۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۹
کد خبرنگار: 811
کد خبر: 85316448
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

«در مسیر اتحاد راهبردی ایران و روسیه»

۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۹
کد خبر: 85316448
مهدی فیاضی
«در مسیر اتحاد راهبردی ایران و روسیه»

تهران - ایرنا - حکومت تزارها و حکومت شوروی و حکومت فدراسیون روسیه ماهیتا ۳ حکومت متفاوت در یک جغرافیای واحد هستند.همانگونه که حکومت های سلسله قاجار با شاهنشاهی پهلوی با جمهوری اسلامی ایران ۳ حکومت با ماهیت متفاوت اما در یک جغرافیای واحد می باشند.

عملکرد تزارها در کشورگشایی و عملکرد شاهان قاجاری در بی عرضگی و عملکرد شوروی در توسعه بلوک کمونیستی، هیچکدام نماینده فعلی دولتمردان و ملت روسیه و ایرانِ قدرتمند نمی باشند ولی علاقه مندان به تکمیل محاصره ایران با ایجاد موانع در راهبرد نگاه به قدرت های نوظهور با نسبت دادن های بی ارتباط تاریخی درصددند دو ملت و دولت همسایه را در تنافر و واگرایی ماندگار بدارند .

ایران انقلابی بیشتر از غرب و اختلاف افکنی های منطقه ای غربی ها و تحریمهای غربی و جنگ های نیابتی غرب و تهاجم فرهنگی غرب و خلف وعده های غربی ها و فرزند شوم غربی ها یعنی اسراییل لطمه خورده و حتی در زمان پهلوی کل کشور بدست مستشاران آمریکایی فتح شده بود و گویا فقط آذربایجان از ایران توسط تزارها جدا نشده بلکه کل ایران از ایرانیان توسط غرب قبض و غصب شده بود.
در حالی که فدراسیون روسیه در زمان پوتین در جلوگیری از قطعنامه های تحریمی و در جنگهای نیابتی و در دور زدن تحریمها بیشترین کمک را به ایران داشته است.

ایران و روسیه منافع مشترک منطقه ای و دشمن مشترک فرامنطقه ای و برخی منافع ملی همپوش و نیازهای متقابل اقتصادی و سیاسی دارند و حتی روسیه قرائت متعادل و متعامل و عقلانی ایران از اسلام را بر قرائت تکفیری و افراطی عربستان از اسلام می پسندد و تمایل دارد اسلام روسیه با خاستگاه اسلام قفقازی و اسلام بالکانی از اسلام عربستانی الگو نگیرد .

همکاری دو کشور منافاتی با راهبرد نه شرقی ، نه غربی ندارد و حتی مقوّم استقلال و آزادی کشور است زیرا برخلاف غرب ، روسیه داعیه استعمار نوین و همه جانبه ندارد هر چند همچون همه بازیگران در معادلات بین المللی بعضا با برگه ایران بازی هم کرده که در عین ارتقای سطح تعاملات، هوشیاری ایران را هم می طلبد .

در نتیجه شایسته است با تکثّر و تعمیق رفت و آمدها و همکاری ها ، سطح روابط ۲ کشور به سطح ۲ متحد راهبردی ارتقا یابد و قطعا این مسیر ساده ای نیست و مخالفان زیادی دارد و در تنظیم رفتار غرب با ایران میتواند اهرم محرک و مناسبی نیز باشد.

در ایام جنگ های اوکراین و غزه این رفت و آمدها و هماهنگی ها بسیار حساس تر هم می شود و می تواند برنامه های بلند مدت دشمنان مشترک دو ملت و منطقه را در میدان و در شورای امنیت سازمان ملل بدلیل وجود حق وتوی روسیه خنثی نماید و در کاهش آلام مردم غزه موثر بشود.

* مهدی فیاضی کارشناس مسائل بین المللی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha