۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۷:۳۵
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85315959
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هفت سال نبرد برای بازگشت به لیگ برتر/ هندبال کردستان نرفته در حال برگشت است+فیلم

سنندج- ایرنا- آخرین حضورشان در لیگ برتر هندبال، هفت سال قبل بود و بعد از آن به لیگ دسته یک سقوط کردند ولی ناامید نشدند و جنگیدند تا فصل قبل دوباره به لیگ برتر بازگشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از ۳۱ شهریور رقابت خود را با تیمهای حاضر در لیگ برتر هندبال بانوان کشور آغاز کردند و تا هفته پنجم پیش رفتند؛ پیشرفتی که موفقیتی با خود نداشت و هر پنج بازی را به حریف واگذار کردند.

مسابقات لیگ برتر هندبال بانوان به منظور حضور تیم ملی بانوان در رقابت های جهانی دانمارک تعطیل شد و هفته ششم لیگ هشتم، دی ماه برگزار می شود.

همین فرصتی بود تا درد و دلهایشان سر باز کند، تیمی که فصل قبل با تمام توان جنگید و نایب قهرمان لیگ دسته یک هندبال بانوان کشور شد، امسال می خواهد در لیگ برتر بجگند؛ سال ۱۳۹۶ هم در لیگ برتر بودند ولی به لیگ دسته یک سقوط کردند.

قبل از شروع بازیها که برای رونمایی از پیراهن تیم رفته بودم، سرمربی تیم هندبال باشگاه "سنه دژ سنندج" گفت: حالا آماده تر از همیشه‌ایم تا در لیگ برتر بمانیم و در رده های بالای جدول قرار بگیریم.

هفت سال نبرد برای بازگشت به لیگ برتر/ هندبال کردستان نرفته در حال برگشت است+فیلم

پریا فرجی که ۱۲ سال در لیگ برتر کشور بازی کرده، افزود: تیمی که امسال بسته ایم یک تیم کاملا بومی است و ۲ ملی پوش کردستانی، خانمها "نگین رحمانی" و "هانیه شاه ویسی" در ترکیب تیم قرار دارند.

و حالا که پنج باخت در کارنامه تیم ثبت شده، زخم همیشگی نبودِ حامی مالی سر باز کرده است تا شاید فرجی شود و یکی از صنایع استان و یا شهرداری بتواند کمک کند تا زحمت این همه تلاش تیم استان، به هدر نرود.

باز هم به سراغ سرمربی تیم سنه دژ رفتیم، او به این اشاره کرد که بدون حامی و با غیرت توانستند به لیگ برتر برسند و افزود: با هزینه شخصی و کمکهای اداره کل ورزش و جوانان تا اینجای لیگ آمده ایم.

فرجی ادامه داد: ما حتی توپ و چسب توپ(از ملزومات سالن تمرین) نداریم و از نظر تجهیزات سالنی هم، وضعیت بد است.

وی اضافه کرد: تیم ما در برابر تیمهایی قرار دارد که حامی قدری دارند، از جمله فولاد هرمزگان، نفت و گاز گچساران و فولاد مبارکه سپاهان که در هر بازی که مقابل این تیمها قرار گرفتیم، بازیکنان تیم ما از نظر روانی آشفته شدند و حالا هم رغبتی به حضور در تمرین ندارند.

۲ ملی پوش بومی؛ یکی مصدوم

سرمربی تیم سنه دژ با اشاره به اینکه تمامی تیمها از بازیکنان ملی پوش استفاده می کنند، افزود: این تیم، تیمی جوان است که در صورت انصراف همین ترکیب را هم از دست می دهیم.

به گفته فرجی، تیم سنه دژ ۲ بازیکن ملی پوش بومی ( هانیه شاه ویسی و نگین رحمانی) در اختیار دارد که نگین رحمانی از ناحیه زانو دچار آسیب شد و تن به عمل جراحی داده و تیم از حضو او محروم است.

وی با بیان اینکه بازیها از هشتم دی آغاز می‌شود، اظهار کرد: اگر حمایت نشود، قطعا انصراف می دهیم و همین باعث می شود تا بازیکنان ما سالهای بعد، عضو تیم دیگر استانها شوند.

سرپرست این تیم هم گفت: حدود ۲ ماه از آغاز بازیها می گذرد و ما هیچ بردی در پنج بازی نداشتیم ولی هنوز امید خود را از دست نداده ایم.

ساحل زارعی به وقفه ایجاد شده برای حضور تیم ملی در بازیهای آسیایی اشاره کرد و افزود: این وقفه فشار بر همه تیمها به ویژه سنه دژ را بیشتر هم کرد.

وی با بیان اینکه همه پیگیریها و تلاشها انجام شده تا این تیم، بهترین باشد، ادامه داد: ولی هیچ مسوول و ارگانی از ما حمایت نکرده و عجیب است تیمی که در سطح لیگ برتر بوده اینگونه با بی مهری مواجه شده است؛ در حالیکه این بازیکنان باید هر روز بهتر ظاهر شوند نه اینکه تصمیم به انصراف بگیرند.

بدون حامی ملی در سطح ملی دیده نمی‌شویم

هانیه شاه ویسی ملی پوش تیم سنه دژ است که حدود ۱۰ سال هندبال بازی می کند و چهار سال است که بصورت حرفه ای آن را دنبال می کند.

هفت سال نبرد برای بازگشت به لیگ برتر/ هندبال کردستان نرفته در حال برگشت است+فیلم

او سه سال است به عضویت تیم ملی دختران کشورمان درآمده و درباره آمادگی تیم گفت: با حمایتهای رییس هیات هندبال کردستان، انرژی تیم خوب است و با تمریناتی که تقریبا در هر روز هفته داشتیم، آمادگی بسیار خوبی داریم.

شاه ویسی افزود: نبود حامی مالی مهمترین مشکل هندبال است و با وجود اینکه تک تک اعضای تیم عالی هستند و می شود در سطح ملی دیده شوند ولی چون حامی وجود ندارد این اتفاق نمی افتد.

اسرا مرادی هم ۱۰ سال است که هندبال بازی می کند و پنج سالی می شود که بصورت حرفه ای در این رشته حضور دارد.

او هم از اینکه هیچکس پیدا نمی شود تا حمایت مالی از تیم جوانشان داشته باشد، نگران است.

به گفته این بازیکن هیچ تیمی در لیگ برتر نیست که از تیمی ۱۰۰ درصد بومی بهره مند باشد و تنها کردستان است که این ترکیب را دارد.

مرادی ادامه داد: بدون هیچ چشمداشتی در این تیم بازی می کنیم ولی با این وضعیت ادامه راه سخت است.

مژگان مردوخی نیز گلایه دارد که با کمکهای ناچیز ۱۰ و ۱۵ میلیون تومانی نمی شود در لیگ برتر بازی کرد.

او افزود: در بازی آخر تا بندرعباس با اتوبوس رفتیم و از آنجا که پولی در بساط نداشتیم، خودمان غذا درست کردیم ...

به گفته مردوخی، نبود حامی مالی برای تیم لیگ برتری یک فاجعه است.

جنگ چند ماهه برای ماندن در لیگ برتر

رییس هیات هندبال کردستان هم اظهار کرد: اعضای تیمهای آقایان و بانوان بسیاری از پیشنهادهای مالی را رد کرده و در تیمهای استان مانده اند و نباید اجازه داد که این تلاش و همت آنان بی فایده بماند.

عرفان سعیدی افزود: غیر از اداره کل ورزش و جوانان هیچ حمایت مالی دیگری از تیمها صورت نگرفته و اگر حامی مالی پیدا نشود ناچار به انصراف از لیگ برتر بانوان و از لیگ دسته یک مردان هستیم.

وی با بیان اینکه چند ماه به سختی جنگیدیم و هیچ راهی نداریم و این حداقل حقی است که بازیکنان دارند، افزود: این بازیکنان، سرمایه استان هستند که سالها از بیت المال برای آنان هزینه شده و باید حمایت شوند تا این سرمایه‌ها به هدر نرود.

وعده های بی سرانجام

رییس هیات هندبال کردستان با بیان اینکه، وعده و وعیدهایی داده شد ولی هنوز راه به جایی نبرده، ابراز امیدواری کرد مسوولان کاری نکنند تا این تیم به ترکیب تیمهای دیگر استانها بپیوندند.

سعیدی ادامه داد: در حال حاضر یک تیم در لیگ برتر بانوان داریم و سنندج و بانه در لیگ دسته یک و بیجار و مریوان هم در لیگ دسته ۲ تیم دارند.

وی افزود: مهمترین مشکل هندبال استان در حال حاضر، نبود حامی مالی و حمایتهای مادی است ولی با این وجود خانواده هندبال یکدل دارند کار می کنند و کمیته داوران، کمیته مربیان و کمیته استعدادیابی فعال است.

سعیدی گفت: از خیرین و بخش خصوصی و ورزش جوانان کمکهای مقطعی و قطره چکانی شده ولی برای کسب نتایج خوب در سطح ملی باید باشگاه خوبی باشد تا به پشتوانه آن این اتفاق بیفتد.

حدود ۷۰۰ هندبالیست سازمان یافته و ۱۰ مربی در هر یک شهرستانهای کردستان در رشته ورزشی هندبال فعالیت دارند.

نوزدهمین دوره لیگ برتر هندبال بانوان باشگاه‌های کشور با شرکت هفت تیم سنگ‌آهن بافق، فولاد مبارکه سپاهان، زاگرس جنوبی، نفت و گاز گچساران، سنه دژ سنندج، شهید چمران لارستان و فولاد هرمزگان آغاز بکار کرده است.

براساس برنامه‌ریزی‌ها هفته اول نوزدهمین دوره لیگ برتر هندبال بانوان ۳۱ شهریور ماه آغاز شد و نیم فصل اول مسابقات، ۱۵ دی به اتمام خواهد رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha