معلولان کارآفرینی که محدودیت را دور زده اند

یاسوج - ایرنا - سید "حمید عبدل پور" و "ناهید میهن خواه" کارآفرینان معلولی هستند که با وجود شرایط سخت جسمانی توانسته اند سخن معروف خواستن توانستن را تعبیر و مرزهای محدودیت را دور بزنند.

به گزارش ایرنا،در شرایطی که بسیاری از افراد سالم در پیدا کردن یک شغل برای خود مانده اند ۲ معلول جسمی و حرکتی کهگیلویه و بویراحمدی با ایجاد کارگاه های صنایع دستی و تولید پوشاک افزون بر تولید کالاهای با اصالت ایرانی برای حدود ۲۵۰ نفر درآمد پایدار ایجاد کرده اند.

اگرچه در کهگیلویه و بویراحمد معلولان توانمند زیادی هستند که با درخشش در عرصه های بین المللی برای ساکنان این استان افتخارآفرینی کرده اند اما این کارآفرینان با پشتکار مثال زدنی خود حمایت از معلولان به جای ترحم و دلسوزی برای این قشر را فریاد می زنند.

بهترین مصداق معلولان توانمند کهگیلویه و بویراحمدی همین چند روز پیش در نمایشگاهی که به مناسبت هفته بهزیستی در نگارخانه باران شهر یاسوج راه اندازی شد جلوه گری کرد جایی که در آثار تولیدی رد پایی از محدودیت های جسمانی هنرمندان معلول به چشم نخورد.

کارآفرینی با دستان خالی

سید حمید عبدل پور معلول جسمی حرکتی کهگیلویه و بویراحمد که از سال ۱۳۸۹ کانون اندیشه نیک معلولان شهرستان بویراحمد را راه اندازی کرده یکی از کارآفرینان موفق استان است که توانسته با دستان خالی زمینه اشتغال و قرار گرفتن ۲۰۰ نفر از هم قطارانش زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی را فراهم کند.

این کارآفرین با استفاده از وسایلی که در خانه داشته و اخذ وام بانکی از بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد توانسته یک کارگاه تولید محصولات صنایع دستی راه اندازی کند.

او که در رشته های گلیم،معرق کاری، اکیل کاری فعالیت می کند اعتقاد دارد که تولید کالاهای اصیل صنایع دستی به عنوان یادگار بخشی از هویت ایرانی اهمیت زیادی دارد.

این کارآفرین تاکید می کند: اگرچه کانون اندیشه معلولان یاسوج در دوران شیوع ویروس کرونا ۲۴ ماه تعطیل شد اما ۶ ماه پیش این کارگاه فعالیت خود را از سر گرفت و هنرمندان در کنار یکدیگر به فعالیت تولیدی مشغول هستند.

معلولانی کارآفرینی که محدودیت را دور زده اند

عبدل پور با اشاره به این نکته که مواد اولیه تولید صنایع دستی گران است و فروش آن در بازار با دشواری مواجه است از استاندار کهگیلویه و بویراحمد و شورای اداری که با خریداری هدایای همایش های خود خود از کانون اندیشه معلولان بویراحمد این واحد تولیدی را حمایت می کنند قدردانی کرد.

این کارآفرین تصریح کرد: اختصاص یک غرفه برای عرضه محصولات صنایع دستی به معلولان در شهر یاسوج گام اثربخش دولت برای فروش این تولیدات است که با توجه به رایگان بودن این محل کمک ارزنده ای به آنان محسوب می شود.

او تاکید کرد: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی دیگر حمایت دولت از هنرمندان معلول صنایع دستی استان است که البته یافتن ضامن دریافت این وام ها را با سختی مواجه کرده است.

ولیچر نشین کارآفرین

ناحید میهن خواه،بانوی کارآفرین معلول ساکن شهر یاسوج که هم اکنون با استفاده از ویلچر فعالیت های روزانه خود را انجام می دهد در زمینه طراحی و دوخت لباس زنانه و بیمارستانی فعالیت می کند از افراد موفقی است که توانسته زمینه اشتغال ۴۶ معلول را فراهم کند.

این کارآفرین که در رشته روانشناسی عمومی تحصیل کرده با اشاره اینکه فراهم شدن شرایط اشتغال برای معلولان به علت محدودیت های جسمانی آنان افزون بر درآمدزایی در تقویت روحیه اعتماد به نفش آنان تاثیر اثرگذاری دارد تاکید کرد: از همان دوران نوجوانی همیشه رویای ایجاد اشتغال برای همقطاران خود را داشته ام.

معلولانی کارآفرینی که محدودیت را دور زده اند

میهن خواه می گوید که لباس های تولیدی معلولان بالای ۱۴ سال استان که در کارگاه آینده روشن تولید می شود را به بیمارستان های استان می فروشد.

او دیر پرداخت شدن هزینه لباس های فروخته شده به بیمارستان ها را مشکل بازار فروش محصولات کارگاه خود می داند.

میهن خواه حمایت های دستگاه متولی بهزیستی را خوب ارزیابی کرد و از دیگر دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمدخواست تا توانمندی های معلولان را ببینند و برای حمایت از آنان اقدام کنند.

اقدام های بهزیستی برای حمایت از معلولان

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت:بهزیستی استان به منظور حرفه آموزی معلولان ۱۰ مرکز ایجاد کرده است.

کریم رهیده افزود: همچنین ۲ کارگاه به منظور تولید محصولات هنری و صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد به همت کارآفرینان معلول استان راه اندازی شده است.

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:ایجاد غرفه عرضه محصولات تولیدی از اقدام های دولت برای کمک به فروش محصولات تولیدی هنرمندان معلول است.

رهیده افزود: این بازارچه به در کوی گلستان شهر یاسوج محصولات تولیدی معلولان را عرضه می کند.

وی بیان کرد: پرداخت تسهیلات بانکی برای راه اندازی کارگاه های تولیدی به معلولان توانمند از دیگر برنامه‌های دولت برای حمایت از درآمدزایی برای معلولان است.

ضرورت های حمایت بهتر از معلولان

رهیده عنوان کرد: قانون حمایت از حقوق معلولان به صراحت نقش همه سازمان‌ها ارگان‌ها و نهادها را مشخص کرده و مجازات ترک فعل را برای همه مسئولان یادآور شده به همین علت همه مسوولان براساس قانون حمایت از حقوق معلولان وظیفه خدمتگزاری به این قشر تلاشگر را دارند.

وی عنوان کرد:در سال جاری کارگروه حمایت از حقوق معلولان با حضور تعدادی از معلولان موفق و توانمند و سمن‌های مرتبط در استان تشکیل شد.

معلولانی کارآفرینی که محدودیت را دور زده اند

رهیده تصریح کرد: این کار گروه برای آموزش و اطلاع رسانی قانون حمایت از حقوق معلولان به همه نهادها و مسولان و جمع آوری گزارش عملکرد هر سازمان اقدام می کند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: هم اکنون ۲۳ هزار نفر از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی از خدمات بهزیستی بهره مند هستند.

توانمندی های معلولان را باور کنیم

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد و امام جمعه یاسوج با اشاره به موفقیت های معلولان استان در عرصه های مختلف گفت: توانمندی های این قشر را باید بیشتر باور کنیم.

آیت الله سید نصیر حسینی با یادآوری کسب ۲ مدال طلای پارآ آسیایی از سوی دو جوان معلول کهگیلویه و بویراحمدی به نام های سامان پاکباز و علی پیروج در سال جاری تاکید کرد: پذیرش ظرفیت های معلولان به برنامه ریزی بهتر برای شکوفایی استعدادهای آنان کمک می کند.

علی پیروج در مسابقات پارا آسیایی هانگژو کشور چین در مسابقه پرتاب نیزه کلاس F۱۳ با رکورد ۶۳.۷۳ متر قهرمان شد و به مدال طلا دست یافت همچنین این جوان موفق، در مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو به مقام نایب قهرمانی و مدال نقره دست یافت،پیروج در آن مسابقات در مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو رشته پارادوومیدانی و پرتاب نیزه با پرتاب ۶۴متر و ۳۰ سانتی متری خود موفق به کسب مدال نقره شد.

سامان پاکباز در مسابقات پاراآسیایی هانگژو کشور چین موفق(آبان سالجاری) به کسب مدال طلا در ماده پرتاب وزنه کلاس F ۱۲ شد که وی پرتاب ۱۶ متر و ۱۵ سانتیمتر را برای خود ثبت کرد و این جوان همچنین سال ۱۳۹۴ موفق به کسب ۲مدال طلا در مسابقات جهانی کره جنوبی، یک مدال طلا و یک مدال نقره در قطر و یک مدال طلا و یک مدال نقره در دبی در رشته های پرتاب دیسک و پرتاب وزنه شده است.او همچنین در مسابقات پارآسیایی جاکارتا در سال۲۰۱۸موفق به کسب مدال طلا شد

وی بیان کرد: بانوی کارآفرین معلول جسمی و حرکتی به نام ناحید میهن پرست که با راه اندازی یک کارگاه صنایع دستی برای شماری ازمعلولان شغل ایجاد کرده نمونه دیگری از پشتکار معلولان کهگیلویه و بویراحمدی است که وظیفه مسوولان برای حمایت از این قشر توانمند را سنگین تر کرده است.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه شهر یاسوج تصریح کرد: تحقق سهمیه سه درصد اشتغال معلولان، مناسب سازی معابر و مکان های عمومی از مهمترین مطالبات جامعه ۲۳ هزار نفری معلول در استان است که ضرورت دارد مسوولان متولی به آن توجه بیشتری داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد نیز اعتقاد دارد: ایجاد امکانات زندگی به جای احساس ترحم از مطالبات جامعه معلولان استان است.

اسماعیل دامیار از مسوولان متولی در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد خواست تا انجام مناسب سازی های اصولی در دستگاه های اجرایی در عمل نشان دهند حامی معلولان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha