۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۸:۴۳
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85313427
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۸ اثر صنایع‌دستی خراسان‌شمالی مُهر اصالت ملی دریافت کرد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی گفت: ۲۸ اثر صنایع‌دستی هنرمندان استان در هفتمین دوره مُهر اصالت ملی تولیدات صنایع دستی منطقه شمال شرق کشور، موفق به دریافت مُهر اصالت ملی شد.

علی مستوفیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: هفتمین دوره داوری برای دریافت مُهر اصالت ملی تولیدات صنایع دستی استان های گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی از ۱۲ آذرماه امسال به مدت سه روز در بجنورد برگزار شد.

وی افزود: هنرمندان صنایع دستی خراسان شمالی با ۶۵ اثر در این دوره از داوری حضور داشتند که پس از ارزیابی داوران ۲۸ اثر استان موفق به دریافت مُهر اصالت ملی شد.

مستوفیان یادآور شد: آیین داوری مُهر اصالت ملی صنایع دستی هر ۲ سال یکبار برگزار می شود و تولیدات صنایع‌دستی که نشان مرغوبیت می‌گیرند در واقع نشان استاندارد برای ورود به بازار کسب می‌ کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: آثاری که مُهر اصالت ملی دریافت کرده‌اند، سال آینده در داوری بین‌المللی مهر اصالت یونسکو حضور خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، صنایع‌دستی در استان خراسان شمالی با وجود قدمت، توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی، انسانی از کیفیت و تنوع بسیار بالایی برخوردار است که با رونق بازار این صنعت طی سال‌های گذشته، اکنون در مسیر جهش تولید قرار گرفته است.

انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال از مهم‌ترین هنرهای دستی خراسان شمالی محسوب می‌شود که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردارند و تولید آن در استان در زمره پرطرف‌دارترین مشاغل قلمداد می‌شود.

اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به ‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌ جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha