خدمت به مردم تصمیم دولت در بهره برداری از متروی پرند

تهران - ایرنا - پروژه متروی شهر پرند، طرحی که سال‌ها روی زمین مانده بود ، با یک تصمیم از طرف دولت سیزدهم بمنظور خدمت رسانی به مردم به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی ، رییس جمهور کشورمان روز نهم آذرماه به منظور بهره‌برداری از ۲ طرح عمرانی وارد شهرستان رباط کریم شد و متروی پرند را به صورت رسمی افتتاح کرد.

صبح روز پنجشنبه نهم آذرماه رئیس جمهور برای بهره‌برداری از ایستگاه مترو به پرند سفر کرد.این پروژه از جمله پروژه‌هایی بود که ۱۸ سال روی زمین مانده بود و بارها قول افتتاح آن به مردم پرند داده شده بود.اما سال گذشته در جریان سفر رئیس جمهور به پرند، سید ابراهیم رئیسی به مسئولان دستور داد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این طرح به سرانجام برسد.

رئیس جمهور ۱۷ آذر ماه سال گذشته در جریان سفر به شهرستان رباط کریم از این طرح که در مراحل ابتدایی ساخت بود، بازدید و بر ضرورت اهتمام مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در روند تکمیل آن تأکید کرده بود.

خدمت به مردم تصمیم دولت در بهره برداری از متروی پرند

شهر تازه تاسیس پرند در ۳۵ کیلومتری غرب پایتخت و در حاشیه آزاد راه تهران - ساوه واقع شده، ۴۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه حدود ۴۰ هزار نفر بین این شهر و تهران در تردد هستند.

بهره برداری از ایستگاه مترو شهر جدید پرند و چهار هزار و ۳۸۰ واحد مسکن مهر و همچنین بازدید از طرح نهضت ملی مسکن با ۹۰ درصد پیشرفت که قرار است در دهه فجر افتتاح شود با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی،نمادی از خدمات دهی دولت سیزدهم به مردم ایران اسلامی است.

متروی پرند نقطه عطفی در خدمت به مردم

خدمت به مردم تصمیم دولت در بهره برداری از متروی پرند

استاندار تهران با اشاره به افتتاح خط مترو پرند اعلام کرد: مترو پرند به طول ۵۰ کیلومتر روزانه بین ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر قابلیت جابجایی دارد.

علیرضا فخاری با اشاره به افتتاح مترو پرند با حضور رییس‌جمهور، اظهار کرد: جهت اجرای این طرح شاهد تلاش های وصف‌ناپذیر همه (شهرداری تهران، قرارگاه خاتم الانبیا و حمایت دولت سیزدهم) بودیم.

وی ادامه داد: مترو پرند به طول ۵۰ کیلومتر از ایستگاه شاهد، گلزار شهدا و حرم مطهر تا فرودگاه امام (ره) به فاصله ۳۰ کیلومتر و ۲۰ کیلومتر از فرودگاه امام تا شهر پرند، نقطه عطفی است برای دسترسی شهروندان از تهران به پرند و بالعکس است که روزانه بین ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر قابلیت جابجایی دارد.

قرارگاه خاتم الانبیا مجری، شهرداری تهران متولی و وزارت راه و شهرسازی حامی

علیرضا زاکانی شهردار تهران در زمان بهره برداری از مترو پرند با اشاره به تاریخچه تأسیس مترو پرند تاکید کرد: کار ساخت متروی پرند از سال ۸۴ شروع شد. سال ۹۱ به شهرداری کار واگذار شد، اما بعد از احداث خط تا مترو فرودگاه حضرت امام کار مسکوت ماند. یعنی مسیری حدود ۲۰ کیلومتر. سال گذشته باحضور شخص آقای رییسی و تاکیدات ایشان حرکت جدیدی در این مسیر شکل گرفت. قرارگاه خاتم بعنوان مجری، شهرداری تهران بعنوان متولی و وزارت راه و شهرسازی بعنوان حامی کار راه اندازی مسیر تا پرند را استارت زدند.

زاکانی افزود: ارزش این پروژه به ارزش روز ۶ همت برآورد می‌شود. شهرداری تهران بالغ بر ۸ هزار میلیارد ریال تجهیزات و امکانات فراهم کرد. دولت سیزدهم نیز ۱۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل این خط هزینه کرد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در نهایت شاهد گره‌گشایی از پروژه‌ای هستیم که لبخند را به لبان مردم نشانده و با ۸۱ کیلومتر خطوط تونلی، پرند را به تجریش متصل می‌کند! از همه کسانی که همت کردند جا دارد تشکر کنم. امیدوارم این تحفه ناقابل مقبول مردم باشد و شاهد جهش‌های بزرگ در آینده باشیم.

جابه‌جایی هشت هزار مسافر در نخستین روز

خدمت به مردم تصمیم دولت در بهره برداری از متروی پرند

حوزه توسعه مترو مدیریت شهری تهران توانست در مدت۲ سال ۲۴ کیلومتر به طول مترو تهران اضافه کند طول رفت و برگشت این خط به بیش از ۴۱ کیلومتر رسید.

مطالعات پروژه خط مترو تهران - پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ اجرای این طرح به شهرداری تهران واگذار شد که بخشی از این طرح در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه از جابه‌جایی هشت هزار مسافر در نخستین روز (شنبه ۱۱ آذر) بهره‌برداری رسمی از ایستگاه مترو شهر پرند خبر داد.

هادی زند مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه گفت: خدمات‌رسانی به مسافران در ایستگاه شهر پرند انجام و در نهایت بطور رسمی مسافرگیری در این ایستگاه از شنبه هفته قبل آغاز شد که در این روز ۸ هزار جابه‌جایی مسافر به ثبت رسید. در روز جمعه نیز ۳ هزار مسافر در این مسیر جابه‌جایی شدند.

وی در ادامه با اشاره به رایگان بودن مترو پرند تا یک هفته افزود: در حال حاضر ساعت فعالیت این خط از ۷ صبح تا ساعت ۱۹ است و سرفاصله قطار ۲ ساعت است که به‌مرور سرفاصله کاهش می‌یابد.

احداث مترو در ۹ کلان‌شهر

خدمت به مردم تصمیم دولت در بهره برداری از متروی پرند

محمدرضا رحمانی مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در جریان برگزاری اردوی راهیان پیشرفت اصحاب رسانه گفت: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه همه کشورها توسعه حمل‌ونقل است که هلدینگ به‌صورت گسترده در این زمینه در حال فعالیت است. این امر وقتی مهم‌تر می‌شود که نگاهی به موقعیت استراتژیک کشور به‌عنوان مسیر اصلی ترانزیت بین شرق و غرب داشته باشیم.

رحمانی با اشاره به این‌که ما می‌توانیم از این موقعیت استفاده کنیم و قرارگاه در این زمینه گام‌های مهمی برداشته است، گفت: یکی از حوزه‌ها ساخت مترو بوده که مجموعا هلدینگ ۳۳۸ کیلومتر مترو در ۹ کلان‌شهر کشور احداث کرده یا در حال اجرا دارد. تعداد زیادی از این خطوط به بهره‌برداری رسیده و تعدادی هم در شرف بهره‌برداری هستند.

وی گفت: متروی پرند که سال‌ها روی زمین مانده بود با یک تصمیم ریاست جمهوری و تامین منابع ، توانستیم آن را به اتمام برسانیم.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه‌وشهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) افزود: امسال در تهران دو ایستگاه میدان کتاب و دادمان به خطوط مترو اضافه کردیم. پروژه‌های دیگری هم مانند متروی قم در حال بهره‌برداری داریم که ۶ کیلومتر از آن تکمیل شده و امیدواریم با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده برای تامین قطعات این مترو بتوانیم تا پایان سال این پروژه را به صورت کامل به بهره‌برداری برسانیم.

رحمانی در ادامه درباره دیگر پروژه‌های قطار شهری هلدینگ با اشاره به این‌که تمام خطوط متروی مشهد توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) انجام شده، گفت: تکمیل بخشی از خط ۳ این مترو در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. اهمیت این بخش این است که تمام ورودی شهر مشهد شامل راه‌آهن، فرودگاه و ترمینال را به حرم امام رضا علیه‌السلام وصل می‌کند.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه‌وشهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در ادامه با بیان این‌که ما بزرگ‌ترین ناوگان حفاری تونل‌ها را در اختیار داریم و همان‌طور که گفته شد در ۹ کلان‌شهر و ۱۴ پروژه مترویی در حال فعالیت هستیم؛ گفت: با دانشگاه‌های مختلف برای داخلی‌سازی تجهیزات حفاری تونل تفاهم‌نامه امضاء کرده‌ایم.

معرفی مصلی امام خمینی (ره) به‌عنوان یک بنای فاخر مذهبی جهان اسلام

خدمت به مردم تصمیم دولت در بهره برداری از متروی پرند

رحمانی با بیان این‌که داشتن یک بنای فاخر مذهبی در تراز پایتخت ایران اسلامی مطالبه همیشگی مردم و مسئولان بوده است، اظهار داشت: کار طراحی مجموعه مصلی امام خمینی (ره) با الگوبرداری از معماری ایرانی – اسلامی توسط بزرگترین معمارهای داخلی انجام شد و در زمینی به‌وسعت ۶۳ هکتار به مرحله اجرا در آمده است.

وی گفت: به‌دلیل ابعاد بزرگ سازه‌های طراحی شده برای مجموعه مصلی، به‌طور مثال ایوان مصلی که بزرگترین ایوان بتنی جهان محسوب می‌شود، گنبد مصلی که از بزرگترین گنبدهای جهان است، نیازمند یک مجموعه توانمند برای اجرای این طرح بود که نهایتاً قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به عنوان مجری انتخاب و این افتخار بزرگ نصیب قرارگاه شد.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) از معرفی مصلی امام خمینی (ره) به‌عنوان یک بنای فاخر مذهبی به جهان اسلام در آینده نزدیک خبر داد و افزود: مصلی تهران با سطح زیربنای وسیع، ظرفیت بالایی برای پذیرش نمازگزاران دارد و این امکان نیز وجود دارد که در حوادث غیرمترقبه از مجموعه فضاهای آن به‌عنوان پدافند غیرعامل و محلی برای پناه دادن و اسکان آسیب‌دیدگان استفاده کرد.

مشخصات فنی مصلی امام خمینی (ره)

مساحت صحن ایوان ۳ هزار و ۳۶۰ مترمربع و گنجایش نمازگزاران آن ۴ هزار و ۳۰۰ نفر است.

مساحت کل شبستان شرقی ۱۸ هزار و ۲۰۰ مترمربع و گنجایش کل نمازگزاران شبستان شرقی ۲۳ هزار و ۳۰۰ نفر است.

مساحت کل شبستان غربی ۱۶ هزار و ۸۰۰ مترمربع و گنجایش کل نمازگزاران شبستان غربی ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر است.

گنبد با قطر ۹۰ متر مساحت حدودی ۶ هزار و ۴۰۰ مترمربع و گنجایش کل نمازگزاران ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر است.

در مجموع مساحت کل ایوان، شبستان‌ها و گنبدخانه ۵۱ هزار و ۲۳۰ مترمربع و گنجایش نمازگزاران کل ایوان، شبستان‌ها و گنبدخانه حدوداً ۶۵ هزار و ۶۰۰ نفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha