۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۲
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85313549
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۵ هزار کیلوگرم فرآورده دامی فاسد در گنبدکاووس معدوم شد

گنبدکاووس- ایرنا- رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس از کشف و ضبط ۱۵ هزار و ۱۳۹ کیلوگرم انواع فراورده خام دامی فاسد و غیر بهداشتی در این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون توسط بازرسان این اداره خبر داد و گفت: این فرآورده‌های کشف و ضبط شده با دستور مقام قضایی معدوم و از ورود آن به چرخه مصرف جلوگیری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نادر گوگلانی روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی پیشگیری از کشتار غیرمجاز دام در گنبدکاووس افزود: از مجموع این فراورده‌های خام دامی، ۱۱ هزار و ۴۲۳ کیلوگرم آن در کشتارگاه صنعتی دام و بقیه از ۳۲۸ فروشگاه‌ عرضه این مواد در شهرستان کشف و جمع‌آوری شد.

وی بابیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۵۴ هزار و ۹۱۱ راس دام سبک و سه هزار و ۵۷۶ راس دام سنگین در کشتارگاه صنعتی گنبدکاووس ذبح شده است، اضافه کرد: بازرسان اداره دامپزشکی و ناظر شرعی بر سلامت دام و کشتار آن نظارت دارند و مانع از ورود فرآورده خام دامی غیربهداشتی و حرام به چرخه مصرف می‌شوند.

گوگلانی با تاکید برضرورت ذبح دام در کشتارگاه برای انجام فرایند نظارتی کارشناسان دامپزشکی، ادامه داد: ذبح دام به صورت غیرمجاز (خارج از نظارت کارشناسان دامپزشکی)، سلامت و بهداشت عمومی را به مخاطره می‌اندازد که مردم باید از خرید گوشت دام‌هایی که در روستاها و منازل مسکونی ذبح می‌شود، بشدت پرهیز و چنین کشتارهایی را به دامپزشکی گزارش کنند.

به گفته وی، برای جلوگیری از سرایت بیماری‌های مشترک دام و انسان، لاشه دام ذبح شده قبل از مصرف باید حداقل ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه نگهداری شود که این مهم در کشتارگاه رعایت می‌شود.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس همچنین گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۹ پرونده کشتار غیرمجاز دام در این شهرستان به تعزیرات حکومتی و مراجع قضایی ارسال و افزون بر ۶ هزار بازدید از واحدهای عرصه فرآورده خام دامی، کشتارگاه و میدان دام انجام شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه برلزوم برخورد جدی با متخلفان کشتار غیرمجاز دام در این شهرستان از سوی دستگاه‌های نظارتی و قضایی تاکید کرد و گفت: در سلامت و بهداشت عمومی نباید با فردی مماشات شود.

رضا اصالتی باتاکید برضرورت پیگیری رفع مشکل زمین احداث میدان بزرگ عرضه دام گنبدکاووس، افزود: با احداث این میدان و کشتارگاه صنعتی آن ذبح غیرمجاز دام در روستاها و منازل مسکونی توسط برخی افراد سودجو جلوگیری خواهد شد.

وی، نظارت مستمر بازرسان دستگاه‌های متولی بر کشتارگاه، میدان فروش دام، فروشگاه‌های عرضه فراورده‌های خام دامی و خودروهای حمل لاشه به صورت محسوس و نامحسوس را ضروری دانست و اضافه کرد: ذبح غیرمجاز دام مصداق کالای قاچاق بوده و باید با متخلف برخورد شود.

اصالتی همچنین برلزوم تسریع در مجهز شدن کشتارگاه گنبدکاووس به برق اضطراری تاکید کرد و بیان داشت: در صورت عدم اجرای مصوبه، برای بهره‌بردار ترک فعل زده و به مراجع قضایی معرفی شود.

گنبدکاووس افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha