رحمانی فضلی: فرصت رقابت جریان‌ها، لازمه مشارکت حداکثری در انتخابات است

سمنان - ایرنا - وزیر کشور دولت دوازدهم با اشاره به در پیش بودن انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ گفت: فرصت رقابت بین جریان‌های فکری مختلف لازمه مشارکت حداکثری در انتخابات است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز چهارشنبه در همایش گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان و در اولین سخنرانی رسمی خود بعد اتمام فعالیت به عنوان وزیر کشور دولت دوازدهم با بیان اینکه کاهش مشارکت انتخاباتی در نظرسنجی فقط به دلیل نارضایتی نیست، افزود: برخی افراد چون نماینده‌ای از سلیقه فکریشان در انتخابات ندارند، مشارکت نمی‌کنند.

وزیرکشور دولت دوازدهم گفت: چگونگی عملکرد در تایید صلاحیت‌ها و حضور داوطلبان از تمامی جریان‌های سیاسی، نقشی مهم در افزایش مشارکت انتخاباتی دارد.

وزیر کشور دولت دوازدهم با بیان اینکه طبق آخرین نظرسنجی‌ها اکنون مشارکت انتخاباتی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است و با نزدیک شدن به انتخابات این عدد افزایش می‌یابد، گفت: مولفه گرایش و تقویت انگیزه عمومی نقشی مهم در تقویت مشارکت عمومی دارد.

رحمانی فضلی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در نشست‌های مختلف اعلام کردند که اسلام، انقلاب و ولایت فقیه سه محور اصلی در تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات باشد و بر این پایه، فرصت رقابت بین جریان‌های فکری مختلف لازمه مشارکت حداکثری در انتخابات است.

دست برداشتن آمریکا از زیاده خواهی، تصور باطل

وزیر کشور دولت دوازدهم با بیان اینکه ایران هیچگاه رابطه با آمریکا را قطع نکرد و آنان قطع کننده ارتباط بودند، اضافه کرد: مذاکره با ایالات متحده مطرح شده، اما این کشور همواره امتیاز اقتصادی می‌دهد و امتیاز سیاسی می‌خواهد که این مساله موجب شد به توافق نرسیم.

وی با اشاره به اینکه نظام آمریکا با هویت ایران مخالفت دارد، تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی، سیاسی و قدرت ایران در منطقه و بحث اسلامی و ایدیولوژیک از جمله عوامل مخالفت ایالات متحده است.

وزیر کشور دولت دوازدهم گفت: جهان معتقد به امپریالیست بودن و زیاده‌خواهی آمریکا است، اگر فردی گمان داشته باشد که این کشور دست از زیاده‌خواهی برمی‌دارد، تصوری باطل است.

وی با بیان اینکه نظام آمریکا سابقه طولانی ندارد، اما سرزمین آن پیشینه ای طولانی دارد، افزود: قبل از مشروطیت، ایران و آمریکا مراوده‌ای نداشتند و اولین بار با خواست امیرکبیر در زمان قاجار ارتباط برقرار شد.

ایران در توازن جهانی نقش مهمی دارد

وی با اشاره به تقسیم‌بندی جهان به ۲ منطقه سوسیالیسم و سرمایه‌داری و قرارگیری ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی حائل بین این ۲ سلطه، افزود: ایران در طول تاریخ موثر در تحولات منطقه بوده و کشورهای غربی این موضوع برنمی‌تابیدند و در طول تاریخ همواره به دنبال تقویت وابستگی ایران بودند، اما با هدایت امام خمینی(ره) و خون شهدا و نهایت پیروزی انقلاب اسلامی، کوتاه شدن دست دشمنان از ایران رقم خورد.

وزیر کشور دولت دوازدهم بیان کرد: ۲ مساله مصلحت و منفعت در نظام بین‌الملل مطرح و حفظ، اعتلا و نفوذ قدرت از مولفه‌های مهم در این زمینه است.

وی افزود: هیچ‌زبانی به جز قدرت در نظام بین‌الملل مطرح نیست و برای اینکه ایران بتواند حرفی برای گفتن در عرصه بین‌المللی داشته باشد باید قدرت داشته باشد و این قدرت با پشتوانه مردمی محقق می‌شود.

رحمانی‌فضلی اضافه کرد: ارتقای رضایت‌مندی و کارآمدی نظام لازمه قدرت‌گیری ایران و نقش‌آفرینی در منطقه و جهان است.

رحمانی فضلی: فرصت رقابت جریان‌های فکری، لازمه مشارکت حداکثری در انتخابات است

وزیر کشور دولت دوازدهم بیان کرد: ایران در توازن جهانی نقش مهمی دارد و حمایت‌ها و روحیه‌آفرینی در جنگ غزه نمونه‌ای نقش‌آفرینی‌های مقتدرانه ایران است.

وی افزود: حتی اگر رژیم جنایتکار صهیونیستی تمام منطقه تحت محاصره غزه را تخریب کند، ارزشی ندارد و نشان از درماندگی است، چرا که ایران در عرصه جهانی چهره رژیم کودک‌کش صهیونیستی را آشکار کرد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: همه ظرفیت‌ها برای توسعه ایران از جمله توکل، تدبیر، درایت، وحدت، انسجام و پیروی از رهبر معظم انقلاب باید مورد توجه باشد.

نقش‌آفرینی احزاب گرمابخش انتخابات

وزیر کشور دولت دوازدهم در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی براینکه «وقتی تحولات محسوس مشاهده نمی‌شود چرا رای بدهیم»، افزود: همراهی، وحدت و همدلی بخش‌های مختلف، نقش‌آفرینی احزاب، اطلاع‌رسانی با ظرفیت رسانه، نقشی مهم در افزایش مشارکت انتخاباتی دارد و انتخاب افراد نیز در تعیین سرنوشت کشور موثر است.

وی با بیان اینکه شماری از نمایندگان برای تصمیم‌گیری اطلاع‌ کافی و پختگی لازم را ندارند، گفت: بیش از ۱۰۰ موضوع در مجلس بررسی می‌شود، بنده نهایت به ۲۰ موضوع مطلع و مسلط باشم و در همه موضوعات مسلط نیستم و در انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش رو نام‌نویسی نکردم.

وی اظهار کرد: اگر نمایندگان از احزاب معرفی شوند، بعد از بیان هر موضوع در مجلس، بحث را در احزاب که از متخصصان حوزه‌های مختلف تشکیل‌ شده مطرح و با بررسی همه جوانب در مجلس اعلام نظر می‌کنند.

به گفته وزیر سابق کشور، ایران دارای تعداد زیادی حزب است، اما عملکرد مطلوب ندارد؛ ممکن است برخی احزاب قوانین را دست و پاگیر و مانع بدانند.

برگزاری حزبی انتخابات بسیاری از مشکلات را می‌کاهد

وی در پاسخ به یکی دیگر از دانشجویان درباره اولویت‌کاری مدنظرش، گفت: حزب‌ها را تقویت، ساماندهی، روش‌مند و آزادی‌بخشی به احزاب را در چارچوب قانون پیگیری می‌کنم.

رحمانی فضلی اظهار کرد: سلامت انتخابات در راستای حفظ آبرو و شرایط انتخابات لازمه حضور و داوطلبی برای مجلس شورای اسلامی است.

وزیر کشور دولت دوازدهم در پاسخ به پرسش دیگری از دانشجویان بیان کرد: در لایحه‌های ارایه شده در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌شود انتخابات حزبی باشد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات به صورت حزبی از بسیاری مشکلات می‌کاهد و بر سلامت انتخابات می‌افزاید، بیان کرد: برگزاری رای‌گیری انتخابات به صورت الکترونیکی موجب شد تا سلامت انتخابات تامین شود.

تبلیغات انتخابات بر مبنای اخلاق باشد

رحمانی فضلی تصریح کرد: تامین منابع مالی در انتخابات مهم است و نظام تبلیغاتی نیز باید بر مبنای اخلاق باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روز شانزدهم آذر ماه در تقویم ایران به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha