اتاق فکری به وسعت دانشگاه­‌های ایران/ دولت در مسیر بن­‌بست‌شکنی برای نخبگان

تهران-ایرنا- درک نیاز کشور به نخبگان و جامعه دانشگاهی به منظور تداوم توسعه، از سوی دولت سیزدهم سبب‌­ساز توجه ویژه به این قشر شده که حضور پررنگ اعضای کابینه به مناسبت‌­های مختلف در دانشگاه‌­ها و حمایت گسترده از نخبگان خارج از کشور برای بهره­‌گیری از توانمندی­‌های آنان نشانه­‌های این توجه ویژه است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، همراهی دولت و دانشگاه برای ایران یکی از مهمترین اهداف دولت سیزدهم است؛ هدفی که نشانه های اجرایی شدن آن را در دو قاب مشخص میتوان مشاهده کرد. قاب‌هایی که نوید بخش آینده ای روشن برای جامعه دانشگاهی و کشور در سایه ارتباط و حمایت گسترده دولت از این قشر را به همراه دارد.

تکلیف دانشگاهی دولت: حضور در میان دانشجویان و حمایت از نخبگان

۱۶ آذر ۱۴۰۰، سه ماه پس از آغاز مسئولیت، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی مهمان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بود، رئیس‌جمهور کنار دانشجویان نشست و دغدغه‌های آنان را که طیف گسترده‌ای از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم تا ارز و یارانه را در برمی‌گرفت، شنید. در میانه دیدار برخی دانشجویان تند شدند، انتقاد کردند، صریح و شفاف حرف زدند عده‌ای هم تقدیر از کار و تلاش را مقدم بر نقد کردند و رئیس‌جمهوری نکات سخنان و دغدغه‌های همه را یادداشت کرد. آیت‌الله رئیسی در نخستین حضور خود میان دانشجویان و نسل جوان و نخبه ایران نشان داد که آماده شنیدن است حتی اگر آنچه می‌شنود انتقادات از او و دولتش باشد و گاهی هم آغشته به سیاه‌نمایی.

سال بعد، رئیس‌جمهور روز دانشجو را میان دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) گرامی‌ داشت. انتخاب این دانشگاه با توجه به شرایط پذیرش آن که فقط شامل دانشجویان دختر است، در برهه‌ای که دشمن درصدد بهره‌برداری از رویدادهای اعتراضی پس از مرگ تلخ مهسا امینی بود، انتخابی هوشمندانه و در راستای پایان دادن به این بهره‌برداری از یک سو و تاکید دوباره بر این مهم بود که جایگاه زن در دکترین نظام جمهوری اسلامی را اگر در هر عرصه‌ای هم نادیده بگیریم، در حوزه تحصیلات تکمیلی و دانشگاهی نمی‌توان نادیده گرفت و زنان ایران در این عرصه همواره پیشرو بوده و خواهند بود.

امسال هم دانشگاه شهید بهشتی و دانشجویان این دانشگاه مهم، میزبان رئیس‌جمهور بود و آیت‌الله رئیسی صبورتر از هر زمان دیگری به پرسش‌ها و دغدغه‌های آنان پاسخ گفت.

به سیاق رئیس‌جمهور، دیگر اعضای کابینه دولت هم حضور در میان دانشجویان و میانه نظرات، انتقادات و حتی اعتراضات آنان را بر ماندن در اتاق‌های پاستور و وزارتخانه‌های خود ترجیح داده و از هر فرصتی چه روز دانشجو و چه روزها و مناسبت‌های دیگر برای شنیدن صدای دانشجویان استفاده کردند. براساس پیگیری و تلاش‌های شورای اطلاع‌رسانی دولت و نامه «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس‌جمهور همه وزرا و اعضای کابینه خود را مکلف به حضور در دانشگاه‌ها و پاسخگویی به سؤالات دانشجویان درباره عملکرد دولت کرده است. تمام استانداران و معاونان سیاسی استانداران هم در تمام استان‌ها باید روز دانشجو در دانشگاه‌ها حضور یافته و دانشجویان را همراهی کنند.

اتاق فکری به وسعت دانشگاه­‌های ایران؛ دولت در مسیر بن­‌بست‌شکنی برای نخبگان

بر همین اساس دانشگاه تربیت مدرس میزبان «روح الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور، دانشگاه تهران میزبان حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، دانشگاه صدا و سیما میزبان «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمد دهقان» معاون حقوقی رئیس‌جمهور، دانشگاه علامه طباطبایی میزبان «علی باقری» معاون وزیر امور خارجه و «علیرضا زاکانی» شهردار تهران و دانشگاه شهید بهشتی هم میزبان «محمد دهقان» معاون حقوقی رئیس‌جمهور بوده یا در روزهای آینده خواهد بود.

بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نظرات آکادمیک و علمی، اساتید و نخبگان دانشگاه‌های مختلف هم در دستور کار و برنامه‌ریزی‌های ماهانه و سالانه دولت قرار دارد. آیت‌الله رئیسی در دیدارهای مختلف و متناوب با اساتید دانشگاه ضمن تأکید بر حفظ شأن، منزلت و کرامت این گروه دانسته و در مقاطع زمانی خاص به منظور بهبود کیفیت تصمیم‌گیری در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، تحول در رویکرد سیستمی به نظام حکمرانی و تمدن‌سازی، مسائل اجتماعی ایران، موضوع مهاجرت نخبگان از این قشر کمک خواسته است. آیت‌الله رئیسی با دانشگاهیان رشته اقتصاد و گرایش‌های مختلف آن در برهه تصمیم‌گیری برای تنظیم نرخ ارز ترجیحی، با دانشگاهیان رشته های علوم اجتماعی در برهه اعتراضات و آشوب‌ها در کشور و دانشگاهیان سیاستگذاری و تصمیم‌سازی در برهه‌های تنظیم بودجه و دیگر رویدادهای کشور، بیشترین جلسات را برگزار کرده است. واقعیت آن است که دولت به دانشگاه به عنوان اتاق فکر خود می‌نگرد و از مشورت‌های منطقی و علمی این گروه برای تصمیم‌گیری درست بهره می‌برد.

اتاق فکری به وسعت دانشگاه­‌های ایران؛ دولت در مسیر بن­‌بست‌شکنی برای نخبگان

این ارزش‌گذاری ویژه به اساتید، دانشجویان، مفهوم دانشگاه و دانشجو، در قانونگذاری دولت و نهادهای دیگر هم به وضوح پررنگ شده است. اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس‌جمهور ضمن موافقت با اصلاح مصوبه ممنوعیت استفاده از ظرفیت نخبگان دارای تابعیت مضاعف، در راستای ایجاد زمینه جذب نخبگان خارج از کشور در هیئت‌های علمی، مقرر کردند با پیشنهاد این شورا لایحه‌ای از سوی دولت برای استفاده از ظرفیت این نخبگان به مجلس ارائه شود. این مهم راه را برای بسیاری از نخبگان ایران از سراسر جهان باز خواهد کرد تا توسعه اقتصادی در کشور شتاب بیشتری گیرد.

مجموع حمایت‌های قانونی و عملیاتی دولت در حوزه دانشجویان و نخبگان کشور، درست برخلاف آنچه منتقدانش از ابتدای آغاز به کار آن، مدعی بودند، می‌تواند از راه را برای حضور موثر و پررنگ جوانان نخبه ایران در عرصه حکمرانی باز کند که نمونه عملی آن را می‌توان در خود دولت سیزدهم مشاهده کرد. به گفته «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دستگاه اجرایی، پای دهه شصتی‌ها به دولت باز شده و این یعنی دولت نه تنها دیواری میان خود و نخبگان نکشیده بلکه دیوارها را هم به مدد نگاه درست به جوان ایرانی از میان برداشته است. در مسیر این بن‌بست شکنی‌ها، نگاه دولت به جوانان را می‌توان از خلال سخنان گفته شده از زبان دولتمردان تشخیص داد، جایی که خود آیت‌الله رئیسی دانشگاه و دانشجو را پیشران توسعه کشور دانسته و تصریح کرده است که این نهاد ارزشمند نباید به باشگاه احزاب سیاسی و پیاده‌نظام سیاسیون تبدیل شود، یا جایی بهادری جهرمی مجموع دولت را آماده شنیدن دیدگاه‌های دانشجویان دانسته و خود در مسیر این شنیدن از پیشگامان بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha