۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۶
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85313208
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۷۸ میلیارد ریال درآمد حاصل از جرائم سبز به عمران خواف اختصاص یافت

خواف-ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت: ۷۸ میلیارد ریال درآمد حاصل از جرائم سبز (جرائم واحدهای آلاینده زیست محیطی) طی ۲ سال گذشته برای اجرای فعالیت های عمرانی به شهرداری ها و دهیاری های این شهرستان اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا سعید شفیعیان سه شنبه شب به مناسبت روز جهانی خاک و در نشست‌ تخصصی و چهره به چهره با موضوع حفاظت خاک و کنترل گرد و غبار در شرکتهای معدنی سنگان خواف افزود: بیشترین میزان درآمد جرائم سبز به شهرداریهای خواف و بخش سنگان از توابع این شهرستان تخصیص یافت.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده کلیه واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی آلاینده که به تشخیص ادارات حفاظت محیط زیست، حدود مجاز و استانداردهای زیست محیطی را رعایت نمی کنند، در صورتی که در مهلت زمانی تعیین شده نسبت به رفع آلایندگی خود اقدام نکنند، براساس معیارهایی نظیر شدت، مدت، نوع و مکان آلایندگی مشمول عوارض و جرائم سبز می شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت: ۲۵ معدن از از بالغ بر ۵۰ معدن مختلف در این شهرستان را معادن پلاسری آهن تشکیل می دهد که هر سه ماه از نظر ایجاد گرد و غبار بررسی و پیشرفت و فعالیت آنها در خصوص کنترل آلودگی هوا رصد می‌شوند.

شفیعیان اظهار کرد: در پایشهای معادن با رویکردی جدید استفاده از مالچ‌های زیستی در مسیرهای پرتردد معدنی، روشهای کنترل گرد و غبار در فرآیند سنگ‌شکن و دانه‌بندی، تسطیح و مدیریت باطله ها که در شیوه نامه جدید بر آن تاکید شده، مورد رصد قرار می‌گیرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف تصریح کرد: با دعوت از مدیران و مسوولین معادن خواف در آستانه روز جهانی خاک نشستهای تخصصی و آموزشی چهره به چهره با موضوع فرسایش خاک و کنترل گرد و غبار در معادن پلاسری برگزار شد.

وی گفت: در این جلسات ضمن مرور شیوه‌نامه جدید کنترل گرد و غبار معادن که توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تدوین و ابلاغ شده است، راهکارهای عملیاتی شدن شیوه‌نامه بحث و بررسی شد.
بر اساس ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده «کلیه واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی آلاینده که به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست، حدود مجاز و استانداردهای زیست محیطی را رعایت نمی کنند، در صورتی که در مهلت زمانی که توسط سازمان مزبور برای آنها تعیین می شود، نسبت به رفع آلایندگی خود اقدام نکنند، براساس معیارهایی نظیر شدت، مدت، نوع و مکان آلایندگی با نرخ های نیم درصد (۰/۵%)، یک درصد (۱%) و یک و نیم درصد (۱/۵%)، به ماخذ فروش کالا یا خدمات، مشمول "عوارض و جرائم سبز" می شوند.

این حکم در مورد کلیه واحدهای آلاینده، اعم از واحدهای معاف و غیرمعاف، صادراتی و واحدهای مستقر در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی جاری است.

با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهمترین اجزاء طبیعت، اتحادیه جهانی علوم خاک (International Union of Soil Science) سازمان ملل متحد در راستای ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، روز ۵ دسامبر مصادف با ۱۴ آذرماه را به عنوان روز جهانی خاک نامید.

روز جهانی خاک هر سال در ۵ دسامبر مصادف با ۱۴ آذرماه توسط سازمان ملل متحد گرامی داشته می‌شود تا اهمیت مدیریت و حفظ خاک سالم و پایدار برای امنیت غذایی جهان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و شعار روز جهانی خاک سال ۲۰۲۳ "خاک و آب، منابع حیات" تعیین شده است.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و جنوب استان خراسان رضوی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha