قزاقستان: اقدامات اعتمادساز در زمینه فعالیت نظامی در خزر در دستور کار قرار گیرد

مسکو-ایرنا- معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان بر ضرورت آماده‌سازی پیش‌نویس توافقنامه اقدامات اعتمادساز در زمینه فعالیت های نظامی در دریای خزر اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایرنا از رسانه‌های روسیه، مراد نورتلئو سه شنبه در دوازدهمین اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در مسکو افزود: «قزاقستان بر ضرورت ایجاد ساز و کارهایی برای نظارت بر تسلیحات در دریای خزر که منجر به ایجاد تعادل و وضع محدودیت‌های کمی و کیفی مورد توافق طرفین می‌شود، تاکید دارد».
به گفته وی، با هدف جلوگیری از هر گونه مسابقه تسلیحاتی در آینده باید هر چه سریع‌تر توافقنامه اقدامات اعتمادساز در حوزه فعالیت‌های نظامی در دریای خزر آماده شده و به امضا برسد.
نورتلئو در همین راستا آمادگی آستانه برای برگزاری دور سوم مذاکرات در مورد پیش نویس توافقنامه را اعلام کرد.
وزیر خارجه قزاقستان همچنین بر اهمیت اجرایی شدن کنوانسیون حقوقی دریای خزر موسوم به کنوانسیون آکتائو تاکید کرد و از کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس دریای خزر دعوت کرد تا با اتخاذ رویکردی سازنده به یک راه‌حل میانه دست پیدا کنند.

کنوانسیون آکتائو یا کنوانسیون حقوقی دریای خزر توافقی چندجانبه میان کشورهای ساحلی دریای خزر است که در پنجمین اجلاس سران این کشورها در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ (۲۰۱۸) در شهر آکتائو (آق‌تاو) قزاقستان، به امضای سران کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان رسید.
دوازدهمین نشست سالانه وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲ با حضور دیپلمات‌های ارشد پنج کشور همسایه در مسکو آغاز به کار کرد. در این نشست با حضورحسین امیرعبداللهیان، سرگئی لاوروف، جیحون بایراموف، رشید مردوف و مراد نورتلئو وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،‌ فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان مهمترین موضوعات مرتبط با این پهنه آبی همچون زمینه‌های توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف مانند امنیت منطقه خزر، گسترش روابط اقتصادی، حمل و نقل دریایی، تجارت، انرژی، محیط زیست و موضوعات حقوقی مرتبط بررسی ‌شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha