«انتخابات» و نقش‌آفرینی دانشجویان

۱۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۲
کد خبر: 85314622
«انتخابات» و نقش‌آفرینی دانشجویان

سمنان - ایرنا - شانزدهم آذر روز دانشجو یادآور قشری فرهیخته و دارای بیداری فکری، سیاسی و اجتماعی در مقابله با استعمار غرب، استبداد و خودکامگی است. شاید بتوان سرنوشت‌سازترین رویداد سال ۱۴۰۲ را «انتخابات» دانست که دانشجویان می‌توانند با روشنگری برای جامعه، نقش مهمی برای گرم‌شدن هرچه بیشتر صحنه انتخابات در جای‌جای کشور داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۶ آذر ماه در سال ۱۳۳۲ یادآور قیام دانشجویان بصیر، ظلم‌ستیز و ضداستکباری است. دانشجویانی که خشم و مشت های خود را رو به کاخ بیداد نشانه رفتند. سه تن از آنان اگر چه در خون پاک خود غلتیدند، اما مرگ سرخ و شهادت شان رایت بیداری و نماد استکبارستیزی شد و برای همیشه حرکت‌های سیاسی و اجتماعی دانشجویی را سرمشق قرار داد.روز دانشجو فرصتی برای یادآوری نقش و جایگاه این قشر فرهیخته در روند پیشرفت انقلاب اسلامی است.

شانزدهم آذر هر سال در ایران به یاد سه دانشجوی شهید(مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به سفر رسمی ریچارد نیکسون معاون وقت رییس‌جمهور دولت امپریالیستی آمریکا به تهران و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران شهید شدند، گرامی داشته می‌شود.

جامعه دانشجویی کشور تاکنون شهدای والامقامی را به ساحت مقدس اسلام و ملت شهیدپرور ایران اسلامی تقدیم کرده‌است و از این منظر بزرگداشت روز دانشجو فرصتی برای یادآوری نقش و جایگاه این قشر فرهیخته در روند پیشرفت انقلاب اسلامی و اهمیت حضور متعهدانه و آگاهانه دانشجویان در مسیر پویایی و علم اندوزی است. در شرایط حاضر حضور پرشور در انتخابات مبارزه هوشمندانه در مقابله با دشمنان و بدخوان نظام جمهوری اسلامی ایران است.حضور پرشور دانشجویان در انتخابات مبارزه هوشمندانه در مقابله با دشمنان و بدخوان نظام جمهوری اسلامی در زمان حاضر ایران است.

«انتخابات» و صحنه نقش‌آفرینی دانشجویان

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار استادان و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت در روز ۲۴ آذر سال ۸۷ تاریخچه‌ای از این واقعه را بیان کردند. ایشان فرمودند: «جالب است توجه کنید که ۱۶ آذر در سال ۳۲ که در آن سه نفر دانشجو به خاک و خون غلتیدند، تقریباً چهار ماه بعد از ۲۸ مرداد اتفاق افتاد؛ یعنی بعد از کودتای ۲۸ مرداد و آن اختناق عجیب - سرکوب عجیب همه نیروها و سکوت همه - ناگهان به وسیله دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود می آید. چرا؟ چون نیکسون که آن وقت معاون رییس جمهور آمریکا بود، آمد ایران. به عنوان اعتراض به آمریکا، به عنوان اعتراض به نیکسون که عامل کودتای ۲۸ مرداد بودند، این دانشجوها در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات می کنند، که البته با سرکوب مواجه می شوند و سه نفرشان هم کشته می شوند. حالا ۱۶ آذر در همه سال ها، با این مختصات باید شناخته شود. ۱۶ آذر متعلق به دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است.»

۱۴۰۲، سال انتخابات

با تکیه بر فرموده‌های رهبر معظم انقلاب، باید مشارکت حداکثری دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و انتخاب فرد اصلح را نوعی مقابله با سلطه دانست، چرا که استکبار جهانی و رژیم آمریکایی از قدرت ایران و موقعیت جغرافیایی راهبردی که دارد، می‌هراسد و می‌خواهد با گرفتن پشتوانه مردمی از اقتدار ایران همیشه سرافزار بکاهد و ایران را مستعمره خود کند؛ در شرایط حاضر حفظ قدرت ایران در عرصه بین‌الملل در گرو پشتوانه مردمی است که با حضور پرشور در انتخابات گره خورده است.دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته و سفیران بیداری با آگاهی‌بخشی به جامعه، اقشار مختلف را به حضور پرشور در انتخابات دعوت کنند.

دشمنان با استفاده از تریبون‌های مختلف از جمله‌ رسانه‌ها و فضای مجازی به دنبال القای ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی و منصرف کردن افراد از شرکت در انتخابات هستند. در این شرایط انتظار می‌رود دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته و سفیران بیداری با آگاهی‌بخشی به جامعه، اقشار مختلف را به حضور پرشور در انتخابات دعوت کنند.

«انتخابات» و صحنه نقش‌آفرینی دانشجویان

نقش دانشجویان در استان دانشگاهیِ سمنان

طبق گزارش‌ها، نرخ سواد در استان سمنان بالاتر از میانگین کشور است و از هر 10 نفر جمعیت این استان یک نفر دانشجو محسوب می شود و این آمار بالاترین میزان شاخص دانشجو نسبت به جمعیت در میان استانها است.

سمنان را به عنوان استان دانشگاهی باید شناخت که بخش زیادی از جمعیت این استان را قشر فرهیخته دانشگاهی، دانشجویی و فرهنگی تشکیل می‌دهد. به نوعی باید گفت، در سمنان که استانی دانشگاهی است نقش دانشجویان برای ترغیب مردم به حضور هرچه گرمتر در انتخابات امسال پررنگ‌تر است. بر پایه آمارها نرخ مشارکت‌ مردم استان در بحث انتخابات دوره های گذشته ۷۱ و پنج دهم درصد بوده و از نرخ میانگین‌ کشوری بالاتر است؛ امید می‌رود امسال نیز مردم سمنان با آگاهی‌بخشیِ دانشجویان به عنوان سفیران بیداری، در انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشند.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است و بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد .

«انتخابات» و صحنه نقش‌آفرینی دانشجویان

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ماه برگزار می‌شود.

برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان سمنان تعداد ۴۶۱ نفر ثبت نام‌کردند که این تعداد به ۲۵۲ نفر به مرحله ثبت نام‌نهایی رسیدند، از کل تعداد ثبت نام کنندگان نهایی، ۱۹۸ نفر تایید صلاحیت شدند و صلاحیت ۳۶ نفر نیز تایید نشد، همچنین ۱۲ نفر عدم احراز صلاحیت و ۶ نفر انصرافی ثبت شد.

۸۰ درصد ثبت نام‌کنندگان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان سمنان تایید صلاحیت شدند.

مرحله نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای حوزه انتخابیه این استان با ثبت نام پنج نفر از روحانیانِ متقاضی پایان یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha