رئیس قوه قضائیه: بسیاری از مشکلات استانی با همدلی و هماهنگی قابل حل است

اردبیل-ایرنا- رئیس قوه قضائیه گفت: بسیاری از مشکلات استانی با همدلی و هماهنگی مسئولان قابل حل است و اگر مسئولان یک استان درباره موضوعی به جمع‌بندی برسند و هماهنگی داشته باشند، مسئولان ستادی هم مجبور به اجرای آن خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای عصر پنجشنبه در نشست شورای اداری استان اردبیل اظهار کرد: خدا را شاکریم که در ایام فاطمیه به استانی زاهدخیز و عالم‌خیز سفر کردیم که به فرموده مقام معظم رهبری حق بزرگی از نظر مذهبی و غیرمذهبی بر گردن ایران دارد.

وی اضافه کرد: از جمله نعمت‌های بزرگ خداوند این است که در این دوره زمانی زندگی می کنیم که رهبر و مسئول عالی نظام دیروز شخصیتی مانند حضرت امام (ره) و امروز هم شخصیتی عالم، وارسته و مقید است که بر مقدارت این کشور و ما نظر می‌دهد، سیاستگذاری می‌کند و نظارت دارد؛ از طرف دیگر ما با خانواده شهدا، ایثارگران، جانبازان و مردم صبور و متدین روبه‌رو هستیم.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه باید ببینیم نعمت‌هایی که امروز داریم در چه شرایطی به دست آمده است، گفت: در این برخی به شهادت رسیدند و جان خود را فدا کردند و برخی دیگر مانند شهدای زنده هستند که رنج خود و خانواده‌شان حتی بیش از شهداست، به طوری که برخی از آنها بیش از ۲۰ سال است که فلج هستند و توان حرکت ندارند

حجت الاسلام محسنی اژه ای تصریح کرد: حل مشکلات مردم موجب جلب رضایت پروردگار می‌شود و تنها در این صورت است که می‌توانیم بگوییم قدردان نعمت‌ها و خون شهدا هستیم.

وی ادامه داد: تجربه ۲ سال ریاست قوه قضاییه و سفرهای استانی نشان می‌دهد که اگر مسئولان همدلی و وحدت داشته باشند، با استفاده از ظرفیت‌های موجود نه همه مشکلات استان و مردم اما بسیاری از آنها قابل حل است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: اگر همه مسئولان یک استان در مورد راهکار موضوعی به جمع‌بندی برسند و هماهنگی داشته باشند، مسئولان ستادی هم مجبور به اجرای آن خواهند شد و مسئولان استان اردبیل با همدلی و همفکری بیشتر باید مشکلات، ظرفیت‌ها و راه‌های رفع آنها را بررسی کنند.

تفویض اختیار رئیس قوه قضاییه به رئیس‌کل دادگستری

حجت الاسلام محسنی اژه ای در بخش دیگری از سخنانش از تفویض اختیارات قابل واگذاری خود به رئیس کل دادگستری استان خبر داد و گفت: در نهادی مانند شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اگر درخواستی در آن چارچوب بیاید، تصویب می‌شود اما اگر هر یک از مسئولان استان در مورد یک موضوع مشخص دیدگاه متفاوتی داشته باشند، آن موضوع برای بررسی به کارشناسانی خارج از استان ارجاع می‌شود که به طور قطع مانند مسئولان محلی به موضوع اشراف ندارند.

وی در ادامه با تاکید بر اولویت بندی کردن مسائل اصلی و فرعی و برنامه ریزی بر اساس این اولویت بندی گفت: مسئولان گاه از مسائلی غافل می‌شوند و به مسائل حاشیه‌ای و دست چندم می‌پردازند و از این رو مسائل فرعی مبتنی بر آن هم حل نشده باقی می‌ماند.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که حتی اگر امروز هم به آن ورود کنیم، دیر است؛ مساله آب است و اگر این شرایط خشکسالی ادامه یابد، در آینده ممکن است مشکلات مضاعفی داشته باشیم.

حجت الاسلام محسنی اژه ای افزایش منابع آبی، کمتر مصرف کردن بخش کشاورزی و مدیریت منابع آب را از جمله راهکارهای حل مشکلات مربوط به آب عنوان کرد که باید مسئولان در مورد آن به اتفاق نظر برسند.

وی خاطرنشان کرد: مسائلی که امروز مردم در آنها مشکل دارند، اگر حل نشود، بعدها حتی اگر حل شود، ممکن است دیر باشد یا با هزینه بیشتری انجام شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه گفت:یکی دیگر از مسائل که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، بحث رونق تولید، تورم جهش تولید و سرمایه‌گذاری است و امروز باید مسئولان از خود بپرسند که در مورد تحقق این موارد چه اقدامی انجام داده‌اند.

باید برای رشد تولید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود

محسنی اژه ای ادامه داد: اگرچه استان و مسئولان محلی خیلی در بحث تورم تاثیرگذار نیستند، اما در بحث رشد تولید، ایجاد اشتغال و جذب سرمایه‌گذاری می‌توانند اثرگذار باشند و در این زمینه از همه ظرفیت‌های استانی استفاده نمایند تا بیکاری را برطرف کنند.

وی بیان کرد: باید استان برای رشد تولید از همه ظرفیت‌ها استفاده کند تا بیکاری حل شده و استان و کشور توسعه یابد و گرفتاری مردم برطرف شود؛ چراکه با تصدی دولتی و بدون اشتغال، سرمایه‌گذاری و تامین امنیت سرمایه‌گذاری و بدون کمک گرفتن از خود مردم نمی‌توان مشکلات را برطرف کرد.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر لزوم شناسایی نقاط ضعف تامین امنیت سرمایه‌گذاران افزود: باید تکلیف ما با سرمایه‌گذاری و چگونگی رفتار با بخش خصوصی مشخص شود و این امر تنها مختص اردبیل نیست و همه استان‌ها را شامل می‌شود و از جمله مسائل مهمی است که بخشی از آن باید استانی و بخشی دیگر با نگاهی ملی حل و فصل شود.

وی تاکید کرد: مردم امروز از یک سری مسائل فرهنگی و اجتماعی رنج می‌برند که به‌حق است و مسئولان می‌توانند با همراهی و نزدیک کردن دیدگاه‌ها و درک مشترک از مسائل به کاهش آنها کمک کنند و باید شرایط به جایی برسد که مردم چندین درد و رنج را باهم نداشته باشند.

رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: امروز همه مسئولان وظیفه بسیار بسیار سنگینی دارند و اگر از لحظه لحظه‌های وقتشان در جایگاه حقوقی که دارند، برای خدمت به کشور، نظام و مردم استفاده نکنند، بعدها پشیمان خواهند شد و این خود مجازات سنگینی است.

به گزارش ایرنا، رئیس دستگاه قضا و هیات همراه به منظور بررسی و برطرف کردن مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی مردم این استان به اردبیل سفر کرده و حضور در جلسه شورای قضایی، دیدار با قضات و کارکنان واحدهای قضایی همچنین شرکت در مراسم روز دانشجو در دانشگاه محقق اردبیلی از جمله برنامه‌های این سفر یک‌روزه بود.

سایر مسئولان قضایی حاضر در این سفر نیز در کنار دیدار چهره به چهره با مراجعه‌کنندگان، به منظور شناسایی مشکلات حقوقی و قضایی مردم به شهرهای مختلف این استان سفر کردند تا در نهایت مسائل و موضوعات جمع‌آوری شده را در جلسه شورای قضایی استان اردبیل مطرح نمایند.

استان اردبیل که ۱۲ شهرستان دارد، با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha