۱۶ آذر ۱۴۰۲، ۸:۰۸
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85313460
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۶ آذر، رستاخیز تفکر استکبار ستیزی دانشجویان ایرانی

خرم آباد - ایرنا - ۱۶ آذر روز پاسداشت شهیدان دانشجویی است که در خط مقدم استکبارستیزی و انزجار از سلطه بیگانگان ایستادگی کردند و فریاد دوری گزیدن از تصمیم سازی مستکبران را برای این مرز و بوم سر دادند.

به گزارش ایرنا، شهادت سه دانشجوی عدالتخواه و آزادی طلب ایرانی در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ مدتی پس از کودتای ۲۸ مرداد حرکت اعتراضی دانشجویان نسبت به گسترش سلطه استکبار جهانی در ایران و جنبشی تاریخی در مسیر استکبار ستیزی جوانان و دانشجویان این مرز و بوم پرافتخار است.

یادروز ۱۶ آذر پس از گذشت ۷۰ سال همچنان در یاد و خاطر مردم ایران اسلامی پابرجا مانده است و همچنان جوانان و دانشجویان کشور با بهره گیری از آرمان های استکبارستیزی دانشجویان خط امام با اعتقادی راسخ و استوار حافظ استقلال و آزادی کیان کشور خود هستند و پس از گذشت سالیان ذره ای نیز از اهداف و آرمان های دانشجویان شهید ۱۶ آذر عقب نشسته اند.

به دنبال اعتراض دانشجویان آگاه و عدالتخواه ایران سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران به نام‌های مهدی شریعت‌رضوی، مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی توسط نیروهای امنیتی شاهنشاهی به شهادت رسیدند و تعدادی از دانشجیوان این دانشگاه نیز در پی یورش این عوامل زخمی و مصدوم شدند.

خون پاک این شهیدان آزادی طلب و استکبارستیز در اعتراض به خوی استکباری و گسترش سلطه دولت آمریکا به ایران اسلامی، فضای دانشکده فنی دانشگاه تهران لاله گون شد و این واقعه خونین روندی را رقم زد که نتیجه نهایی آن تقویت جنبش دانشجویی کشور علیه رژیم پهلوی و قدرت‌های سلطه‌گر جهانی، حمایت از نهضت اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) و مشارکت همه جانبه دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها در پی افکنی، تثبیت و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

اکنون پس از گذشت سالیان همچنان ۱۶ آذر نماد خردگرایی، آزادی‌خواهی و روز تجلیل از مبارزات سرنوشت‌ساز دانشجویی است و قدم‌های استوار دانشجو، همواره همگام و همراه با ملت بزرگ ایران بوده و دانشجوی این سرزمین به همان اندازه نیز در عرصه دانش فعال است.

روز دانشجو نماد خودباوری، زمان‌شناسی و هوشیاری تاریخی فرزندان ایران در دانشگاه است، آنچه این روز را وارد تقویم مناسبت‌های ملی ایرانیان کرده، شهادت سه دانشجوی دانشگاه تهران توسط رژیم طاغوت است.

روزی که سه دانشجو قربانی شدند تا رد خون آنها برای همیشه در چهره دانشگاه نقش ببندد و همواره نماد میهن پرستی، آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی فرزندان این مرز و بوم باشد.

دانشجویان فهیم و بصیر ایران اسلامی در آن روز ثابت کردند دانشجو نه فقط جوینده دانش بلکه جوینده آزادی و استقلال نیز هست و دانشجویان مصداق نبض بیدار جامعه و سرمایه واقعی و ماندگار کشور و کلید سعادت فردای ایران هستند.

امروزه دانشگاهیان میراث دار جانفشانی ها و خون پاک شهیدان هستند و تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از این سرمایه عظیم و رساندن ایران اسلامی به اوج قله‌های پیشرفت دین خود را به شهیدان و مردم عزیز ادا کنند، امروز دانشجویان بسیار هوشیارتر در برابر نقشه‌های شوم استکبار و دشمنان این نظام هستند و با چشمانی بیدار و قدم‌هایی استوار راه شهدای انقلاب و شهدای دانشجو را ادامه می‌دهند.

دانشجویان و جوانان ایران اسلامی اکنون دنباله رو همان تفکر انسانی و،انقلابی و استکبار ستیزی هستند و هرگز اجازه توطئه و دست درازی بیگانگان را به مام وطن و خاک میهن نخواهند داد و هر زمان که نیاز باشد به آگاهی و بصیرت در مقابل دشمنان و بدخواهان قدعلم می کنند.

دانشجویان ایرانی در خط مقدم مطالبه گری در مقابل هر کج اندیشی ایستاده اند

یک دانشجوی علوم سیاسی دردانشگاه لرستان می گوید: مردم ایران با اعتقاد راسخ به لزوم پیشرو بودن دانشگاهیان و در راس آنها دانشجویان در تمامی مسایل جامعه، باور دارند باید این ویژگی در میان دانشگاهیان حفظ و گسترش یابد و دانشگاهیان و دانشجویان با حساسیت فوق‌العاده نسبت به سرنوشت و مصالح کشور، استحکام نظام جمهوری اسلامی و پاسداری از منافع ملی را همچنان سرلوحه اقدامات خویش قرار می دهند.

نرگس فلاح افزود: دانشجویان ایرانی در طول سال‌ها کنشگری در فضای سیاسی و اجتماعی کشور، همواره منشاء آثار مهم برای ایران و ایرانیان بوده‌اند و آنچه از کارنامه جنبش دانشجویی در حافظه جمعی ملت ایران ثبت شده، تکاپو و شور و شوق توام با شعور برای اعتلای ایران و توسعه و آبادانی کشور است.

وی اظهار داشت: دانشجویان همیشه در خط مقدم مطالبه‌گری برای احقاق حقوق عامه و همچنین مقابله با کج اندیشی ها و انحرافات بوده‌اند و آنها همواره زبان گویای مردم هستند.

وی ادامه داد: در شرایط خطیر امروز که جبهه دشمنان و طمع کاران به دانشگاه و دانشجو، سناریوهای متنوع و زنجیره‌ای برای انحراف جنبش دانشجویی، جوانان ، انقلاب و خاموش کردن ندای استکبارستیزی، حق‌طلبی و آرمان‌خواهی آنرا دنبال می‌کنند؛ بازخوانی و تامل در نقش دانشجو در تحقق آرمان‌ها و شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و ظرفیت‌سازی‌های موثر برای تضمین پیشرفت ایران اسلامی به‌ سمت فتح قله‌های ممتاز جهانی از جمله گزاره‌های مهم و تعیین‌کننده فراروی یکایک دانشجویان شریف، بصیر و آینده‌نگر به شمار می‌رود.

این دانشجوی دانشگاه لرستان گفت: دشمنان این نظام مقدس باید بدانند جوانان و دانشجویان انقلابی و متعهد این کشور همواره آگاه بوده و در سنگر دانش، آماده دفاع از سربلندی و عزت نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی هستند و با تمام توان و با کار و تلاش مجاهدانه و عالمانه، برای رشد و شکوفایی علمی و فناوری کشور می‌کوشند و از هیچ تهدیدی هراس ندارند.

وی تاکید کرد: سهم و نقش دانشجویان در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و هر تحول بزرگ و اصلاح گرانه برجسته و ممتاز است، چنانکه در هر گام بلند برای توسعه علمی و همه جانبه کشور نیز از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند و باید هویت دانشجویی را به رسمیت شناخت و حرمت همه دانشجویان را پاس داشت.

۱۶ آذر روز استکبار ستیزی دانشجویان ایرانی در مقابل جبهه باطل است

رییس دانشگاه لرستان با تاکید براینکه ۱۶ آذر در حقیقت روز استکبار ستیزی دانشجویان ایرانی در مقابل با جبهه باطل است، گفت: مبارزه جبهه حق و باطل در همیشه تاریخ وجود داشته است و در طول تاریخ همواره حق و باطل در مقابل همدیگر قرار دارند که در این میان استکبار به عنوان جبهه باطل دیگران را ضعیف می بیند و مستکبر خود را برتر می شمارد و از دیگران می خواهد که ضعیف بمانند تا خود برتر باشد.

علی نظری با اشاره به داستان های تاریخی فرعونیان افزود: فرعونیان خود را برتر و سعی می کردند مردم را آزار و دیگران را بکشند تا قدرت مطلق باقی بمانند.

وی ادامه داد: مستکبران همه را از بین می برند تا خود بمانند در حالیکه جبهه حق همواره در مبارزه با باطل است و نمی خواهد ضعیف باشد و تسلیم تفکرات نامیمون استکبار نمی شود.

رییس دانشگاه لرستان با بیان اینکه در قضیه ۱۶ آذر نیز مبارزه دانشجویان عدالتخواه ایران علیه استکبار برای همیشه تاریخ ماندگار شده است، یادآور شد: دانشجویان شهید ۱۶ آذر به وسیله تفکر استکباری به شهادت رسیدند و به دنیا پیام استکبارستیزی و عدالتخواهی خود را مخابره کردند.

نظری افزود: دانشجویان شهید ۱۶ آذرماه با پیام خود به جهانیان نشان دادند ایران نباید تسلیم زور و نظام استکبار و آمریکای جنایتکار شود و در برابر همان نظامی که مدعی آزادی بیان است، ایستادند.

وی با تاکید بر اینکه پیام دانشجویان شهید ایران برای همیشه تاریخ ماندگار شده است، عنوان کرد: ایستادگی در برابر ظلم و ستم وظیفه هر انسانی است و دانشجویان ایرانی به جای تسلیم در برابر استکبار ایستادگی را انتخاب کردند.

وی اضافه کرد: دانشجویان پیرو خط امام با شهادت در مقابل استکبار برای همیشه به دانشجویان ایرانی درس عدالتخواهی و آزادگی دادند که با ایستادگی در مقابل استکبار در هر مقطعی از زمان وظیفه خود را بشناسند و با درستی فکر و اندیشه حق را از باطل و راه را از بیراهه تشخیص دهند.

رییس دانشگاه لرستان گفت: یاد این دانشجویان شهید همواره در میان دانشگاهیان و دانشجویان اریان اسلامی زنده است و پیام آزادی خواهی و استکبار ستیزی این جوانان در تاریخ این مرزو بوم ماندگار و زنده است.

نظری اظهار داشت: امروز در تداوم استکبار ستیزی و مبارزه با ظلم و زور است جوانان مظلوم غزه به پا خواسته اند و با شهادت خود به جهانیان ثابت کرده اند انسان باید از کیان و هویت خود جانانه دفاع کند، چراکه در تفکر اسلامی و انسانی و نظام توحیدی خونی که به ناحق ریخته می شود در حقیقت رودی جاری است که حیات و زندگی و انسانیت را آبیاری می کند.

وی تاکید کرد: این تفکر استکبار ستیزی از شهدای ۱۶ آذر برخواسته است، همچنانکه در هشت سال دفاع مقدس و محور مقاومت در راه حراست از وطن و ارزش ها جانفاشانی شده است.

رییس دانشگاه لرستان با اشاره به آیات قرآنی که خداوند به بشر اطمینان خاطر داده است که براساس تفکر توحیدی صالحان و آزادی خواهان بر روی زمین ماندگار هستند اظهار داشت: امروز دانشجویان آزادی خواه و بصیر دنباله رو دانشجویان ۱۶ آذر هستند و با فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل همان تفکر استکبار ستیزی دانشجویان پیرو خط امام را دنبال می کنند.

نظری افزود: دانشجویان ایران اسلامی وظایف خود را به درستی شناخته و نقش خود را به درستی ایفا و در جبهه حق پایداری می کنند.

وی تاکید کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی تفکر شهادت طلبی و شهید سلیمانی را جوانان و دانشجویان آموخته است و همواره در برابر ظلم ایستادگی می کنند.

۱۶ آذر، رستاخیز تفکر استکبار ستیزی دانشجویان ایرانی

دانشجویان امروز ایران اسلامی دنباله رو دانشجویان اول انقلاب هستند

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان گفت: ذات و جوهره دانشجویان ما هنوز همان ذات جوانان روزهای نخست انقلاب و پیروان خط امام خمینی (ره) هستند.

احسان یاوری با تاکید بر اینکه دانشگاه ها زنده هستند و دانشجویان در مقابل ظلم و ستم سرفرود نمی آورند، افزود: دانشجویان ایران اسلامی دنباله رو تفکر ضد استکباری و ظلم ستیزی هستند و همچنان نقش نخست بصیرت و اگاهی را در جامعه ایفا می کنند.

وی اظهار داشت: نیکسون می خواست به ایران بیاید و رابطه جدید انگلیس را با ایران جشن بگیرد اما دانشجویان انقلابی، نخبه ، عدالتخواه و آرمان خواه اعتراض کردند و جلوی این کار را گرفتند و دانشجویان امروز نیز در صورت نیاز مثل همان ها عمل می کنند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان عنوان کرد: دانشجویان برای سفر نیکسون اعتراض کردند اما به روی آنها آتش گشوده و رگبار مسلسل به سمت آنها بسته شد و سه دانشجوی ایران در راه عدالتخواهی و آرمان طلبی به شهادت رسیدند.

یاوری یادآور شد: برخی حرف ها برای جوانان و دانشجویان ما گفته نشده و گفتمان به گونه ای نبوده است که واقعیت ها به دانشجویان ما گفته شود.

وی با اشاره به اینکه امروز آمریکایی ها را در غزه و در مقابل مردم مظلوم فلسطین می بینیم، گفت: عامل اصلی جنایات رخ داده شده در فلسطین آمریکایی ها هستند و آنها همواره در قضایای مختلف ماهیت واقعی خود را نشان داده اند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان تاکید کرد: وقایع رخ داده شده غزه کاملا نژادپرستانه و این سیاست توسط آمریکا و کشورهای اروپایی در حال اجرا شدن است.

یاوری با اشاره به سیاست های گذشته آمریکایی ها در ایران که منجر به قحطی و کشته شدن ۹ میلیون ایرانی در جریان این قحطی شد، افزود: جوانان امروز ما این وقایع را نمی دانند چون این حقایق به آنها منتقل نشده و دقیقا هم امروز در غزه همین اتفاق رخ داده است و با سیاست چمن زنی نسل فلسطینی را از بین می برند.

وی با بیان اینکه اقدام اسرائیلی ها ضدبشری و جنایت جنگی است، اضافه کرد: آنها به پشتوانه آمریکایی ها حتی اجازه صدور یک قطعنامه در محکومیتشان را نمی دهند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری بر موضوع علم اندوزی و عدالت طلبی دانشجویان تاکید دارند، گفت: آزاد اندیشی از خصوصیات دانشجویان است و باید از ایده های خلاقانه آنها استقبال کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha