دانشگاه‌ها در سایه انقلاب اسلامی، راه استقلال را در پیش گرفتند

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه‌های ما در سایه انقلاب اسلامی، راه استقلال را در پیش گرفتند و این مسیر، راه سعادت است؛ زیرا علم و اقتصاد و فرهنگ به صورت درهم تنیده اقتدار کشور را نوید می‌دهد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که صبح امروز با حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در سالن دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه به عنوان نهادی برآمده از مدرنیته و یک موسسه تمدنی ۹۰ سال پیش وارد کشورمان شد.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، دانشگاه در ایران و از ابتدا اشتباه بنیان‌ گذاشته شد. دانشگاه ما در علم، رویکردی تقلیدی داشت و در فرهنگ نیز دین‌ستیز بود. این دانشگاه در غرب تولد یافته بود و بنای آن، ساختن فضای حکمرانی بر کشورها و از طرف دیگر سبک زندگی بود. دانشگاه‌های ایران در ابتدا به سبک اروپایی اداره می شد، اما به تدریج جای خود را به دانشگاه آمریکایی داد.

طهرانچی ادامه داد: کودتای ۱۳۳۲ اعلام ورود آمریکا در دانشگاه‌ها بود. پس از گذشت چهار ماه از این کودتا، خون سه دانشجوی شهید در ورود ریچارد نیکسون معاون رییس‌جمهور آمریکا به زمین ریخته شد و این اتفاق، اعلام حضور و سیطره دانشگاه آمریکایی در دوره پهلوی دوم بود. البته آمریکا به اینجا بسنده نکرد و اقدامات او فقط محدود به سلاح نبود، بلکه شورای مستشاری خود را در دانشگاه‌های ما حاکم کرد و از این طریق سیطره آموزشی را در دست گرفت؛ به طوری که مرحوم شیخ‌الاسلام در کتاب خاطرات خود عنوان می کند که برای تأسیس دانشگاه باید تأیید شورای مستشاری آمریکا را اخذ می کرد.

دانشگاه‌ها در سایه انقلاب اسلامی، راه استقلال را در پیش گرفتند

وی تاکید کرد: ما به رفتار آمریکایی‌ها در مواجهه با مردم، با سلاح عادت داریم. یک بار در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ و یک بار دیگر در سال ۱۴۰۲ با شهادت نفر اول کنکور غزه به نام شیما اکرم صیدم. این جنایات ادامه همان مسیری است که آمریکایی‌ها و نظام سلطه با گلوله پاسخ حرکت‌های انقلابی را می دادند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تحول دانشگاه پس از انقلاب اسلامی، گفت: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، دانشگاه نیز متحول شد. امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دانشگاهی ساختند که توانست نویدبخش مرجعیت علمی دوباره در این سرزمین شود.

طهرانچی افزود: مفتخریم که دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران و در سایه انقلاب اسلامی، راه استقلال و نه مسیر تبعی را در پیش گرفته و این مسیر، راه سعادت است. زیرا علم و اقتصاد و فرهنگ به صورت درهم تنیده اقتدار کشور را نوید می دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور دکتر قالیباف در مراسم روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی از این منظر که نظام قانون‌گذاری کشور به تکیه بر دانش و ذهن‌های جوان و خلاق اعتقاد دارد را گرامی می‌داریم.

در این مراسم، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، المپیادهای دانشجویی، گروه‌های جهادی، بسیج دانشجویی، انجمن‌های اسلامی به بیان مطالبات، انتقادات، پیشنهادهای خود پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha