قیمت مصوب خرید پرتقال تامسون از باغدار اعلام شد

ساری - ایرنا - سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: قیمت خرید پرتقال تامسون از باغدار در سال جاری پس از بررسی همه جوانب تولید و وضعیت بازار با حضور کارشناسان، مسئولان و فعالان تولید مرکبات استان ۹۳ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم در نظر گرفته شد.

بابک مؤمنی عصر سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیرو نشستی که پنجشنبه هفته گذشته -۹ آذر- با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی، جمعی از باغداران، رئیس اتحادیه باغداران استان و تعدادی از سورتینگ‌داران و نمایندگان آن‌ها برگزار شد، بنا به رقم اعلام شده از سوی رئیس اتحادیه باغداران و آنالیز بهای خرید مرکبات در سال جاری، پرتقال تامسون از روی درخت درخت به ازای هر کیلوگرم ۹ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد.

وی از در نظر گرفتن تمهیداتی برای ضمانت اجرایی این مصوبه و خرید پرتقال تامسون از باغداران با قیمت تعیین شده ۹ هزار و ۳۰۰ تومانی خبر داد و افزود: مقرر شد حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی و به ویژه تامین تسهیلات سرمایه در گردش فقط در صورتی به سورتینگ‌داران، ذخیره‌کنندگان و بازرگانی‌های رسمی تعلق بگیرد که فاکتور رسمی خرید پرتقال تامسون از باغدار به ازای هر کیلوگرم ۹ هزار و ۳۰۰ تومان را ارائه کنند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: با این تصمیم فقط افرادی از سه گروه یاد شده می‌توانند از تسهیلات وزارت جهاد کشاورزی بهره‌مند شوند که پرتقال تامسون را با فاکتور رسمی و قیمت مصوب و مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی خریداری کنند.

مومنی از افزایش میزان صادرات مرکبات مازندران در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته نیز خبر داد و گفت: امسال صادرات نارنگی بیش از سه برابر افزایش یافته و در صادرات پرتقال از ابتدای فصل برداشت تا امروز که هنوز چند ماه به پایان فصل برداشت و صادرات زمان داریم، به رکورد سال گذشته رسیدیم. صادرات کیوی نسبت به پارسال نیز ۳۰ درصد بیشتر شده است.

به گزارش ایرنا، زمان برداشت پرتقال در مازندران که تامسون مهم‌ترین رقم آن به شمار می‌آید از نیمه آبان آغاز می‌شود. میانگین برداشت محصول از هر هکتار باغ مرکبات در مازندران ۳۰ تا ۴۰ تن است.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ‌های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند.

همچنین از مجموع باغ‌های مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی باغی و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هشت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha