به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، سالانه شماری زیادی از شهروندان در حوادث جاده ای در کشور جان خود را از دست می دهند و پیوست آن خانواده های زیادی داغدار می شوند که می طلبد مسوولان مرتبط با اعمال راهکارهای موثر، تصادفات رانندگی را کاهش دهند.
به اعتقاد کارشناسان در کنار عوامل مهمی نظیر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، تعریض و چهارخطه کردن محورهای ارتباطی، مجهز نمودن جاده به سیستم روشنایی، حذف نقاط حادثه خیز، آشکارسازی و حفظ و نگهداری تجهیزات سیستم روشنایی در کاهش تصادفات جادهای بسیار موثر بوده که با توجه به کوهستانی بودن جاده کندوان، این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است.
محور ارتباطی پرتردد و حیاتی چالوس - کرج حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود نیمی از این مسیر مربوط به حوزه جغرافیایی استان مازندران واقع در شهرستان چالوس است که به کندوان شهرت دارد.
شهرستان های غرب مازندران به علت همسایگی با دریای خزر، کوه، جاذبه طبیعی و گردشگری فراوان و همچنین محصور شدن در جنگل های هفت هزار ساله سرسبز هیرکانی از دیرباز تاکنون در تمامی فصول سال خاستگاه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی بوده است که اغلب مسافران از جاده کندوان وارد این منطقه سرسبز می شوند.
تردد روزانه ۲۵ هزار خودرو در کندوان
برابر آمار در نیمه دوم سال روزانه به طور میانگین تعداد ۲۵ هزار دستگاه خودرو و در بهار و تابستان حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو از دیگر استان ها و پایتخت کشور از طریق جاده کرج - چالوس کندوان وارد شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران می شوند بنابراین با توجه به تردد چشمگیر خودروها و شلوغی جاده ها، پلیس راه جاده کندوان طرح برخورد با رانندگان هنجارشکن پرخطر را به اجرا گذاشته است.
با اجرای این طرح پلیس راه کندوان برابر آمار ارایه شده فقط در ماه آبان سال جاری ۳۰۰ دستگاه خودرو توسط نیروهای این مجموعه توقیف شده است و طرح یادشده به گفته فرمانده پلیس راه این جاده به طور شبانه روزی ادامه خواهد داشت.
استان مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که ۳۵۰ کیلومتر آن را جاده های کوهستانی و برفگیر تشکیل می دهد و سالانه ۱۱ تا ۱۳ درصد از تردد استانی در این محورها انجام می شود.
مازندران به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی مختلف از جمله دریا و جنگل، سالانه پذیرای میلیونها مسافر از اقصی نقاط کشور است و ثبت حدود ۳۰ میلیون مسافر در سال موید این مطلب است که علاوه بر ایمن سازی جادهها، اجرای طرح های برخورد با رانندگان پرخطر باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
به گفته کارشناسان امر کشته شدن کاربران جاده ای در تصادفات علاوه بر آثار زیانبار اقتصادی دارای تبعات اجتماعی نیز هست که پیامدهای آن غیرقابل جبران است.
سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه به عنوان عوامل اصلی وقوع حوادث جاده ای به شمار میآیند که به گفته کارشناسان مهمترین عامل تأثیرگذار در ایجاد حوادث رانندگی و جادهای که در تحقیقات مختلف به آن پرداخته شده، عامل انسانی است که درصد بالایی از تصادفات به این عامل باز میگردد.
هر چند سهم عامل انسانی از دیگر عوامل بیشتر است، اما تغییر این عامل نسبت به تغییرات تکنولوژی در حوزه راه و وسیله نقلیه، کندتر است. از آنجا که عامل انسانی نیازمند آموزش، تغییر رفتار و فرهنگسازی است، از همین رو، فرهنگ به سختی تغییر پیدا می کند و امر فرهنگ سازی زمان بر است.
اجرای طرح برخورد با رانندگان هنجارشکن پرخطر
در همین پیوند، فرمانده پلیس راه کندوان با اشاره به اجرای طرح برخورد با رانندگان هنجارشکن پرخطر در این محور پرتردد کشور گفت: خودروهای رانندگان متخلف توسط تیم های محسوس و نامحسوس پلیس جاده توقیف می شود.
سرگرد محمد احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پلیس راه با رانندگانی که حقوق شهروندی را در جاده رعایت نکنند و به تخلفات حادثه ساز اقدام کنند بدون اغماض برخورد می کند.
وی اظهارداشت: فقط در ماه آبان سال جاری در این محور کوهستانی و پرتردد کشور ۳۰۰ دستگاه خودروی رانندگان پرخطر از سوی نیروهای پلیس راه توقیف شده است.
وی برخورد با رانندگان پرخطر حادثه ساز را خط قرمز پلیس راه کشور کشور و استان مازندران و شهرستان و کندوان برشمرد و گفت : پلیس در همه ساعت شبانه روز هوشیار و بیدار بوده و بدون هیج اغماضی با رانندگان هنجارشکن برخورد می کند.
سرعت و سبقت غیرمجاز بیشترین تخلفات
فرمانده پلیس راه کندوان اجرای طرح صبحگاهی برخورد با تخلفات حادثه ساز و طرح تشدید برخورد با کامیون های حامل بار اضافه تناژ را از جمله این طرح ها برشمرد و اضافه کرد : به هنگام روان بودن ترافیک در این محور، سرعت خودروها نیز افزایش می یابد که به وقوع حوادث رانندگی منجر می شود.
سرگرد احمدی به اجرای طرحهای ضربتی نسبت به توقیف خودروهای متخلف در برخی از روزها اشاره و خاطرنشان کرد : بیشترین علت وقوع تصادفات در محور کندوان سرعت غیرمجاز بوده که اگر این مورد رعایت بشود به طور قطع سبقت نیز انجام نمی گیرد و شاهد تصادفات نخواهیم بود.
سرگرد احمدی خاطرنشان کرد : روزانه ۱۰ تا ۲۰ مورد خودروهای عبوری این محور به علت بروز تخلفات حادثه ساز (سبقت و سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ، استفاده از گوشی همراه و حرکات نمایشی) توقیف می شود که از رانندگان انتظار است به توصیه های پلیس توجه کنند.
افزایش بار ترافیکی در روزهای پایانی هر هفته
وی گفت : محور کندوان هم اکنون طبق روال روزهای پایانی هفته بارترافیکی به سمت شمال را شاهد است و این روال در همه ایام سال ادامه دارد.
فرمانده پلیس راه کندوان همچنین از احتمال ریزش و سقوط سنگ از ارتفاعات به ویژه در نقاط حادثه خیز این جاده اشاره و اضافه کرد سقوط سنگ از ارتفاعات کندوان محتمل است و مسافران قبل از آغاز سفر از سامانه های هواشناسی و ۱۱۰ و ۱۴۱ پلیس از وضعیت راه های مناطق کشور از جمله محور کوهستانی کندوان مطلع شوند تا با مشکل برخورد نکنند.
مرکز کنترل ترافیک پلیس راه مازندران با شماره ۲۱۸۲۴۴۳۴ و ۲۱۸۲۴۴۲۰ با پیش شماره ۰۱۱ به طور شبانه روز آماده پاسخگویی در خصوص وضعیت راههای استان است.
برابر آمار، سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه خودرو در محورهای مازندران تردد دارند که ۱۱ درصد از این ترددها در محورهای اصلی و بقیه درون شهری است.
فرمانده پلیس راه کندوان به کابران جاده ای توصیه کرد که قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله رعایت فاصله طولی و توجه کافی با جلو را در این محور کوهستانی و پرتردد کشور رعایت کنند تا خاطره خوبی از سفر خود و خانواده شان رقم بزنند.
به گفته وی طرح های برخورد با تخلفات حادثه ساز در جاده کندوان در راستای رعایت حقوق شهروندی اجرا شده است.
برابر آمار بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل مازندران جادهای انجام می شود و ضرورت توجه بیشتر مسوولان امر برای کاهش تصادفات جاده ای مورد تاکید شهروندان و کاربران جاده ای است.
لزوم همراهی آموزش با طرح های سلبی
با این وجود، صاحبنظران امر معتقدند بهترین راهکار برای کاهش تصادفات رانندگی، آموزش و فرهنگ سازی است که باید از مهد کودک ها آغاز شود چرا که سن کودکی مناسب ترین سن برای یادگیری است به طوری که آموزش های داده شده در اذهان نهادینه می شود.
محسن مهربان سروان بازنشسته پلیس راه با تاکید بر ضرورت اجرای طرح های مختلف برخورد با رانندگان حادثه ساز به ویژه در محورهای پرتردد کشور از جمله کندوان گفت: در کنار اجرای این طرح باید موضوع مهم آموزش را جدی گرفت.
مهربان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یادآور شد : جامعه امروز در همه زمینه ها به شهروندان قانونمدار نیاز دارد و با تحقق این مهم بی شک تاثیر بسیار شگرفی در فرهنگ صحیح رانندگی در جامعه خواهد داشت.
این پلیس بازنشسته خاطرنشان کرد : در بسیاری از مواقع برخوردهای سلبی با رانندگان متخلف مانند نمرات منفی برای گواهینامه یا توقیف خودرو، چارهساز و خوب است اما تجربه خودم پس از سالها کار در این حوزه این است در کنار این برخوردها، برنامههای آموزشی و تربیت نسل قانونمدار بسیار مهم بوده چرا که فرهنگ سازی باید مقدم بر همه امور باشد.
وی ۲ عامل آموزش و اعمال مقررات را مکمل یکدیگر دانست و گفت : بخشی از جامعه و عامل انسانی را می توان با فرهنگ سازی و آموزش نسبت به اجرای مقررات همراه کرد و بخشی دیگر نیازمند اعمال مقررات است.
به گزارش ایرنا، بعد از عوامل انسانی، راهها و جادهها به عنوان یکی از مهمترین عوامل ایجاد حوادث جادهای، باید با جدیت بیشتری مورد توجه مسوولان قرار گیرد و با تدبیر بیشتر در ایجاد جادههای ایمن تلاش کرد، جادههایی که بتواند حداقل قسمتی از سهلانگاریهای رانندگان و مشکلات فرهنگی رانندگی را جبران کند.
با توجه به اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد جاده های کشورمان کوهستانی هستند، سطوح جاده، کیفیت آسفالت و شیب عرضی جاده ها در بروز یا کاهش تصادفات و واژگونی خودروها موثر است که به تاکید کارشناسان نیاز است مسوولان نهادهای ذیربط به چنین مواردی توجه داشته و با نقشه برداری صحیح در ساخت جاده های ایمن به کاهش تلفات رانندگی کمک کنند.
استان مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که ۳۵۰ کیلومتر آن را جاده های کوهستانی و برفگیر تشکیل می دهد و سالانه ۱۱ تا ۱۳ درصد از تردد استانی در این محورها انجام می شود.
نظر شما