دانش‌آموزان نخبه در ۲ سال اخیر ۳۲ مدال جهانی المپیاد علمی کسب کردند

تهران - ایرنا - رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: دانش‌آموزان نخبه در ۲ سال اخیر ۳۲ مدال جهانی المپیاد علمی کسب کردند در حالی که در دهه ۹۰، این باشگاه آسیب‌های بسیار دید که منجر به تنزل جایگاه و تاثیر آن شد؛ به نحوی که در چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ فقط ۲۶ مدال جهانی کسب کردیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش ایرنا، سید رضا حسینی روز شنبه در نشست خبری افزود: وظیفه باشگاه دانش پژوهان جوان، هدایت و حمایت از دانش‌آموزان نخبه است؛ بنابراین باید از این دانش‌آموزان پشتیبانی و حمایت کنیم.

وی یادآور شد: هدف از تاسیس باشگاه دانش پژوهان جوان شناسایی و آموزش دانش آموزان توانمند، تعاملات با دیگر کشورها، شبکه‌سازی نخبگان، اعتلای فرهنگی و تربیتی و عدالت آموزشی است و دانش‌آموزان ایرانی در سطح دنیا در رشته‌های المپیادی قدر و توانمند هستند و نقش موثری دارند.

حسینی تصریح کرد: نیازهای این دانش آموزان با دیگران بسیار متفاوت است و باشگاه دانش پژوهان جوان تلاش می‌کند تا این نیازها را رفع کند.

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: در یک سالی که از ابلاغ آیین‌نامه این باشگاه از سوی رئیس جمهور سپری شد، فرایندهای تخصصی در این باشگاه آغاز شده است.

وی اظهار داشت: دانش آموزانی که موفق به کسب مدال در المپیادهای ملی و جهانی در رشته‌های مختلف می‌شوند پس از ورود به دانشگاه تاثیر نخبگانی بسزایی بر روی دیگر دانشجویان در دانشگاه‌ها دارند.

ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی از فردا

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان ادامه داد: ثبت نام دور جدید المپیادهای علمی دانش آموزان از فردا یکشنبه ۱۹ آذر به مدت یک هفته آغاز می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام در سایت وزارت آموزش و پرورش در این رقابت‌ها شرکت کنند.

وی تاکید کرد: ثبت‌نام همه دانش‌آموزان متقاضی در این آزمون‌های علمی، در راستای عدالت آموزشی است تا همه آنان بتوانند از فرصت برابر برای نمایش توانمندی و استعداد خود بهره‌مند شوند.

حسینی اضافه کرد: در راستای عدالت آموزشی ثبت نام در المپیادهای علمی شرایط خاصی ندارد و همه دانش آموزان به خواست خود می‌توانند در این رقابت‌ها شرکت کنند.

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان در توضیح مراحل شرکت در این رقابت‌ها افزود: شرکت در مرحله استانی که سال گذشته تعداد ثبت نام کنندگان در مرحله نخست به ۱۱۰ هزار نفر می‌رسید، ۱۲ هزار نفر برای شرکت در مرحله بعدی رقابت‌ها و انتخاب ۶۵۰ نفر برای حضور در رقابت‌های ملی انتخاب شدند که میانگین منتخبان رشته‌های ۱۴ گانه بین ۴۰ تا ۵۰ نفر است.

وی با بیان اینکه این ۶۵۰ نفر در تابستان سال بعد از برگزاری آزمون‌ها، در دوره‌های فشرده و دشوار علمی بسیاری شرکت و در نهایت برای حضور در آزمون نهایی شهریور آماده می‌شوند، افزود: دانش آموزانی که موفق به کسب مدال طلای این مسابقات شوند، می‌توانند از تسهیلاتی که برای آنان پیش بینی شده است، استفاده کنند.

حسینی اضافه کرد: آن دسته از دانش آموزانی که به کسب مدال طلا و رتبه‌های برتر در رشته‌های هفت گانه اصلی موفق می‌شوند معاف از کنکور هستند و به  عضویت بنیاد نخبگان در می‌آیند و می‌توانند از امتیازات و تسهیلات آن استفاده کنند اما دیگر دانش آموزان چنین سهمیه ای ندارند زیرا برای برخورداری دیگر رشته‌ها از این تسهیلات، باید فرایند آن به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

وی اظهار داشت: دانش آموزان می‌توانند در ۱۴ رشته در المپیادهای علمی شرکت کنند اما فقط برندگان هفت رشته هستند که از سهمیه ورود به دانشگاه بدون کنکور و استفاده از تسهیلات بنیاد نخبگان می توانند برخورد شوند از این رو؛ وزارت آموزش و پرورش در تعامل با وزارت علوم است تا بتواند سهمیه اختصاص یافته به المپیادهای نوظهور و دیگر رشته ها را برای ورود به دانشگاه افزایش دهد یا سهمیه خاصی برای چنین دانش آموزانی قائل شود.

ایران میزبان المپیاد جهانی فیزیک

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان با بیان اینکه اینکه سال آینده ایران میزبان مسابقات جهانی المپیاد فیزیک است، افزود: این مسابقات با حضور نمایندگان کشورهای مختلف و با طراحی سوالات و فرآیند ازمون در ایران برگزار می‌شود.

وی، توان علمی دانش‌آموزان ایرانی در این المپیادها را بالا و قابل توجه ارزیابی کرد و ایران را دارای جایگاه ارزنده‌ای در جهان و در عرصه رقابت‌های علمی دانست.

حسینی تولید محتوا و هدایت دانش آموزان المپیادی را از نکاتی خواند که باشگاه دانش پژوهان جوان از آن غافل است و از اصلاح این رویه و تلاش برای هدایت دانش آموزان نخبه تا انتها و تا زمانی که وارد عرصه اشتغال در حوزه‌های علمی و تولید محتوا شوند، خبر داد.

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان با اشاره به جمعیت نخبگان دانش آموز گفت: جمعیت دانش آموزان نخبه یک درصد جامعه دانش آموزی است و جمعیت المپیادی‌ها یک درصد جامعه نخبگان مدارس است. تعداد این افراد بسیار کم و استعداد و توانمندی آنان به شدت بالاست؛ از این رو باید فرصت و امکانات ویژه را برای هدایت و حمایت از آنان مهیا کرد.

وی تصریح کرد: کشورهای غربی و توسعه یافته سرمایه گذاری کلانی برای جذب این دانش آموزان نخبه از دوران دبیرستان انجام می‌دهند اما می‌توان گفت که تاکنون تقریبا ناموفق بوده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha