اقدامات اسرائیل در غزه جنایت علیه بشریت است

زاهدان- ایرنا- کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان گفت: اقدامات اسرائیل در غزه نه تنها جنایت جنگی است، بلکه جنایت علیه بشریت و از طرفی مصداق تجاوز نیز محسوب می‌شود.

مجتبی شجاعی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: هفتاد و پنجمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در شرایطی آغاز شد که اخبار تکان‌دهنده و تصاویر دلخراش از جنایات صهیونیست‌ها در غزه و کرانه باختری، عواطف و احساسات جامعه جهانی و بویژه مسلمانان را به شدت جریحه‌دار کرده است.

وی افزود: اقدامات انجام شده در ۲ ماه گذشته توسط رژیم صهیونیستی به کودکان، زنان و افراد بی دفاع و غیر نظامی در غزه تماماً نقض تمام قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر است.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: ظلم بزرگی که این روزها نتایج یکی از پرده‌های ظلم را مشاهده کرده و رژیم اسرائیل یک زندان بزرگ ۲.۵ ملیون نفری در فضای باز ایجاد کرده است.

تراژدی غمباری که امروز در نوار غزه در حال روی دادن است و بزرگنمایی و کوچک نمایی رسانه‌ای که از فاجعه‌ای عظیم و غیر انسانی خبر می‌دهد، همان داستان و تناقض همیشگی است که حمله به نظامیان صهیونیستی که به کشتار مردم بی پناه روی آورده‌اند، نقض حقوق بشر می‌نامد

وی ادامه داد: بر اساس اخبار رسانه‌های بین‌المللی و بررسی شواهد، تصاویر و گزارش‌های نمایش داده شده نشان می‌دهد که مجموعه متنوعی از مهمترین قواعد بنیادین و عرفی حقوق بین‌الملل و مقررات ناظر بر حقوق بین‌الملل بشردوستانه در سطحی بسیار گسترده در جریان جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم ساکن در نوار غزه نقض شده است.

شجاعی گفت: تراژدی غمباری که امروز در نوار غزه در حال روی دادن است و بزرگنمایی و کوچک نمایی رسانه‌ای که از فاجعه‌ای عظیم و غیر انسانی خبر می‌دهد، همان داستان و تناقض همیشگی است که حمله به نظامیان صهیونیستی که به کشتار مردم بی پناه روی آورده‌اند، نقض حقوق بشر می‌نامد؛ اما کودکان و نوزادانی که به دلیل حملات پی در پی موشکی رژیم صهیونیستی جان می‌دهند، انتقام به حق می‌خواند و حقوق بشر را بر اساس استاندارهای ۲گانه و منافع خود تعریف می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی دولت‌های غربی حقوق بشر را ابزار بازی سیاسی در عرصه بین‌الملل می‌کنند، بیشترین لطمه‌ها به حقوق بشر وارد می‌شود و حقوق بشر برای غربی‌ها نه به معنای عام آن، بلکه به شکل گزینشی از اصول حقوق بشر کاربرد دارد.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: کشورهای غربی دیدگاه خاص و گزینشی خود را از حقوق بشر به‌عنوان تنها دیدگاه مثبت و درست از این مفهوم قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند آن را بر همه کشورهای جهان تحمیل کنند.

اقدامات اسرائیل در غزه جنایت علیه بشریت است

اقدامات اسرائیل در غزه جنایت علیه بشریت

به گفته وی؛ از طرفی در خصوص نقض حقوق بشر در غزه لازم به ذکر است که اقدامات اسرائیل در غزه، نه تنها جنایت جنگی است، بلکه جنایت علیه بشریت و از طرفی مصداق تجاوز نیز محسوب می‌شود.

شجاعی بیان کرد: بر این اساس جنایت جنگی است که هیچ یک از اصول حقوق بشر دوستانه در آن رعایت نشده و این رژیم دست به کشتار غیرنظامیان زده و به این دلیل جنایت علیه بشریت بوده که می‌تواند از محدوده منطقه‌ای غزه فراتر رود و مناطق و نقاط دیگر جهان را در بر گیرد چرا که این رژیم شروع‌کننده بوده است.

وی ادامه داد: نگرانی‌ها در خصوص جنگ غزه آن موقع دردناک‌تر می‌شود که قدرت‌های برتر جهانی نیز به پشتوانه ظرفیت‌های ناعادلانه و حق وتوی خود، برخوردهای ۲گانه و ابزاری را در پیش گرفته‌اند.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بخش دیگری از حمایت‌ها از کودک‌کشی رژیم صهیونیستی در حوزه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی انجام می‌شود؛ زیرا برخی شبکه‌های اجتماعی بویژه توئیتر، انتشار هرگونه خبر و تحلیل درباره مقاومت فلسطین را تحریم کرده و حساب کاربرانی که بخواهند در این زمینه مطلبی منتشر کنند، مسدود می‌کند.

وی اظهار کرد: در روزهای گذشته نیز شاهد بودیم که در پی فعال‌کردن ماده ۹۹ منشور ملل از سوی آنتونیو گوترش، عصر جمعه نشست اضطراری شورای امنیت تشکیل شد تا قطع‌نامه پیشنهادی امارات متحده عربی به رأی گذاشته شود و متاسفانه در نهایت از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رأی موافق، یک عضو یعنی ایالات متحده آمریکا رأی مخالف و یک عضو یعنی انگلیس، دیگر عضو این شورای رأی ممتنع دادند، یعنی عملاً ایالات متحده به تنهایی این قطعنامه را برای پایان‌دادن به جنگ در غزه وتو کرد.

شجاعی افزود: در تمامی سال‌های تشکیل رژیم صهیونیستی و اشغالگری آنان، بارها پیش‌نویس قطعنامه‌هایی در ارتباط با مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی وتو شده که در اکثر این موارد، ایالات متحده آمریکا نقشی مهم و کلیدی ایفا کرده است.

اقدامات اسرائیل در غزه جنایت علیه بشریت است

با نسل کشی، اراده‌ها نخواهد شکست

به گفته وی؛ متاسفانه ایالات متحده و همپیمانان غربی دیگرش، یک سپر دفاعی گسترده سیاسی، اقتصادی و نظامی جلوی رژیم صهیونیستی قرار داده تا فشار بر این رژیم را کاهش دهد، رژیم صهیونیستی نیز به راحتی زیر سایه حمایت‌های آمریکا به نسل کشی و اقدامات جنایت کارانه خود ادامه می‌دهد.

کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان گفت: از طرفی نقش حقوق بشر اسلامی در شرایط کشتار مردم مسلمان غزه بسیار پررنگ و حیاتی است، متأسفانه بی‌توجهی کشورهای اسلامی به مقوله حقوق بشر اسلامی موجب تشدید مشکلات و بحران در این کشورها شده بر این اساس اگر این مقوله در جایگاه مناسبی قرار داشت جامعه اسلامی یکپارچه بودند قطعاً رژیم صهیونیستی نمی‌توانست مردم غزه را تا این حد مورد آماج حملات خود قرار دهد در حالی که کشورهای اسلامی باید با اتکا به قوانین منطقه‌ای و بین‌المللی در جهت حمایت از مردم فلسطین اقدام کنند.

وی ادامه داد: بارها از زبان سران کشورهای غربی شنیده‌ایم که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد اما حتی یک بار به تعارف هم نشنیده‌ایم فلسطین نیز حق دفاع از خود را دارد.

شجاعی بیان کرد: در نهایت تاریخ ۷۰ ساله رژیم صهیونیستی شاهد است که هیچگاه خشونت‌ها به امنیت اسرائیل ختم نخواهد شد و با نسل کشی، اراده‌ها نخواهد شکست و اگر همه نیروهای مسلح را هم نابود کنند که البته نمی‌توانند، کودکان زخم خورده امروز، روزی سر بر افراشته و حقوق سرزمینشان را خواهند ستاند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha