تربیت دلپذیر در مدارس خراسان جنوبی + فیلم

بیرجند - ایرنا - دانش آموزان مقطع ابتدایی خراسان جنوبی روز چهارشنبه پانزدهم آذر بدون کیف و کتاب به مدرسه رفتند تا در محیط شاد و خاطره انگیز، مهارت‌های زندگی را با رویکرد «تربیت دلپذیر» فرا بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دانش‌ آموزان دختر و پسر دوره‌های اول و دوم ابتدایی استان در روز «بدون کیف» به جای آموختن و مطالعه کتاب‌های درسی به سایر فعالیت‌های مهارتی پرداختند.

پانزدهم آذر برای دانش آموزان خراسان جنوبی روزی متفاوت بود چون در این روز خبری از کوله‌های سنگین و کتاب‌ و دفتر نیست و دانش‌آموزان از انجام کاردستی تا پخت نان، غذا و بافت دستبند را در کنار هم تجربه کردند و در حیاط مدرسه به انجام بازی‌های گروهی مشغول شدند.

همچنین برخی از اولیا در این برنامه شرکت کردند و خوراکی‌های متنوع را برای دانش‌آموزان به همراه آوردند تا جشن آنها کامل شود.

امروز مهمان یکی از دبستان‌های شهر بیرجند شدیم تا روز بدون کیف را از نزدیک روایت کنیم.

حیاط مدرسه با حضور پر شور و نشاط دانش آموزان رنگ و بوی دیگری گرفته بود، عده‌ای در گوشه ای چادر مسافرتی کوچکی برپا کرده بودند و به آن «جای اسکان» می‌گفتند وسایل بازی هم در این چادر چیده شده بود و چند دانش آموز کلاس اولی مهمان‌بازی می‌کردند.

گروه دیگری از دانش آموزان بازی بومی محلی «کوتش خرابه» را بازی می‌کردند به طوری که در ۲ گروه پنج نفره تقسیم شده و هر کدام از گروه‌ها کوت‌هایی (مشتی) از خاک را در گوشه‌ای پنهان و گروه بعدی در زمانی مشخص باید آن کوت‌های خاک را یافته و خراب کنند، هر گروهی که بیشترین کوت خاکش پیدا و خراب نشود برنده بازی است.

تربیت دلپذیر در مدارس خراسان جنوبی + فیلم

یادگیری حرف «ن» با پخت نان

برخی از دانش آموزان کلاس اول با ابتکار معلمشان امروز ظرف‌های آرد به کلاس آورده بودند تا املا را به جای دفتر روی آرد یا ماسه بنویسند.

در یکی دیگر از کلاس‌های درس، معلمان و مادران دانش آموز خمیرهایی آماده کرده بودند تا کودکان مراحل پخت نان را آموزش ببینند. بیرون از کلاس هم دستگاه پخت نان روشن بود و دانش آموزان بعد از ورز دادن خمیرها می‌توانستند نان‌های خود را بپزند، هدف از اجرای این ایده فرا گرفتن مهارت پخت نان، شکرگزاری نعمت‌ها و یادگیری حرف «ن» برای نان است.

عده‌ای دیگر با روشن کردن آتش مشغول آماده کردن چای آتشی بودند و تلاش داشتند از زغال‌های آماده برای پخت سیب زمینی نیز بهره بگیرند.

ریحانه یکی از دانش آموزان کلاس چهارمی است که امروز بازی فکری «سیراف» را به جای کیف و کتاب به مدرسه آورده و با دوستانش مهدیا، سارا، فایزه، محدثه و رونیا مشغول بازی است.

نگهبانان آب و زمین نیز مسئولیت داشتند تا از نظافت مدرسه و صرفه جویی در مصرف آب مراقبت کنند.

بازی شطرنج، طناب بازی، کاشت گل و گیاه، ساخت کاردستی برای آموزش کلمات، آموزش نماز و وضو، اجرای سرودهای محلی و تئاتر از دیگر برنامه‌هایی بود که دانش آموزان مقطع ابتدایی به جای کتاب‌های درسی تجربه کردند.

تربیت دلپذیر در مدارس خراسان جنوبی + فیلم

بهبود کیفی آموزش با روز بدون کیف

یکی از مدیران مدارس درباره روز بدون کیف به خبرنگار ایرنا گفت: امروز آموزگاران به موازات برنامه درسی بر فعالیت‌های مهارت محور تمرکز دارند.

فاطمه عزیززاده مقدم افزود: پژوهش و تحقیق، مدیریت زندگی، مصرف بهینه، مشورت و همفکری با گروه همسالان، آینده نگری، تلاش، صبر و گذشت از مهمترین اهداف اجرای این ایده در مدرسه است.

وی با این اعتقاد که روز بدون کیف به بهبود کیفی آموزشی کمک می‌کند گفت: ارتقای توان علمی دانش آموزان، هم اندشی و همدلی در حل مسایل، رشد فکری و انجام تکالیف از مهمترین مزایای طرح روز بدون کیف است.

مدیر آموزشگاه سردار سلیمانی (۲) عنوان کرد: دانش آموزان این آموزشگاه در منطقه مهرشهر بیرجند ۶ ساحت تربیت را در روز بدون کیف و کتاب پشت سر گذاشتند.

وی افزود: در ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی آموزش وضو، نماز و قرآن را فرا گرفتند، ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی آشنایی با کمک‌های اولیه، مشاهیر و مفاخر بیرجند، ساحت تربیت زیستی بازی‌های بومی و محلی و ساخت کاردستی با وسایل دور ریختنی را انجام دادند و در ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری نیز علاوه بر آموزش کاردستی نمایشگاهی از دست سازه‌های خود را برپا کردند.

عزیززاده مقدم گفت: ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای برای برگزاری بازارچه تولیدات دانش آموزی، آشنایی با مشاغل و استارتاپ کارآفرینی برگزار شد و هدف از ساحت علمی و فناوری نیز برگزاری ایستگاه کسب مهارت، آشنایی با نجوم و ستاره شناسی و برگزاری ایستگاه رباتیک است.

تربیت دلپذیر و روز بدون کیف

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم از بهره‌مندی بیش از ۱۰۸ هزار دانش آموز دختر و پسر دوره‌های اول و دوم ابتدایی استان در اولین مرحله از اجرای پویش «تربیت دلپذیر و روز بدون کیف» خبر داد.

مهدی حسنی به خبرنگار ایرنا گفت: سند تحول بنیادین به دنبال تربیت انسان سالم و عالم است چرا که انسانیت بر عالمیت ارجحیت دارد و هدف مهم اجرای طرح روز بدون کیف این است که به ساحت‌های ۶ گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برسیم.

وی عنوان کرد: امروز آموزش به سمت تربیت سوق داده شده لذا باید ساختار قدیمی مدرسه‌ای کنار گذاشته شود و تمرکز بر تربیت افزایش یابد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به بازدیدش از برخی مدارس شهر بیرجند گفت: در رفتارهای دانش آموزان به زیبایی ساحت‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دیده می‌شود که موجب شور، نشاط، شادی و هیجان شده است.

وی از روز بدون کتاب به عنوان فرصتی برای خلق موقعیت یادگیری و زندگی یاد کرد و افزود: در سند تحول بنیادین در مورد آموزش دانش آموزان به ویژه در دوره عمومی که دوره ابتدایی طلایی‌ترین دوره آموزش عمومی است، تاکید شده که باید بچه‌ها را در ۶ ساحت زیستی، تربیت بدنی، هنری و زیبایی شناسی، علمی و فناوری، اجتماعی و اقتصادی تربیت کنیم.

حسنی افزود: مهارت محوری از دیگر اهداف اجرای این طرح است تا نقش مشارکتی در آموزش و پرورش پررنگ‌تر شود.

وی با تاکید بر اینکه شروع تحول در آموزش و پرورش باید از کلاس درس باشد گفت: برای داشتن ایران قوی نیازمند تحول در آموزش و پرورش هستیم.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به لزوم همکاری اولیا در اجرای طرح‌های تربیتی افزود: این پویش برای ۲ روز در سال برنامه ریزی شده که نوبت بعدی آن اردیبهشت سال آینده سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha