۱۰ هزار میلیارد ریال به حمایت از فعالیت‌های محتوایی استان‌ها اختصاص یافت

اراک - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۱۰ هزار میلیارد ریال برای حمایت از فعالیت‌های محتوایی استان‌ها اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی عصر پنجشنبه در آیین بهره برداری از مرکز هنر و رسانه استان مرکزی (ماهور)، افزود: انجمن‌های نمایشی، حوزه آموزشگاه و انجمن‌های ادبی، کانون فرهنگی و هنری و تمام فعالان که در عرصه فرهنگ، هنر، رسانه و قرآن فعالت دارند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری ایجاد دهکده شورای فرهنگی در کشور گفت: چند استان متقاضی ایجاد این مرکز هستند و در استان‌های قشم، قزوین و پردیس تهران در حال عملیاتی شدن‌ است.

اسماعیلی افزود: ۳۷ سرفصل در سند تحول دولت وجود دارد که یکی از آنها اقتصاد فرهنگی بوده و هنر باید اقتصاد خود را ترمیم کند.

هنرمندان نباید در مسائل اولیه زندگی دچار مشکل باشند

وی ادامه داد: هنرمندان نباید در مسائل اولیه دچار مشکل باشند و وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه صندوق هنر تسهیلاتی را برای گسترش صنایع خلاقیت دیده‌ است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اگر تحولی قرار باشد به صورت جامع و بنیادی در کشور رخ دهد باید خواستگاه آن در حوزه فرهنگی باشد.

اسماعیلی افزود: در حوزه فرهنگی یک هم افزایی و یک اجتماع نخبگی روی مفاهیم اصلی محورهای مهم پیشرفت شکل گرفته و دست‌اندرکاران باید به این اجتماع بپیوندند.

وی ادامه داد : اگر این اجتماع بین دست‌اندرکاران انجام نشود حرکت ماندگار شکل نمی‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: حوزه فرهنگ بیش از آنکه نیازمند بخش عمرانی باشد نیازمند زیرساخت فکری است و این مهم افراد را در رسیدن به هدف مشترک جلو می برد.

اسماعیلی گفت: به رسمیت شناختن تفاوت‌ها، محدود نکردن سلیقه‌ها باید پیش از هر اتفاقی در حوزه فکر و فرهنگ رخ دهد.

وی اظهار کرد: تصمیم گیران کشور در رده‌های مختلف محلی، استانی و ملی باید به شکلی برنامه‌ریزی کنند که وقتی مجموعه فرهنگی شکل می‌گیرد همه گرایش‌های فکری حق کار و ارائه دیدگاه داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: رئیس جمهور پیش از ورود به مدیریت اجرایی و کارزار انتخاباتی، در خصوص ایده مرکزی دولت صحبت می‌کردند و چیزی که بیش از هر چیز به آن رسیدند آن بود که همه فعالیت‌ها باید به سوی مردم حرکت کنند و مردمی‌سازی فرهنگ و هنر انجام شود.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: در گام دوم انقلاب دستگاه‌ها وظیفه حمایت و تسهیلگری را باید انجام دهند و انجمن‌های هنری، نمایشی، رسانه‌ها و مطبوعات و هیات‌های و کانون‌های هنری حلقه میانی هستند.

وی افزود: تمامی حصارکشی‌ها و نگاه دستگاهی باید کنار گذاشته شود و کار را با هم افزایی و هماهنگی سایر مدیران باید جلو ببرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: در صورتی که تمامی ظرفیت‌های پای کشور پای کار آورده شود در حوزه فرهنگ و هنر کشور اتفاق مناسبی رخ می دهد.

۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت‌ها اختصاص یافت

اسماعیلی گفت: در طول ۲ سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از اعتبارات عمرانی و سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌است.

وی ادامه داد: این مجتمع در استان مرکزی نیز با زیر بنای یک‌هزار و ۳۰۰ متر مربع با پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصد در حال انجام بوده و در ماه‌های آینده تکمیل می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فکر باید همگام با زیرساخت ها حرکت کند تا حرکت مناسب شکل بگیرد.

اسماعیلی افزود: برنامه کاملی برای نظریه حکمرانی نوین فرهنگی در کشور تدوین و زیر ساخت‌های آن فراهم شده‌ و بر این اساس قرارگاه شهید آوینی در وزارت فرهنگ و ارشاد تشکیل شده‌ است.

مرکز فرهنگ و رسانه ماهور اقدامی نوآورانه و بی‌سابقه

استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: مرکز فرهنگ و رسانه (ماهور) یک اقدام نوآورانه برای پاسخ به نیار تاریخی در استان و اراک ایجاد شده زیرا در گذشته مرکز مناسب برای تربیت حوزه هنر و رسانه در استان وجود نداشت.

فرزاد مخلص الائمه افزود: این مرکز باشگاه تبادل نظر اصحاب و رسانه و محلی برای فکر کردن اهالی رسانه و فرهنگ است.

وی ادامه داد: طبقه دوم بعد از نوش اندیش که توسط مجموعه آبفا در اختیار این مرکز قرار گرفته دارای فضای باز برای نشست‌های خانوادگی و دوستانه مورد استفاده قرار می گیرد.

استاندار مرکزی یادآور شد: جای اقتصاد فرهنگی در این استان به عنوان قطب صنعت کشور خالی بوده و استان به قطار اقتصاد فرهنگی کشور اضافه شده‌است.

مخلص الائمه افزود: ارتباط بین صنعت و فرهنگ در استان مرکزی برقرار نشده و این مهم گریبان گیر بسیاری از استان‌ها و شهرهای کشور است.

وی ادامه داد: مرکز هنر و رسانه استان مرکزی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، پارک علنی و فناوری و استانداری مرکزی در مدت هشت ماه از ایده به عمل تبدیل شد.

استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: این استان از ظرفیت‌ها و استعدادهای بسیاری برخوردار بوده و برای استفاده از این ظرفیت‌ها نیازمند صدها ماهور است.

مخلص الائمه با یادوری ایجاد مرکز آموزش صدا و سیما در استان مرکزی افزود: باید با همکاری و همراهی مسئولان اقدامات پرشتاب به محصول تبدیل شوند.

مرکز ماهور استان مرکزی چهارمین مرکز کشور

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این نشست گفت: مرکز هنر و فرهنگ ماهور چهارمین مرکز استانی است که در استان مرکزی به بهره برداری رسید.

حجت الاسلام روح الله حریزاوی افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۰ مرکز جدید در سطح استان‌های کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: امید است با بهره برداری از این مراکز شاهد فضای بالنده در جبهه اسلامی باشیم.

تفاهم نامه آموزشی بین اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی و اداره کل تبلیغات اسلامی استان در حاشیه آئین افتتاح مجتمع اصحاب هنر و رسانه (ماهور) و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاون سازمان تبلیغات اسلامی کشور ،استاندار مرکزی و مقامات استانی توسط حمیدرضا رستمی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای و حجت الاسلام جواد فراهانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی امضا شد.

بر اساس این تفاهمنامه طرفین در خصوص همکاری مشترک در برگزاری دوره های آموزشی و تخصصی مهارتی مورد نیاز، استفاده از ظرفیت‌های طرف‌های تفاهمنامه برای حمایت و فراهم سازی بسترهای اشتغال، افزایش بهره وری و تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند سازی آنان، برگزاری نشست ها و همایش تخصصی پیرامون اهداف تفاهمنامه و تشکیل جلسات تخصصی و کارشناسی پیرامون استفاده از توان فنی و تخصصی، برنامه ریزی، اجرا و نظارت و ارزشیابی دوره ها بر اساس نیاز سنجی آموزشی و برگزاری آزمون‌های سنجش مهارت و صدور گواهینامه، مشاوره و هدایت آموزشی شغلی توافق کردند.

همچنین در این آیین تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی و پارک علم و فناوری این استان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شد.

در این آیین از پوستر مسابقه ملی عکس زندگی با کتاب رونمایی شد.

دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، بهره برداری از مجتمع اصحاب هنر و رسانه استان(ماهور) و حضور در آیین بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی اراک و چند بازدید از جمله برنامه‌های سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این استان است.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت ۱۲ شهرستان دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha