گفت‌وشنودهای دانشجویی با استاندار فارس؛ در تالار فجر شیراز چه گذشت؟

شیراز - ایرنا –  ۱۶ آذری که امسال به میزبانی دانشگاه شیراز گرامی داشته شد، یکی از طولانی‌ترین و پر جمعیت‌ترین آیین‌ها بود که دامنه آن تا روی صحنه نیز کشیده شد  و محمد هادی ایمانیه استاندار فارس درد دل‌های یکی از دانشجویان را ایستاده شنید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ظرفیت ۸۰۰ نفری تالار فجر دانشگاه شیراز شامگاه پنجشنبه پیش از آغاز مراسم تکمیل شد و جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز در گوشه‌ای از صحنه نشستند؛ مشاور استاندار فارس در امور جوانان نیز از جوانانی بود که در میان دانشجویان بر روی زمین نشسته بود و از آنجا شنوای دغدغه‌ها و درد دل‌های ۱۳ دانشجویی بود که به نمایندگی سخن گفتند.

در این آیین بیش از ۲ ساعت بی‌وقفه دانشجویان سخن گفتند و استاندار و مسئولان دانشگاه‌های شیراز شنیدند و سپس بیش از یک ساعت را استاندار گزارش داد و پاسخ گفت. در پایان با گلایه دانشجویان فنی از این که نماینده‌ای از سوی آنها سخنرانی نکرد، استاندار تریبون را به یکی از آنها واگذار کرد و خود ایستاده سخنانش را شنید و پاسخ داد.

این آیین اگر چه از بعد از ظهر آغاز شده بود اما تا یک و نیم ساعت از شامگاه ادامه یافت و با تجلیل از دانشجویان برتر هشت دانشگاه شیراز پایان یافت.

گفت‌وشنودهای دانشجویی با استاندار فارس؛ در تالار فجر شیراز چه گذشت؟

پرسش نماینده انجمن‌های علمی از استاندار: از سربازی نخبگان تا سهم پژوهش از اعتبارات دستگاه‌ها

افشین زبانی به نمایندگی از انجمن‌های علمی دانشگاه شیراز از استاندار فارس پرسید اگر ۲ سال خدمت به کشور وظیفه جوانان وطن است آیا جایی برای خدمتگذاری بهتر نخبگان دانشگاهی بهتر از دانشگاه می‌شناسید؟ او با این سوال خواستار پیگیری برای فراهم شدن شرایط نخبگان در دانشگاه‌های فارس شد.

او در ادامه با اشاره به قانون اختصاص ۲ درصد از اعتبارات دستگاه‌ها به فرهنگ و پژوهش، پرسید: آیا این اعتبار اختصاص یافته و اگر پاسخ مثبت است آیا در جای خود هزینه شده است؟

پرسش دیگر نماینده انجمن‌های علمی از محمدهادی ایمانیه این بود که اگر نقش اثرگذار انجمن‌های علمی را به رسمیت می‌شناسد و آن را محلی برای رشد علمی استان می‌داند، چرا در قرارگاه اردوهای راهیان پیشرفت نماینده‌ای از این انجمن‌ها عضو نیست.

استاندار فارس در پاسخ به درخواست پیگیری خدمت سربازی نخبگان در دانشگاه‌ها، ضمن پذیرش کارآمدی نخبگان برای خدمت در دانشگاه، گفت: در این زمینه قانون سرباز نخبه وجود دارد اما درست است که باید بیشتر شود و توسعه یابد، هر

چند خدمت در پادگان‌های وطن نیز نیز از افتخارات هر جوان ایرانی است.

پاسخ ایمانیه به اختصاص اعتبارات دستگاه‌های اجرایی به پژوهش "نه" بود و توضیح داد: این قانون در بند پایانی خود اعتبارات بند یک، چهار و ۶ را استثنا کرده که عملا اعتبار درخوری برای اختصاص به پژوهش باقی نمی‌گذارد و اصلاح این قانون برای حذف استثنائات در قالب برنامه هفتم توسعه دنبال می‌شود.

او درباره عضویت نماینده انجمن‌های علمی در قرارگاه اردوی راهیان پیشرفت نیز پاسخ مثبت داد و خواست تا نماینده‌ای به این قرارگاه معرفی شود.

نوشداروی بعد از مرگ سهراب در آیین دانشجویی شیراز

سعیده رودبالی از دانشگاه آزادبه نمایندگی از انجمن های ورزشی سخن گفت؛ او بی ثباتی و غیر تخصص گرایی در مدیریت ورزش فارس را مورد انتقاد قرار داد و گفت: وفارغ التحصیلان تربیت بدنی میتوانند خلا مدیریت ورزشی فارس را پوشش دهند و پرورش این نیروها برای رشد ورزش و کسب و کار های ورزشی استان ضروری است.

این بانوی مدال‌آور با اشاره به برخی از آسیب‌های اجتماعی حوزه جوانان، ادامه داد: پیشگیری بهتر از درمان است و نوشداروی پس از مرگ سهراب فایده‌ای ندارد، باید از ابرازی به نام ورزش بهره‌گرفت.

رودبالی ادامه داد: کمبود امکانات سخت افزاری به ویژه در بخش بانوان بیداد می‌کند و ورزشگاه‌های پاس و شهید سلیمانی بی سرانجام است، می‌تواند از استان همسایه الگو گرفت که نمونه‌ای از حمایت صنعت از ورزش است.

بی سرانجامی ۲ ورزشگاه پارس و شهیدسلیمانی شیراز از نقاط انتقاد محمدهادی رضوی نماینده انجمن اسلامی مستقل نیز بود و استاندار فارس پاسخ داد: متاسفانه اعتبارات مصوب به این ورزشگاه‌ها اختصاص نیافت، با این حال ورزشگاه شهید سلیمانی دهه فجر بهره‌برداری می‌شود و تامین اعتبار پارس نیز در دست پیگیری است.

استاندار فارس درباره کمبود امکانات ورزشی بانوان نیز با اشاره به بازدید خود از مجموعه ورزشی حجاب این خبر خوب را داد که قرار شده با توافق ورزش و جوانان و شهرداری و کمک ۵۰۰ میلیارد ریالی استانداری به تدریج نوسازی و تعمیر شود تا حل کننده بخشی از این کمبود باشد.

گفت‌وشنودهای دانشجویی با استاندار فارس؛ در تالار فجر شیراز چه گذشت؟

در معادن فارس چه می‌گذرد؟ چرا سند مهندسی فرهنگی نتیجه بخش نشد؟

محسن رجبی از دانشگاه آزاد اسلامی فارس که به نمایندگی از بسیج دانشجویی سخن می‌گفت، دغدغه‌های دانشجویان را در بخش‌های مختلفت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با استاندار در میان گذاشت. او پرسید در معادن فارس چه می‌گذرد، آیا سهم دولت از درآمد معادن پرداخت شده؟

او از سند مهندسی فرهنگی فارس نیز سخن گفت که قرار بود تعالی بخش فرهنگ این استان باشد اما بر اساس آخرین ارزیابی دبیر شورای فرهنگ عمومی، شاخص های حیاتی انسجام و اعتماد عمومی استان عددی منفی را نشان می‌دهد و روندی نزولی طی کرده است.

رجبی نیز مانند ۲ دانشجوی دیگر از برخی انتصابات مسئولان گلایه کرد و در پایان گفت: امروز دانشگاه زنده است، زیرا که زمان هتاکی‌های سالهای قبل گذشته و فضای باز سیاسی حاکم است.

استاندار فارس که در پایان مراسم سخنرانی می‌کرد در پاسخ به پرسش‌های نماینده بسیج دانشجویی گفت: "خیر، حق و حقوق دولت از معادن فارس وصول نشده است"، ایمانیه با بیان بی پرده این جمله، دست یاری هم به سوی دانشجویان دراز کرد و گفت: می‌توان با تشکیل گروهی از دانشجویان بر سه مورد استفاده درست و دقیق از پهنه‌ها، پرداخت ۱۵ درصدی سهم دولت و یک درصدی حفاظت از محیط زیست نظارت کرد.

او درباره انتصاب مدیران گفت: این که با سیاه‌نمایی گفته شود همه مدیران رانتی و خانوادگی هستند را نمی‌پذیرم در استان شمار محدودی از مسئولان با نمایندگان یا مسئولی دیگر نسبت فامیلی دارند که اثری در انتصاب آنها نداشته، هر یک از دانشجویان سوالی در این ارتباط دارد توضیح دهد تا یا مرا قانع کند یا من او را قانع کنم.

ایمانیه توضیح داد: در انتصاب مدیران بیش از ۱۰ مولفه اثرگذار است؛ معیارهای من جناحی نیست و تنها به التزام به قانون و نظام جمهوری اسلامی و اسلام ، تخصص و پاکدستی اهمیت می‌دهم اگر گزینه‌ای شایسته پیشنهاد شود می‌پذیرم در غیر این صورت کلی‌گویی سودمند نیست.

استاندار فارس درباره سند مهندسی فرهنگی استان نیز اذعان کرد: متاسفانه اعتبار لازم برای اجرای آن تخصیص نیافت و امیدواریم به قول‌های داده شده برای امسال عمل شود.

گفت‌وشنودهای دانشجویی با استاندار فارس؛ در تالار فجر شیراز چه گذشت؟

آزمایشگاه‌های یکپارچه شیراز در آیین گرامیداشت دانشجو مصوب شد

مهدی آذرگون از دانشگاه صنعتی شیراز نماینده شوراهای صنفی بود؛ پیشنهاد او برای استفاده یکپارچه از آزمایشگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌های شیراز مورد استقبال استاندار قرار گرفت و به نوعی در این آیین مصوب شد.

ایمانیه در این ارتباط گفت: این می‌تواند حتی الگویی برای دیگر استان‌ها باشد، می‌توان هیات مدیره و مدیر ارشد برای آزمایشگاه‌های دانشگاهی شیراز تشکیل و به صورت مجازی مدیریت شود تا برای خرید تجهیزات موجود دوباره کاری نشود و دانشجویان به صورت یکپارچه بیشترین استفاده را از این تجهیزات آزمایشگاهی ببرند.

"احساس شرم می‌کنم اما بدانید آسوده هم ننشسته ایم"

آذرگون و نمایندگانی از دانشگاه‌های فنی و فرهنگیان به برخی از کمبودهای زیرساختی و رفاهی خود اشاره کردند؛ نماینده دانشجویان فرهنگیان گفت: "شرمنده‌ام که بجای پرداختن به مسایل کلان مجبورم از نیازهای اولیه دانشجویان "دانشگاه مقدس " فرهنگیان سخن بگویم که نگرانند اتاق‌های ۱۲ نفره شان شلوغ تر نشود.

استاندار فارس در پاسخ به کمبودهای اعتباری و رفاهی و زیرساختی دانشگاه‌های فنی، فرهنگیان و دیگر دانشگاه‌های فارس گفت: "احساس شرم می‌کنم اما بدانید آسوده هم ننشسته‌ایم ".

ایمانیه گفت: زمین پردیس

فرهنگیان اختصاص یافته و خیر ایرانی ساکن آلمان نیز برای تقبل ۵۰ درصدی هزینه ساخت آن اعلام همکار کرده، با همکاری خوب وزارت  آموزش و پرورش امید است که این نیاز ضروری استان به سرانجام برسد ؛ هرچند ان هنگام دیگر شما معلمان فرزندان استان هستید.

او درباره حمل و نقل دانشجویان شیرازی نیز از اختصاص ۳۰ اتوبوس به دانشگاه صنعتی به صدرا و ۳۰ اتوبوس به نقل و انتقال دانشجویان درون شهر شیراز خبرداد و گفت: این اتوبوس‌ها در مرحله شماره گذاری و آماده سازی است.

او ادامه داد: برای ساخت خوابگاه متاهلین فارس در سفر دووم رئیس جمهور اعتبارات خوبی تخصیص یافت؛ این خوابگاه‌ها در دانشگاه‌های شیراز، در فرهنگیان ، فنی و علمی و کاربردی اجرا می‌شود.

مقرر شده مسایل خوابگاه و ساختمان شماره ۲ دانشگاه فنی شیراز نیز مکتوب شود تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

پریشانی دانشجویان از "پریشان" خشک

در میان دغدغه‌های دانشجویانی که به نمایندگی از همه دانشجویان شیراز سخن می‌گفتند، دغدغه های زیست محیطی جایگاه پررنگی داشت؛ از نگرانی برای آینده آلوده شیراز سخن گفتند و از دریاچه‌های خشکی که باید فکری به حالشان شود.

استاندار فارس دغدغه آنها را به حق خواند و گفت: اجازه قطع حتی یک درخت در ۲ سال اخیر داده نشده، تغییر کاربری باغات شیراز غیر ممکن است و اجازه بلند مرتبه سازی در پیرامون کوه دراک داده نمی‌شود تا حافظ هوای این کلانشهر باشیم.

او درباره دریاچه‌های پریشان و بختگان نیز گفت: خشک شدن این دریاچه ها آسیب زننده است؛ اما اکنون سه طرح با همکاری دانشگاه شیراز تدوین شده ودر سفر دوم هم اعتبار احیای پریشان و بختگان اختصاص یافته است.

او این بار نیز دست یاری به سوی دانشجویان مستحکمی دراز کرد که از خود مطمئنند تا به کمک آنها جلو کوه خواری و زمین خواری بایستد.

گفت‌وشنودهای دانشجویی با استاندار فارس؛ در تالار فجر شیراز چه گذشت؟

هدیه روز دانشجوی استاندار

دانشجویان دانشگاه شیراز از استاندار خواستند تا هدیه امسال روز دانشجوی آنها ایجاد درمانگاه تخصصی دانشگاه شیراز باشد.

استاندار فارس در پایان سخنرانی خود گفت: شما موافقت من را گرفته بدانید اما برای ارائه مجوزها و زمینه‌های آن باید در دانشگاه علوم پزشکی مورد بررسی قرار گیرد.

ایمانیه ادامه داد: در صورت احداث این درمانگاه تعرفه‌های آن متناسب با شان دانشجویان خواهد بود.

هنوز دانشجویان بسیاری بودند که از میان جمعیت استاندار را صدا می‌زدند تا خواسته‌های خود و هم دانشگاهیانشان را با او در میان بگذارند، قرار شد مکتوب کنند تا در یک ماه آینده مورد رسیدگی قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha