دستِ بالای تولیدِ پیارُم در پسکرانه خلیج‌فارس

بندرعباس - ایرنا - خرمای «پیارُم» در مناطق شمالی هرمزگان به‌ویژه شهرستان حاجی‌آباد، امسال با افزایش تولید، می‌رود تا به عنوان محصولِ مرغوب و بازارپسند ایرانی، در ردیف سودآورترین‌های جهان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «پیارُم» دسترنج نخلداران شمال هرمزگان که به تعبیری به دلیل ظاهر زیبا و شکیل، به عروس خرماهای ایران و جهان معروف است، در این سال‌ها توانسته به دلیل خشک بودن و قابلیت نگهداری طولانی و همچنین کیفیت مناسب و بازارپسندی توجه بازارهای جهانی را به خود جلب کند و در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از این محصول به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، اروپایی، آسیای میانه، استرالیا و کانادا صادر می‌شود.

هرچند می‌توان از مناطقی همچون ارزوئیه کرمان، ایرانشهر و سراوان سیستان وبلوچستان، جهرم فارس، شادگان خوزستان و برازجان بوشهر به‌عنوان کشت‌کننده خرمای پیارم در ایران نام برد اما مرغوب‌ترین این رقم آن هم از نوع تجاری و درجه یک، در داخل و خارج از کشور با نام حاجی‌آباد هرمزگان شناخته می‌شود.

حتی برخی از جوانان جنوب کشور با راه‌اندازی کارگاه های فرآوری و بسته‌بندی، هسته خرمای پیارم را خارج کرده و داخل آن را مغز بادام، پسته، گردو و کاکائو پُر کرده وبه عنوان یک شکلات مقوی به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کنند.

مرغوب‌ترین رقم تجاری و درجه یک خرمای پیارُم، در داخل و خارج از کشور با نام حاجی‌آباد هرمزگان شناخته می‌شود.مدیرعامل امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در این راستا با اشاره به اینکه خرمای پیارم حاجی‌آباد از محبوب‌ترین رقم خرمای صادراتی در جهان است، گفت: سطح زیرکشت این محصول چهار هزار هکتار است که یک‌هزار و ۴۰۰ هکتار دارای درختان بارور با میانگین تولید ۶ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم است.

دستِ بالای تولیدِ پیارُم در پسکرانه خلیج‌فارس

محمد شیخ‌زاده در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، برداشت پیارم را به عنوان آخرین رقم خرمای هرمزگان در اوایل پاییز عنوان کرد و افزود: امسال ۲۰ هزار تن خرمای پیارم از نخلستان‌های هرمزگان در شهرستان حاجی‌آباد برداشت شد که در همسنجی با پارسال ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی تغذیه مناسب و شرایط آب و هوایی مناسب را علت افزایش تولید خرمای پیارم دانست و بیان کرد: برداشت این محصول از مهرماه امسال آغاز شد و تا پایان آبان‌ماه ادامه داشت.

پیارم در تسخیر بازارهای داخلی و خارجی

دستِ بالای تولیدِ پیارُم در پسکرانه خلیج‌فارس

مدیرعامل امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه شهرستان حاجی‌آباد به دلیل تحمل زیاد نخل آن در برابر شوری، یکی از مناطق مساعد کشت و تولید بهترین خرمای صادراتی جهان یعنی پیارُم (Piarom or Pyarom) است، گفت: باتوجه به درجه کیفیت و شهرت منحصر به فردی که در بازار جهانی کشاورزی دارد، می‌تواند علاوه بر تسخیر بازار داخلی، بازارهای بین‌المللی صادراتی را نیز در اختیار گیرد.

شیخ‌زاده، خرمای پیارم را از محبوب‌ترین رقم خرمای صادراتی در جهان برشمرد و ابراز کرد: صادرات این محصول به بازارهای داخلی و خارجی هم اکنون آغاز شده اما اوج آن یک‌ماه قبل از ماه مبارک رمضان (به‌دلیل استفاده از این خرما در این ماه مبارک) یعنی اواخر بهمن‌ماه است.

وی اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده خرمای درجه یک پیارم به کشورهای‌ حاشیه خلیج‌فارس، اروپایی (آلمان، فرانسه و ترکیه) و مالزی در شرق آسیا و درجه ۲ نیز به پاکستان و هند صادر می‌شود؛ مابقی این محصول نیز به مصرف خود استان و سایر استان‎های کشور می‌رسد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه مرغوب‌ترین رقم خرمای پیارم کشور و حتی جهان در حاجی‌آباد هرمزگان به عمل می‌آید، بیان کرد: باتوجه به کشت رقم تجاری پیارم در هرمزگان می‌توان گفت بالاترین سودآوری برای باغداران این استان از لحاظ ریالی نسبت به دیگر استان‌ها دارد.

وی با اشاره به وضعیت خرمای استان در بازارهای داخلی و جهانی نیز ابراز کرد: خرمای پیارم هرمزگان دراین سال‌ها توانسته توجه بازارهای جهانی را به خود جلب کند و درحال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از این محصول به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، اروپایی، آسیای میانه، استرالیا و کانادا صادر می‌شود.

خرمای پیارم هرمزگان دراین سال‌ها توانسته توجه بازارهای جهانی را به خود جلب کند و درحال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از این محصول به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، اروپایی، آسیای میانه، استرالیا و کانادا صادر می‌شود.وی یادآورشد: نخلستان‌های پیارم بیشتر در دهستان‌های «سرچاهان»، «معدنوئیه»، «شهدادی»، «درآگاه»، «طارم» و »تزرج» در اطراف شهرستان حاجی‌آباد کشت شده است.

ثبت جهانی خرمای پیارم در سال ۱۳۹۵

شهریورماه سال ۱۳۹۵ بود که خرمای پیارم حاجی‌آباد به عنوان مرغوب‌ترین خرمای صادراتی استان و کشور و میراث ملی این منطقه، در فهرست آثار طبیعی - ملی ایران ثبت شد.

این خرمای شکلاتی و محبوب دارای پوستی به رنگ قهوه‌ای تیره بوده و با توجه به اینکه گوشت و پوست آن به‌طور کامل به یکدیگر چسبیده‌اند، ظاهری زیبا و مطلوب دارد و فرایند شست وشوی آن نیز به صورت کامل صورت می‌گیرد.

خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتئین، کلسیم، پتاسیم، فسفات، منیزیم، آهن، ویتامین و مواد معدنی است؛ باتوجه به اینکه عمده قند موجود در آن از نوع فروکتوز است به راحتی و به سرعت در سوخت ‌و ساز بدن استفاده شده و کسانی که یک بار این خرما را مصرف کرده‌اند به خاطر طعم بسیار خوب و سایر خواص غذایی آن، مصرف‌کننده دائمی این خرما می‌ شوند.

دستِ بالای تولیدِ پیارُم در پسکرانه خلیج‌فارس

این خرما همچنین از نظر پزشکان مناسب برای افراد دیابتی، زنان باردار و تقویت و افزایش رشد نوزدان و کودکان بوده و در درمان بیماری‌هایی همچون میگرن، لاغری، کاهش وزن، چاقی، آلزایمر، کم خونی، تقویت چشم، آلرژی‌های فصلی، پیشگیری از گلودرد و سرماخوردگی، جلوگیری از یبوست و پوکی استخوان موثر است.

از سال ۱۳۷۰ فروش عمده خرما پیارم حاجی آباد رونق قابل توجهی در سراسر دنیا گرفت و این محصول به صورت فله‌ای و بسته بندی شده به بازار عرضه می‌شد.

در استان هرمزگان ۵۵ نوع خرما تولید می‌شود که ۲۰ نوع آن تجاری داخلی و خارجی است و سه نوع پیارم، خاصویی و مضافتی به کشورهای استرالیا، کانادا، روسیه و کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود.

شهرستان حاجی آباد در ۱۷۰ کیلومتری شمال بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha