۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۳
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85317213
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲۹ مورد مرگ مغزی در زنجان طی ۲ سال گذشته ثبت شد

۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۳
کد خبر: 85317213
۱۲۹ مورد مرگ مغزی در زنجان طی ۲ سال گذشته ثبت شد

زنجان - ایرنا - مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی و درمانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: طی ۲ سال گذشته ۱۲۹ مورد مرگ مغزی در استان ثبت شده که با تلاش تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی تعداد ۴۵ مورد آن به اهدای عضو رسیده است.

خاطره خوشنام روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت، اعضای پیکر بیماران اهداکننده عضو برای پیوند به بیمارستان‌های تهران انتقال داده شده است.

وی با بیان اینکه با اقدامات انجام گرفته، فرهنگ اهدای عضو در سطح استان نسبت به گذشته نمود بیشتری داشته است، اضافه کرد: امیدواریم تداوم همین روند موجب نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو در جامعه شود.

این مسوول در ادامه با اشاره به تعداد عمل های جراحی صورت گرفته در استان، ادامه داد: طی ۲ سال گذشته در بیمارستان‌های دانشگاهی استان بیش از ۸۹ هزار عمل جراحی و حدود ۲۴۳ هزار مورد بستری انجام شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۴ بیمارستان در سطح استان فعال است، ادامه داد: ۱۰ بیمارستان دانشگاهی و چهار بیمارستان غیر دانشگاهی به تعداد ۲ هزار و ۱۱۰ تخت فعال در حال ارائه خدمت به مردم هستند.

خوشنام خاطر نشان کرد: ضریب تخت نسبت به جمعیت استان ۱.۹ درصد است که انتظار می‌رود با افتتاح بیمارستان‌ها و مراکز جدید میزان آن افزایش یابد.

فرد مبتلا به مرگ مغزی شخصی است که به ‌علت آسیب گسترده به مغز قادر به ایجاد ارتباط با محیط اطرافش نیست، نمی‌تواند صحبت کند، نمی‌بیند و به تحریکات دردناک پاسخ نمی‌دهد؛ چنین فردی قادر به تنفس خود به‌ خودی هم نیست.

فرد مبتلا به مرگ مغزی، با وجود آن‌ که ضربان قلب دارد، هیچ موج مغزی قابل ثبتی ندارد. ضربان قلب وی به کمک دستگاه تنفس مصنوعی و اقدامات نگهدارنده ادامه می‌یابد تا اعضای اهدایی جهت پیوند در شرایط مطلوب حفظ شوند.

در این شرایط ضربان قلب بیمار به طور مصنوعی ادامه پیدا می کند و در نهایت تا ۱۴ روز می توان اعضای فرد مرگ مغزی را حفظ کرد و بعد از این مدت قلب از کار می ایستد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha