۱۶ آذر ۱۴۰۲، ۹:۱۸
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85314506
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

بانویِ «اتم» ایران پشتیبان بیماران بی‌بضاعت ملایری

همدان- ایرنا- دلِ شیر می‌خواهد با دست خالی پشتیبان بیماران نیازمندی شوی که یک ریال هزینه هم برای درمان ندارند و با عبور از کوچه‌پس کوچه‌های روستا و راه‌اندازی موسسه «فرشتگان یاری‌گر نوشیجان» به بلندای قله افتخار برسی و به عنوان بانوی اتم در کشور شگفتی‌ساز شوی.

به گزارش ایرنا؛ «فهیمه خلجی» متولد ۱۳۷۰ شهرستان ملایر در روستای ازناو و دانش‌آموخته رشته گرافیک است که مدتی کارگاه صنایع دستی داشت و کیف‌های گلیمی تولید می‌کرد که به دلیل گرانی مواداولیه نتوانست ادامه دهد و کارش تعطیل شد.

از سال ۱۳۹۶ وارد مسیر جدیدی در زندگی‌اش شد و با اخذ مجوز سازمان مردم نهاد از اداره ورزش و جوانان ملایر، به طور رسمی فعالیتش را در سازمان مردم نهاد و کارهای عام‌المنفعه شروع کرد، او دبیر سمن «فرشتگان یاری‌گر نوشیجان» است که در حوزه خدمات سلامت یعنی درمان رایگان بیماران بی‌بضاعت این شهرستان و روستاهای ملایر فعالیت می‌کند و سمن او خیریه درمانی است و سالانه بین ۲ تا سه هزار بیمار را از طریق این موسسه پذیرش و به پزشکان خیّر برای ویزیت رایگان معرفی می‌کند.

موسسه او بیماران خاص، سخت درمان و سرطانی پذیرش ندارد و پذیرش آنها با مجمع خیران سلامت ملایر است که در این زمینه فعالیت‌های گسترده و قابل وصفی را دارند، موسسه «فرشتگان یاری‌گر نوشیجان» از ابتدا تاکنون موفق به عقد قرارداد با ۵۰ پزشک و مرکز درمانی در سطح این شهرستان شده تا به صورت رایگان به بیماران تحت حمایت این موسسه خدمات رایگان ارائه دهد.

بانویِ «اتم» ایران پشتیبان بیماران بی‌بضاعت ملایری

کارش فقط صادر کردن معرفی‌نامه‌ به پزشکان و داروخانه‌ها برای ویزیت و دادن داروی رایگان نیست، بلکه درگیر رویداد محیط زیستی به اسم «درمان کاغذی» است که از کمپین «مدرسه کاغذی» الگو گرفته و از طریق جمع‌آوری کاغذهای باطله و فروش آنها عواید آن را هزینه درمان بیماران نیازمند می‌کند.

فعالیت‌های این بانوی نیکوکار ملایری به اندازه‌ای گسترده، خلاقانه و نوآور بود که امسال از بین ۹۰ اتم شاخص کشور انتخاب و با حضور در نخستین اجتماع سالانه اتم ایران، با ارائه ایده‌ها و خلاقیت‌های خوب، مطلوب و حسنه خود در خدمت‌رسانی و کمک به خانواده‌های جامعه هدف، در کشور شگفتی ساز شد.

«اتم» مخفّف «الگوها و تجربه‌های موفق» و داستان افرادی را روایت می‌کند که با همت و خلاقیت خود موفق به حل مسائل و چالش‌های مردمی شده‌اند، از سال ۱۳۹۹ برنامه اتم در کشور کلید خورد و در فراخوانی که در این‌باره داده شد، ۱۰ هزار نفر شرکت کردند که توسط هیأت داوران ۴۵۰ نفر از شرکت‌کنندگان به عنوان اتم برگزیده شدند و مستندهایی از این اتم‌ها در سراسر کشور تهیه و در شبکه‌های استانی به روی آنتن رفت که در نهایت با آرای مردمی از هر استان یک نفر به مرحله ملی راه یافت و بهار سال ۱۴۰۱ از بین ۴۵۰ اتم منتخب، ۱۶ اتم که فعالیت‌های بیشتر، جالب‌تر و شاخص‌تری را انجام داده بودند، انتخاب و به لیگ نهایی اتم‌ها راه پیدا کردند.

«فهیمه خلجی» از شهرستان ملایر یکی از این افرادی بود که با عملکرد موفق خود توانست نظر هیات داوران را جلب و جزء ۱۶ اتم برگزیده باشد؛ برنامه اتم با هدف امیدآفرینی و بالا بردن روحیه همگرایی در کشور ادامه دارد و ۱۸ آبان امسال نیز نخستین گردهمایی سالانه اتم‌ با حضور ۹۰ اتم در تهران برگزار شد که بار دیگر این بانوی خیّر و نیکوکار ملایری جزء افراد منتخب بود.

در همین رابطه خبرگزاری ایرنا گفت و گوی صمیمی با «خلجی» بانوی نیکوکار ملایری و دبیر سمن «فرشتگان یاری‌گر نوشیجان» داشت که در پی می‌خوانید:

ایرنا: از خودتان بگویید از اینکه چرا و با چه هدفی وارد کارهای خیر و عام‌المنفعه شدید؟

خلجی: برخی بیماران هستند که به دلیل نداشتن هزینه درمان از کار و زندگی باز مانده‌اند و رفته رفته ضعیف و ناتوان می‌شوند و برای ادامه حیات به نهادهای حمایتی احتیاج پیدا می‌کنند، اگر در ابتدای امر بتوان آنها را درمان کرد، نیاز به درمان با هزینه‌های بالا در چند سال بعد نیست و زودتر به آغوش خانواده بازمی‌گردند و دیگر نیازی به نهادهای حمایتی ندارند، به همین خاطر دغدغه من از همان دوران کودکی کمک به این افراد بوده تا بتوانم به هر طریقی که شده هزینه درمان آنها را رایگان برایشان مهیا کنم.

برای مثال آقای جوانی که به دلیل نداشتن هزینه درمان کارش به عمل تعویض مفصل لگن رسیده بود و روز به روز اوضاع زندگی‌اش بدتر می‌شد، وقتی به موسسه ما معرفی شد، طی مراحلی بازدید و تحقیقات انجام و پس از اینکه نیازمند بودن این فرد به لحاظ مالی اثبات شد، برای درمانش اقدام کردیم، تعویض مفصل لگن انجام شد و پس از گذراندن دوره نقاهت هم اکنون به آغوش گرم خانواده بازگشته و به حرفه و شغل خود ادامه می‌دهد و از حمایت خارج شده نیازی به کمک خیرها ندارد.

علاوه بر کمک به بیماران نیازمند، اهداف بعدی من سر و سامان دادن به دارو و درمان بیماران و جلوگیری از پیشرفت بیماری و کارآفرینی پس از درمان است که در این راستا تعداد زیادی از بیماران که زیرپوشش مؤسسه ما هستند، پس از درمان چون جسم آنها سالم شده و می‌توانند کار کنند و از پس زندگی‌شان برآیند، کارآفرین می‌شوند و این هدفی است که برای آن تلاش می‌کنیم.

بانویِ «اتم» ایران پشتیبان بیماران بی‌بضاعت ملایری

ایرنا: این ایده از کجا به ذهن شما رسید و جرقه‌اش چه زمانی بود؟ چطور جامعه پزشکان به شما اعتماد کردند؟

خلجی: من معتقد هستم خودمان با ایده‌هایی که داریم باید مسایل مختلف مردم را حل کنیم و ایده‌ای که در ذهن من افتاد لطف خدا بود و در همین راستا سمن خیریه درمانی را راه‌اندازی کردم که به جای اینکه از خیرین پول بگیرم، مستقیم با پزشکان صحبت کردم و پزشکان، داروخانه‌ها، رادیولوژی، کالاهای پزشکی و کادر درمان را قانع کردم که با ما همکاری کنند و با معرفی‌نامه‌ای که طراحی کردم، بیماران نیازمند را معرفی و عملا دست افراد نیازمند را در دست کادر پزشکی و درمان گذاشتم.

من وقتی هشت سالم بود، مادرم عضو انجمن اولیا و مربیان مدرسه‌ام بود و روابط خوبی با مدیر مدرسه داشت و همیشه به خانه دانش‌آموزانی می‌رفت که مشکل مالی داشتند و به آنها کمک می‌کردند، حتی خانواده‌ها به مادر من اعتماد و شناخت داشتند و اگر مشکلی داشتند در خانه ما می‌آمدند و کمک می‌خواستند و مادرم از هر طریقی به آنها کمک می‌کرد.

ایده این کار خیر ریشه در خانواده و کودکی من دارد

اما مشکل درمان آنها جدی بود و مادر من تا جایی می توانست برای آنها کاری کند و در یک مراحلی کاری از دستش برنمی‌آمد، من هم این وضعیت را می‌دیدم، رنج می‌کشیدم و این موضوع برای من شد یک دغدغه و تا وقتی بزرگ شدم، افکار کودکانه من هم بزرگ شد و این فکر در ذهن من رشد کرد تا اینکه دانشجو شدم و برخی دانشجویان را می‌دیدم که باز هم مشکل دارند و پول ندارند و ایده این کار خیر ریشه در خانواده و کودکی من دارد.

به همین خاطر جسارت کردم و سراغ رئیس دانشگاه و کارمندان رفتم و تا جایی که توانستم پولی برای دانشجویان نیازمند جمع کردم، اما این روش پول جمع کردن خیلی هم درست نبود و سخت است، با خودم گفتم می‌شود کار بهتری و گسترده‌تری انجام داد و خدمات بیشتری به مردم ارائه کرد، حتی وقتی با مینی‌بوس و اتوبوس از همدان به ملایر رفت و آمد می‌کردم پیرزن و پیرمردهایی را می‌دیدم که پول درمان و دارو ندارند، من هم آدرس می‌گرفتم و در حد توان به آنها کمک می‌کردم.

ایرنا: آن لحظه‌ای که فکر کردید قرار است اتم شوید، آیا به سه فاکتور حل مساله، خلاقیت و مشارکت مردم فکر کردید؟

خلجی: به طور قطع تا مشارکت مردم و جامعه محلی نباشد، نمی‌توانی به موفقی دست پیدا کنی، سال ۱۳۹۵ در سن ۲۵ سالگی بودم که دیدم مشکلات مردم بیشتر شده و هزینه درمان بالاتر رفته و مراجعات مردم به منزل ما بیشتر شده، دیدم آنچنان پولی نداریم که برای درمان نیازمندان هزینه کنیم، با یکی دو تا از پزشکان که دوست پدر و برادرم بودند، صحبت کردم و مطب چند تا پزشک رفتم و این جرقه‌ای شد برای من و با خودم گفتم چرا سراغ بقیه پزشکان نروم و این شد که امروز بیش از ۵۰ پزشک با موسسه ما همکاری می‌کنند.

جامعه پزشکان ملایر خیلی مهربان هستند و تمایل بالایی برای کمک دارند و می‌گویند ما دوست داریم کمک کنیم، اما وقتش را نداریم و کسی را هم نمی‌شناسیم، آنها به من اعتماد کردند و خودشان دنبال این هستند که به نیازمندان کمک کنند.

بانویِ «اتم» ایران پشتیبان بیماران بی‌بضاعت ملایری

ایرنا: آیا در این مسیری که در تلاش برای جلب اعتماد پزشکان بودید، به پزشکانی مواجه شدید که هیچ همکاری با شما نداشتند؟

خلجی: بله قطعا، چند مورد از پزشکان بودند که رفتار خوبی با من نداشتند، اما من فقط از آنها تشکر و خداحافظی کردم، من وقتی کارم را شروع کردم با این فکر جلو رفتم که قرار نیست همه مردم من را با افکارم بپذیرند، من هیچ وقت تنها نبودم، چون اعتقاد دارم همیشه خدا هست و برای گره‌گشایی کار مردم همیشه به خدا توکل کردم و یک یا علی گفتم و خدا نیز کمکم کرده است.

من از کودکی دغدغه خانواده‌های بی بضاعت را داشتم و سر چهارراه خانواده‌ها را شناسایی می‌کردم و گاها من را مسخره می‌کردند و به من اعتماد نداشتند، اما من به توکل به خدا کارم را ادامه دادم و شناسایی مددجو به این شکل بود که از طریق دوست، آشنا و ادارات به من معرفی می‌شدند و پس از بازدید و اخذ برگ استعلام از تمام ادارات، آنها را به پزشکان خیّر معرفی می‌کردم.

حتی بیمارانی بودند که به واسطه کار خیر پزشکان، جانشان را از مرگ نجات می‌دادیم، البته عمر دست خداست، اما خدا لطف کرده و من هم واسطه شدم مثلا بیمار حسی حرکتی که ویلچیری بود، بعد با واکر راه می‌رفت و الان با عصا حرکت می‌کند و یکی از پزشک ما در تهران، هزینه درمانش را رایگان کرد و این حس بسیار خوبی است که با میلیاردها پول هم حاضر نیستم عوض کنم و این شد که به عنوان یک اتم شناخته شدم.

ایرنا: دامنه فعالیت‌های موسسه و نوع درآمد آن به چه شکل است؟

خلجی: من به جز موسسه خودم «فرشتگان یاری‌گر نوشیجان»، پنج تا از موسسه‌های خیریه ملایر را نیز خدمات درمان می‌دهم و هدفم این است اگر خیّرین پولی می‌دهند، صرف نیازهای دیگر بیماران نیازمند شود و درمان را من تقبل کردم که خدمات دندانپزشکی رایگان ارایه می‌دهند و سالانه ۲ هزار بیمار برای پزشکان خیّر و طرف قرارداد موسسه می‌فرستیم که معادل ریالی آن سالی پنج میلیارد ریال هزینه این خدمات می‌شود که پزشکان و داروخانه از بیماران نیازمند دریافت نمی‌کنند.

من از این موسسه یک ریال درآمد ندارم، من زندگی‌ام را برای این کار گذاشتم و همین حس خوب و انرژی مثبت برای من کافی است، همسرم درآمد و خرج زندگی را می‌دهد و با کار من مشکلی ندارد، در عین حال که همراهی خوبی با من دارد و از او تشکر می‌کنم.

من معتقدم اتفاق‌های خوبی که در زندگی برای من می‌افتد، به برکت این کار خیر است من به عینه این برکات را در زندگی‌ام می‌بینم، نمونه‌اش خرید خانه بود که با این گرانی مسکن سال گذشته خانه خریدیم، یادم هست سال ۱۳۹۸ که در روند ساخت خانه برای یکی از مددجویان پول‌ها از سوی خیرین به حساب من واریز می‌شد، یک روز سر اذان ظهر بود این مددجو به خانه ما آمد؛ مادرم به این خانم گفت دعا کن دخترم جهیزیه‌اش را به خانه خودش ببرد، باورمان نمی‌شد که این اتفاق بیفتد، با قیمتی که فکرش را هم نمی‌کردیم خانه خریدیم و جهیزیه‌ام را به خانه خودم بردم و این لطف خداوند بود.

بانویِ «اتم» ایران پشتیبان بیماران بی‌بضاعت ملایری

ایرنا: چه مشکلاتی شما و بیماران نیازمند را می‌رنجاند؟

خلجی: برای هر کاری آن هم از نوع کار ما که هیچ منابع مالی نداریم، مشکلات زیاد است، یکی از مشکلات بزرگ نیازمندان کشیدن دندان، پر کردن و عصب‌کشی دندان است که به دلیل هزینه بالا، در سنین پایین‌تر مجبورند درد زیادی تحمل کنند و در سنین بالا به دلیل خرابی کامل و در نهایت پس از مراجعه به ما، راهی جز کشیدن دندان ندارند.

از مسئولان امر درخواست داریم در ملایر مرکز دندانپزشکی دولتی با دندانپزشکان حاذق به صورت شبانه‌روزی راه‌اندازی شود و با تمام بیمه‌ها قرارداد داشته باشند تا قشر بی‌بضاعت وکم بضاعت بتوانند از مزایای دندانپزشکی استفاده کنند.

خدمات ما شامل ویزیت پزشک عمومی و متخصص، داروخانه،سونوگرافی، آزمایشگاه، ارتوپدی فنی، کالا پزشکی، فیزیوتراپی، عینک‌سازی، دندان‌سازی و کشیدن دندان است که تقریبا کامل است، اما کشیدن دندان چون هزینه بالایی دارد، نمی‌توانیم با ظرفیت محدودی که داریم تمام قشر بی‌بضاعت را برای کشیدن دندان به صورت رایگان معرفی کنیم، به همین دلیل ایجاد مرکز دندانپزشکی یک ضرورت و نیاز است.

ایرنا: نگاهت به آینده چیست و آینده را چطور می‌بینید؟

خلجی: آینده را خیلی روشن و خوب می‌بینم، بزرگترین رویای من این است که در کل کشور تمام پزشکان همه جذب موسساتی مثل موسسه ما باشند و امیدوارم اعتماد به اندازه‌ای زیاد شود که پزشکان راحت‌تر خیریه‌ها را بپذیرند، خدا را شکر من پول از کسی جمع نکرده بلکه اعتماد جلب می‌کنم و آرزو دارم هیچ بیمار نیازمندی درمانده نباشد.

کار نیکو کردن گاهی سخت نیست، یعنی لازم نیست چیزی از حساب بانکی‌ات برداری، بلکه در جایگاهی که قرار داری می‌توانی به بقیه کمک کنی، در هر شغل و جایگاهی که هستی با نیت به نیازمندان کمک کنی، اینطوری فقط مشکل حل نمی‌شود، بلکه حس خوب هم بین مردم پخش می‌شود.

و کلام آخر:

خلجی: امیدوارم در همه شهرها یک فهیمه خلجی و یک موسسه «فرشتگان یاری‌گر نوشیجان» باشد و پزشکان جذب موسسه‌های خیریه شوند که جرقه‌ای باشد برای جوانان امثال من که پول ندارند ولی دغدغه‌شان کمک به مردم نیازمند است.

کار من پول و سرمایه نمی‌خواهد، فقط یک کرایه تاکسی می‌خواهد که از منزل تا مطب پزشکان بروم و با فن بیان خوب پزشکان را راضی کنید و در سه دقیقه این اتفاق می‌افتد، از سلام دادن، توافق و امضای معرفی‌نامه و خداحافظی، این یعنی اتم شدن و اتم یعنی هیجان، انرژی مثبت و کلی اتفاق‌های خوب، برای اتم شدن هیچگاه دیر نیست.

این همه اتفاق‌های خوب به واسطه حمایت‌های خوب کادر درمان ملایر، ریاست و مجموعه اداره ورزش و جوانان این شهرستان و امور جوانان، برنامه خوب اتم و تمام کسانی‌که همراه ما بودند، رخ داد تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha