نوشته در آن بدست آمده بود که ۲۹۶ طومار از کشور خارج شده‌اند. این طومارها اطلاعات ارزشمندی در اختیار محققان قرار می‌دهد حتا غارنوردی که تعدادی از طومارها در اختیارش است، قول اهدا داده شده است.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری همچنین در خصوص زمان رونمایی از الولح هخامنشی استرداد شده، گفت: تراکم برنامه‌ها مانع از رونمایی الواح هخامنشی در طول هفته پژوهش شده اما در آذرماه رونمایی انجام خواهد شد.

وی بر ضرورت استفاده از فناوری های نو در حوزه پژوهش و میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم در همایش سالانه باستان‌شناسی که اواخر بهمن و اوایل اسفند امسال برگزار می‌شود درخصوص مسائل استفاده از فناوری در حوزه باستان‌شناسی صحبت کنیم.

ذات الله نیکزاد سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: ما در هفته پژوهش در چند استان به صورت موردی برنامه هایی خواهیم داشت، نشست های تخصصی و نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشی که در تهران، یزد (نشست معدن یابی کهن)، گیلان و خوزستان (نشست مردم شناسی) و آذربایجان غربی (کاوش های سد چپرآباد) برگزار خواهد شد.

مهدیه بُد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در این جلسه گفت: بازی گلاب‌گیری کاشان، بازی شهر سوخته، بازی‌های کارتی، استارت آپ، انیمیشن با محتوا کاوش و پژوهش برای کودکان و نوجوانان به صورت ملموس ارائه خواهد شد.

ولی تیموری رییس مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی وگردشگری) نیز با اشاره به آنکه ۲۱ عنوان کتاب آماده ارائه شد، گفت: رونمایی از ۱۵ عنوان کتاب در هفته پژوهش نهایی شده است همچنین شابک الکترونیک ۵۰ کتاب اخذ شده که به زودی روی سایت گذاشته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha