ظهره‌وند: وتوی آمریکا نشان داد اتاق جنگ علیه غزه از واشنگتن هدایت می‌شود

تهران- ایرنا- سفیر پیشین ایران در ایتالیا گفت: رژیم صهیونیستی یک کشور نیست؛ بلکه یک پادگان نظامی در حساس‌ترین نقطه از زمین و آسیای غربی است که مأموریت‌های واشنگتن را اجرایی و عملیاتی می‌کند.

«ابوالفضل ظهره‌وند» در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به وتوی قطعنامه آتش بس در شورای امنیت توسط آمریکا گفت: قطعنامه پیشنهادی گوترش چند نکته را نشان داد؛ مهم‌ترین نکته این بود که با وتوی آمریکا مشخص شد که اتاق جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین از واشنگتن هدایت می‌شود و آمریکا به طور مستقیم مسئول جنایاتی است که رژیم صهیونیستی مرتکب می‌شود و باید در این زمینه پاسخگو باشد.

دیپلمات کشورمان اضافه کرد: بنابراین، وتوی شب گذشته آمریکا نمایان‌گر ذات سلطه‌طلب و شیطانی آمریکا و شخص بایدن بود. نشست اخیر شورای امنیت هم ماهیت آمریکا و هم مظلومیت مردم فلسطین را نشان داد و هم مشخص شد که سازمان ملل، ابزاری در اختیار آمریکا که دبیرکل سازمان ملل هم نتوانست در این جنایات تغییری به وجود بیاورد.

وی در ادامه با اشاره به حمایت آمریکا از استمرار نسل‌کشی در غزه گفت: واقعیت تا امروز مشخص شده است، اما برخی نتوانستند این واقعیت را به خوبی هضم کنند. وتوی اخیر آمریکا، تأیید دیگری بر صحت این واقعیت بود که رژیم صهیونیستی یک کشور نیست؛ بلکه یک پادگان نظامی در حساس‌ترین نقطه از زمین و آسیای غربی است که مأموریت‌های واشنگتن را اجرایی و عملیاتی می‌کند.

آمریکا به دنبال تغییر ژئوپلیتیک منطقه بود

ظهره‌وند، ذات آمریکا را توطئه‌طلب، ضد انسانی و هژمونیک دانست و گفت: آنها به دنبال این بودند که ژئوپلیتیک منطقه را تغییر بدهند که بدون وجود رژیم صهیونیستی در این بخش از جهان، آمریکا بستری برای حضور و ادامه بازیگری نخواهد داشت. این اهمیت نقض رژیم صهیونیستی را برای حفظ موقعیت یکجانبه‌گرایانه و سلطه‌طلبانه آمریکا در جهان و به‌ویژه قلب کره زمین، یعنی فلسطین اشغالی را نشان می‌دهد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا با بیان اینکه رابطه آمریکا و رژیم صهیونیستی، یک رابطه ارگانیک است، ادامه داد: به همین دلیل می‌بینیم که با مهمات ضد انسانی، به جنگ مردم بی‌دفاع غزه رفتند؛ چراکه در حال فروپاشی هستند و آمریکا باید با کل منطقه خداحافظی کند و همانند افغانستان، در عراق و سوریه پس‌گردنی بخورد.

شرایط وخیم‌تر از آن است که انگلیس کاملا پشت آمریکا بایستد

کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین در خصوص رأی ممتنع انگلیس به قطعنامه مربوط به آتش بس جنگ علیه غزه گفت: پیش نویس قطعنامه‌های متعددی به صحن شورای امنیت آمده بود اما دبیرکل سازمان ملل که قاعدتا توسط لابی انتخاب می‌شود، متأثر از شدت جنایات در غزه، بی‌توجه به موقعیت شغلی خود، پیش‌نویسی را ارائه کرد و خواستار برگزاری نشست شد که جای قدردانی دارد.

ظهره‌وند تأکید کرد: شدت جنایت با هیچ مؤلفه‌ای قابل توجیه و سرپوش گذاشتن نیست و بریتانیا که متحد استراتژیک واشنگتن است، می‌داند دورنمای اوضاع چیست و شرایط وخیم‌تر از آن است که کاملاً پشت آمریکا بایستد. اما در واقع، لندن و واشنگتن همسو هستند و هیچ دوئیتی بینشان وجود ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha