فرآوری بلوط در کهگیلویه وبویراحمد با نگاه تجاری و دارویی در دستور کار است

یاسوج- ایرنا- معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۲۰ درصد بلوط استان های زاگرس نشین در کهگیلویه و بویراحمد است، گفت: فرآوری محصول بلوط در این دولت در دستور کار قرار گرفته و برنامه های مختلفی برای معرفی بلوط و مشتقات به دست آمده از آن در دستور کار است.

به گزارش ایرنا، برخی کارشناسان و دوستداران طبیعی و زیست محیطی و مسئولان سازمان جنگل ها نسبت به موضوع فرآوری بلوط با هر رویکرد و بهانه ای واکنش نشان دادند و با این کار مخالفت کردند.

آنها معتقدند که بلوط میوه و محصولی نیست که سالانه زادآوری داشته باشد وخطرات خشکسالی و بروز بیماری ها همواره جنگل های بلوط را تهدید می کند و نباید اجازه داد که دخالت های انسانی به ویژه در حوزه زاگرس مرکزی بیش از این به این چالش دامن بزند.

استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد که بیش از۷۰ درصد آن بلوط است و مابقی آن را گونه های بادام، بنه یا پسته کوهی و گلابی وحشی و کیکم پوشش می دهد.

سید احسان عسکری چهارشنبه شب در همایش زنجیره ارزش گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار کرد: از مجموعه یک هزار و ۲۰۰ گونه گیاهان دارویی ۴۷۵ گونه آن در استان است در حالی که تعداد گونه های گیاهان دارویی در اروپا ۸۰۰ مورد اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه تراز تولید گیاهان دارویی یک هزار و ۳۰۰ کیلو در هر هکتار است، افزود: گیاهان دارویی به لحاظ اقتصادی از مزیت های خوبی برخوردار بوده و با تولید آن می توان بخشی از گردش مالی را به سمت استان هدایت کنیم.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۲۰ درصد بلوط استان های زاگرس نشین در کهگیلویه و بویراحمد است، در راستای امنیت غذایی برنامه های مختلفی برای معرفی بلوط و مشتقات به دست آمده از آن در دستور کار است.

عسکری با اشاره به تولید نوعی داروی به دست آمده از بلوط (نان دارو)، ادامه داد: به همین منظور همایش ملی و جامع ای برای معرفی بلوط، فرآوری و محصولات آن مورد نظر است.

وی بیان کرد: فرآوری این میوه به طور جد در دستور کار است به طوری که از میوه بلوط روغن، نان بلوط و از جفت آن داروهای دامی تولید می شود.

عسکری تاکید کرد: سیاست هایی که در آغاز دولت سیزدهم اتخاذ کردیم یکی بیش از دیگری در حال تحقق یافتن است و این پیام را به مردم می دهیم که خدمتگزاران شما مشغول به کارهایی هستند که در نوع خود جدید و ثمربخش است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، احیا و بازگشت کارخانه قند به چرخه تولید در دستور کار قرار گرفت که در سفر دور دوم دولت به استان کارخانه قند پس از سال ها رکود احیا شد و هم اکنون در حال انعقاد قرارداد چهار هزار تن چغندر از کرمانشاه به استان هستیم.

وی با اشاره به اینکه به دنبال احیا سایر واحدها و تحرک در حوزه اقتصادی هستیم، گفت: کارخانه گیاهان دارویی در شهرستان گچساران راه اندازی شد و فاز دوم کارخانه سینره در شهرک صنعتی فرودگاه راه اندازی می شود.

مدیرعامل شرکت زرفام بنیاد علوی نیز با اشاره به اینکه محرومیت زدایی از طریق توانمندسازی به ماموریت های بنیاد مستضعفان اضافه شد، افزود: پروژه اشتغال حامی با اولویت رسته های مزیت دار در برنامه کاری قرار گرفت و در کهگیلویه وبویراحمد رسته گیاهان دارویی برای رفع محرومیت اجرایی شد.

مسعود پناهی عنوان کرد: رسته گیاهان دارویی با حضور افراد توانمند در ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی انجام شد که یک هزار فرصت شغلی نیز ایجاد کرده است و در صورتی که حمایت های استانداری تداوم داشته باشد اراضی سطح کشت گیاهان دارویی سه برابر فعلی خواهد بود.

وی با اشاره به اشتغال ۹۰ درصدی طرح توسعه گیاهان دارویی، ادامه داد: این طرح با مشارکت بانوان در استان اجرا می شود که از جمله مزایای این طرح است.

در پایان این نشست از کشاورزان، کارشناسان و بهره برداران نمونه گیاهان دارویی این استان با اهدای لوح سپاس و تندیس تجلیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha