پرورش ۱۱هزار تن ماهی گرمابی از سدهای کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج- ایرنا- معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالعات پرورش ۱۱ هزار تن ماهی گرمابی پشت سدهای استان در دست اجراست و ظرف پنج ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

بر اساس آمارهای موجود سالانه ۲۲ هزار تن ماهی در این استان تولید می شود که زمینه فرصت های شغلی پرشماری در شهرستان های بویراحمد و دنا را فراهم کرده اما سهم مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد از این فرصت کم نظیر تولید و اشتغال بسیار اندک است.

طرح‌های پنج هزار تنی پرورش ماهی در سد «چمشیر» و ۸۰۰ تنی سد «کوهبرد» از جمله این برنامه برای رونق و توسعه مزارع پرورش ماهیان گرمابی است.

سرزمین چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد که یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور محسوب می شود و براساس آمار موجود حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند هم اینک با اقدام های دولت در مسیر تبدیل به قطب ماهیان گرم آبی هم قرار گرفته است.

سید احسان عسکری روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ماهیان گرمابی و پرورش ماهیان در قفس یکی از سیاست های دولت بوده که در دست پیگیری است که این مهم تا پنج ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

ماهیان گرمابی و پرورش ماهیان در قفس یکی از سیاست های دولت بوده که در دست پیگیری است که این مهم تا پنج ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون منتظر پاسخ استعلامات در این خصوص هستیم و به زودی این طرح های سریع و زودبازده آغاز خواهند شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پیشنهاد پرورش سه هزار تن ماهی گرمابی پشت سد مارون و هشت هزار تن پشت سد چمشیر گچساران داده شده است.

عسکری عنوان کرد: هم اینک ۲۲ هزار تن ماهی در استان تولید می شود که تنها ۵۰ تن از آن گرمابی هستند با این وجود استان در زمینه پرورش ماهیان سردآبی در کشور رتبه سوم را به خود اخصاص داده است.

وی ابراز کرد: ۲۷۵ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد و هدفگذاری استان در برنامه هفتم توسعه ۲۷ هزار تن است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به جهش تولید در خوراک آبزیان، بیان کرد: حتی یک گرم خوراک آبزیان در استان تولید نمی شد اما ظرف ۲ سال اخیر بهره برداری از هشت واحد تولیدی خوراک آبزیان در استان در دستور کار قرار گرفته است.

عسکری تاکید کرد: ظرفیت اسمی این واحدها حدود ۱۲۰ هزار تن است و حداکثر تا پایان سال ۲ مورد از این کارخانجات را به بهره برداری خواهیم رساند.

وی با اشاره به اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال به مرکز اصلاح نژاد ماهیان در استان، گفت: چنانچه این اعتبار اختصاص یابد بخش اعظمی از زیرساخت های این مجموعه تکمیل خواهد شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه ،دارای ظرفیت های خوبی در حوزه منابع آبی است و بشار، مارون و زهره از مهمترین رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

استان کهگیلویه و بویراحمد سومین پرورش دهنده ماهی در ایران بشمار می رود و به شرط فراهم کردن زمینه‌ های لازم برای توسعه صنعت شیلات به ویژه در مناطق دورافتاده و محروم نرخ بیکاری در اینجا به حداقل می رسد و شاخص‌های توسعه اقتصادی ارتقا می یابد.

طبق آمارهای جهانی، ایران پس از ژاپن و چین رتبه سوم تولید ماهیان گرمابی شامل ماهی آمور (سفید پرورشی)، ماهی کپور معمولی، ماهی فیتوفاگ (آزاد پرورشی) و ماهی فیتوفاگ پی دی اف PDF (ماهی آزاد سرگنده) را داراست.

همچنین بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی سالیانه نزدیک به ۲۰۰ هزار تن انواع ماهی کپور در کشورمان تولید می‌شود که از این میزان حدود ۱۰۰ هزار تن به مصرف داخلی و ۱۰۰ هزار تن به کشورهای هدف صادر می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha