اسناد رسمی ۴۲ روستای منطقه مغان تا پایان امسال صادر می‌شود

اردبیل - ایرنا - رئیس کل دادگستری استان اردبیل با تشریح نتایج سفر یک روزه رئیس قوه قضائیه به استان اردبیل گفت: با تعیین تکلیف اسناد ۴۲ روستای منطقه مغان، تا پایان سال ۲ هزار و ۴۰۰ قطعه سند برای اهالی این منطقه صادر می‌شود.

حجت‌الاسلام حسین کثیرلو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح نتایج سفر رئیس دستگاه قضا به استان اردبیل اظهار کرد: در سفر رئیس قوه قضائیه و هیات همراه به استان اردبیل برنامه‌های فشرده‌ای ترتیب داده شده بود که توانستیم از این سفر استفاده کافی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در این سفر رئیس قوه قضائیه در نشست‌های علاوه بر شرکت در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضا در استان، به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی حضور یافت و در یک نشست مفصل به سوالات و دغدغه‌های دانشجویان پاسخ داد.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل اضافه کرد: معمولا سران سه قوه در مرکز و تهران در دانشگاه‌ها حضور می یابند ، بعد از اینکه دعوت نامه حضور ایشان از سوی دانشگاه ارسال شد، بلافاصله قبول کردند و در یک نشست صمیمی در دانشگاه محقق حضور یافتند که بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای داشت.

اختصاص یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای توسعه ساختمان‌های قضایی استان

حجت‌الاسلام کثیرلو همچنین با اشاره به نشست شورای عالی قضایی استان که با حضور استاندار برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نتایج مهم این سفر این بود که نزدیک به یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای حل مشکلات قضایی مخصوصا توسعه ساختمان‌های استان به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اردبیل از جمله استان‌های نوپای کشور در مقایسه با سایر استان‌های کشور است، از نظر زیرساخت‌ها و فضای اداری محدودیت‌هایی هم در مرکز استان و هم در شهرستان‌ها وجود دارد ، در این سفر مقرر شد چهار دادسرا در شهرستان‌ها و یک دادگاه در یکی از بخش‌ها احداث شود.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل همچنین درباره ملاقات‌های مردمی رئیس دستگاه قضا در استان و روند پیگیری نامه‌ها و درخواست‌های مردمی این سفر گفت: از دو سه روز قبل از سفر درباره ملاقات مردمی و نامه‌های شهروندان اطلاع‌رسانی اجمالی شده بود و ۱۶ آذرماه هم افرادی مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این سفر یک هزار و ۱۵۵ نامه دریافت شد که این نامه‌ها همان روز ثبت و برای مردم هم پیامک ثبت ارسال شد. بنا بر این است که ظرف مدت ۲ ماه از طریق قوه قضائیه نتایج بررسی‌ها به شماره تماسی که شهروندان داده‌اند، اعلام شود.

حجت‌الاسلام کثیرلو خاطرنشان کرد: بررسی اولیه نشان می‌دهد که قسمتی از نامه‌ها مربوط به دستگاه قضایی نیست طبعا این نامه‌ها به مرجع مربوطه ارجاع شده و به فرد اطلاع‌رسانی خواهد شد که به آن دستگاه مراجعه کنند.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه در این سفر ۲۵۰ ملاقات حضوری با شهروندان برگزار شد و مسئولان عالی قضایی کشور از نزدیک مشکلات مردم را شنیدند، گفت: قول می‌دهم به این درخواست‌ها تا آخر بررسی و به آنها پاسخ داده می‌شود اما اینکه خواسته آنها محقق شود یا نه باید پرونده‌ها بررسی شود.

وی همچنین درباره تفویض اختیارات رئیسه قوه قضائیه به رئیس کل دادگستری استان گفت: این امر موجب افتخار دستگاه قضایی استان است ، برای نخستین بار رئیس قوه قضاییه از این تعبیر استفاده کرد. طبق بررسی‌هایی که شده بود، استان از نظر عملکردی رتبه بالایی در دستگاه قضایی در سطح کشور داشته است.

حجت‌الاسلام کثیرلو افزود: یکی از ویژگی‌هایی که در استان اردبیل وجود دارد، این است که دستگاه قضا همزمان با قوه مجریه و مقننه دست در موارد متعدد در بخش‌های صنعت، کشاورزی و سایر بخش‌ها دست به دست دادند و مشکلات مردم را حل می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: از این بابت تاکید رئیس قوه قضائیه این بود که با همکاری هم مشکلات مردم را حل کنید و هر اختیار قابل تفویض به رئیس کل دادگستری استان تفویض شود که این مسئولیت سنگینی است ، هدف این است با همکاری هم بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم.

در ماجرای صدور اسناد ملکی ۴۲ روستای مغان یک شبه راه صد ساله طی شد

وی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف و صدور اسناد ملکی ۴۲ روستای واقع در محدوده شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: تعیین تکلیف و صدور اسناد ۴۲ روستا در محدوده کشت و صنعت یک مطالبه ۵۰ ساله مردمی و تاکیدات نماینده ولی فقیه در استان بوده است.

حجت‌الاسلام کثیرلو اضافه کرد: مشکلی که در این منطقه وجود داشت این بود که این افراد در این منطقه سکونت دارند ولی قانون می‌گوید کسی مالک است که سند به نام اوست و این افراد سندی به نام خودشان نداشتند.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: برای حل این مشکل حدود ۲ ماه کار جهادی انجام شد و با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد هیاتی در استان تشکیل و ره صد ساله در این موضوع یک شبه طی شد.

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ کار اداری طی چند مرحله اسناد از کشت و صنعت مغان به جهاد کشاورزی منتقل می‌شد و از جهاد کشاورزی به بنیاد مسکن و از بنیاد مسکن هم به دست مردم منتقل می‌شد که همه اینها انجام شد.

حجت‌الاسلام کثیرلو اضافه کرد: در این راستا در روستای مرتضی‌کندی ۳۶۰ سند صادر شد و تعدادی از این اسناد هم به مردم تقدیم شد ، قول دادند و تاکید ما هم این است تا آخر امسال اسناد همه ۴۲ روستا صادر شود.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل یادآورشد: این اسناد مربوط به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه است و با این کار مشکل ۲ هزار و ۵۰۰ خانواده شامل ۱۴ هزار نفر که در این روستاها سکونت دارند حل و از آثار سند رسمی بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه متولی این مناطق بنیاد مسکن است و برای مناطق مسکونی اسناد صادر می‌شود، در خصوص صدور اسناد اراضی کشاورزی هم گفت: مشکل زمین‌های زراعی به این مساله ارتباطی ندارد. با این حال در این زمینه هم دو سه جلسه برگزار شده است و پیگیر حل آن هم هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha