روایتی از یک خبر| تروریست‌ها در فیلیپین؛ داعش یا گروه‌های مخالف حکومت؟

تهران- ایرنا- مناطق جنوبی فیلیپین در بازه‌های زمانی متفاوت شاهد فعالیت گروه‌های معترض و مسلح با دیدگاه‌های متفاوت بوده است اما در سال‌های ظهور داعش، این شبه‌نظامیان زیر پرچم این گروه تروریستی گرد هم آمدند تا از این راه به اهداف خود دست یابند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، درست یکهفته پیش در دوازدهم آذر ماه، هنگام یک مراسم مذهبی صبحگاهی مسیحیان در سالن ورزشی یک دانشگاه در ماراوی در جنوب فیلیپین انفجاری روی داد و گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت. بر اساس گزارش مقام‌های فیلیپینی، در این حمله‌ دست‌کم چهار نفر کشته و حدود ۵۰ نفر زخمی شدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از کانال تلگرامی داعش گزارش داد که این گروه افراطی مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

پیش از آن، فردیناند مارکوس رئیس‌جمهور فیلیپین این بمب‌گذاری را محکوم و «تروریست‌های خارجی» را عامل آن معرفی کرده بود.

منطقه‌ای که این بمب‌گذاری در آن روی داد، در سال ۲۰۱۷ به مدت پنج ماه به دست شبه‌نظامیان افراطی «مائوتی» که با داعش بیعت کرده‌اند، محاصره شده بود. شبه‌نظامیان در جریان محاصره ماراوی دست به اقدامات مختلفی زدند که عملیات در دیگر مناطق، حمله به مدرسه یا گروگان‌گیری غیرنظامیان از جمله آن‌ها بود.

روایتی از یک خبر| تروریست‌ها در فیلیپین؛ داعش یا گروه‌های مخالف حکومت؟
حمله داعش به دانشگاه کاتولیک

ژیلبرتو تئودورو، وزیر دفاع فیلیپین نیز در یک نشست خبری گفت که عملیات برای اجرای عدالت در مورد عاملان «اقدام تروریستی» بی‌وقفه ادامه خواهد داشت.

به گفته او، «نشانه‌های قوی از وجود یک عنصر خارجی» در این بمب‌گذاری وجود داشت ولی از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد.

روز چهارشنبه ۱۵ آذر نیز خبرگزاری رویترز گزارش داد: پلیس فیلیپین دو شخص را به عنوان مظنون در انفجار مرگبار در یک مراسم مذهبی کاتولیک‌ها شناسایی کرده است.

کسانی که مظنون به سازماندهی حمله در شهر ماراوی در جنوب فیلیپین بودند، اعضای گروه مائوته (یک گروه وابسته به داعش) هستند که کنترل شهر را در سال ۲۰۱۷ به دست گرفتند و برای پنج ماه آن را تحت کنترل داشتند.

روایتی از یک خبر| تروریست‌ها در فیلیپین؛ داعش یا گروه‌های مخالف حکومت؟
شهر ماراوی سال ۲۰۱۹ پس از ۵ ماه محاصره داعش

پیشنیه

در عراق و سوریه، داعش پس از چند سال تلاش پیوسته توسط کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران، از میان رفت اما اکنون به نظر می رسد این جنبش در گروه های مبارز جزیره میندانائو در جنوب فیلیپین به حیات خود ادامه می‌دهد. این منطقه به دلیل شرایط بیابانی و ضعف نیروی امنیتی پلیس، مدت ها پناهگاه شورشیان بوده است.

در سال های اخیر، روشن شده است که داعش عملیات خود را در فیلیپین از طریق گروه های محلی مانند «گروه مائوت»، «گروه ابوسیاف»، «مبارزان آزادی اسلامی بانگسامورو» و «انصار خلیفه فیلیپین» ادامه می دهد.

در سال ۲۰۱۷، شبه نظامیان وابسته به داعش شهر ماراوی در میندانائو را به مدت پنج ماه محاصره کردند. نیروهای امنیتی فیلیپین با شبه نظامیان وارد درگیری مسلحانه شدند که به آن نبرد ماراوی می گویند.

هفت تن از برادران مائوت در درگیری جان باختند. در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹، خشونت بین نیروهای دولتی و گروهی به رهبری ابودر آغاز شد. ارتش فیلیپین ابتدا ادعا کرد: موفقیت بزرگی برای کشتن سه تروریست و برچیدن اردوگاه آموزشی آنان به دست آورده است، با این حال ابودر موفق به فرار شد و دو روز بعد، دو بمب گذاری در کلیسای جامع بانوی ماونت کارمل در جولو، در جزیره سولو در جنوب غربی میندانائو رخ داد که به کشته شدن ۲۳ نفر از شرکت کنندگان در مراسم عزاداری یکشنبه و زخمی شدن ۱۰۹ نفر دیگر منجر شد.

وجود جنگجویان خارجی و دخالت قدرت های بیرونی برای نیرو بخشیدن و جسارت دادن به گروه های محلی مخالف دولت فیلیپین اثبات شده است و نگرانی های فزاینده ای در مورد تلاش مجدد برای اعلام خلافت در میندانائو وجود دارد.

روایتی از یک خبر| تروریست‌ها در فیلیپین؛ داعش یا گروه‌های مخالف حکومت؟
نقشه فیلیپین و منطقه میندانائو


اهمیت مسأله

داعش جزایر جنوب فیلیپین را استان آسیای شرقی خود می داند، این گروه در سال ۲۰۱۶ برای استخدام در جنوب فیلیپین فراخوان داد و ویدئوهایی را به صورت آنلاین پخش کرد که از شبه نظامیانی که نمی توانستند به خلافت خودخوانده این گروه تروریستی در عراق و سوریه سفر کنند، اشاره می کرد.

مقامات اطلاعاتی فیلیپین در آن زمان گفتند: جنگنده ها از دوردست های چچن، سومالی و یمن به سوی این کشور سرازیر شدند و شبه نظامیانی که با داعش بیعت کرده بودند، شهر ماراوی در میندانائو را تصرف کردند.

سیدنی جونز، مدیر مؤسسه تحلیل سیاست مناقشات در جاکارتا، اندونزی، گفت: زمانی که داعش تلاش می کرد قلمرو خود را در خاورمیانه بسازد، گروه های مسلح و شبه نظامیان گوناگون در فیلیپین را زیر یک پرچم ایدئولوژیک به هم متصل کرد.

کارشناسان سیاسی معتقدند: شهرهای جنوبی فیلیپین بیشتر در معرض خطر از سوی گروه های منتسب به داعش قرار دارند، در حالی که فیلیپین اکثریت کاتولیک دارد، بخش جنوبی مجمع الجزایر در میندانائو عمدتاً مسلمان‌نشین است، جایی که گروه های اسلام‌گرای محلی ادعا می‌کنند نماینده داعش هستند و با وعده‌های پول نقد و ماجراجویی برای جذب جوانان تلاش می کنند.

در سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ صدها فیلیپینی، اندونزیایی و مالزیایی به عراق و سوریه سفر کردند تا به عنوان جنگجویان خارجی برای داعش بجنگند و سپاه خود را با ابزارهای استخدام آنلاین خود تشکیل دادند.

حمایت مستمری از گروه‌های وابسته به داعش در میان مسلمانان محلی که به دلیل درگیری ماراوی آواره شده‌اند، وجود دارد، گروه های معترض به دولت فیلیپین از نام و نشان داعش برای پیش برد اهداف خود استفاده می کنند و از سوی دیگر قدرت گرفتن آنها می تواند، آن چه از پیکر تکه تکه داعش باقی مانده را کنار هم در یک منطقه جمع کند.

روایتی از یک خبر| تروریست‌ها در فیلیپین؛ داعش یا گروه‌های مخالف حکومت؟
ارتش فیلیپین در حال کنترل شهر ماراوی، سال ۲۰۱۹

ارزیابی

برای دهه‌ها، میندانائو میزبان گروه‌های مسلح فراوانی بوده است، از اسلام‌گرا گرفته تا جدایی‌طلب و کمونیست که پیش از این به نظر می رسید حمایت‌ها از گروه های افراطی در سراسر طیف آن رو به کاهش است اما این بمب گذاری چند روز پس از آن رخ داد که نیروهای امنیتی ۱۱ تروریست را کشتند که به عنوان اعضای یک گروه محلی داعش در استان جنوبی میندانائو شناسایی شده بودند.

دولت فیلیپین متعهد شده است قلمرو خود را از حضور داعش پاک کند و در سال‌های اخیر مجموعه‌ای عملیات علیه شبه‌نظامیان افراطی در شهرهای جنوبی خود ترتیب داده است.

مقامات فیلیپین گفتند: آنچه ما از حادثه ۲ دسامبر آموختیم این است که تهدیدات تروریستی در فیلیپین رو به کاهش نیست. تهدیدها به پایان نمی رسند زیرا هنوز بقایای داعش وجود دارد که میل به ایجاد ویرانی دارند.

اما سرهنگ دوم دنیس آلموراتو، سخنگوی ارتش فیلیپین به خبرگزاری فرانسه گفت: «دولت اسلامی-فیلیپین» یکی از چندین گروه تروریستی این منطقه است که الهام گرفته از داعش یا مرتبط با آن فعالیت می‌کند و برای ایجاد خلافت در میندانائو، خانه اقلیت بزرگ مسلمان در این کشور کاتولیک آسیایی، می‌جنگند.

وی ادامه داد: برخی از این گروه‌ها قبلاً با داعش ارتباط داشتند، اما اکنون از نظر مالی و لجستیکی، نیازهای خود را به تنهایی برطرف و تنها از نام این گروه استفاده می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha