اعتراض رئیس‌جمهوری کوبا به وتوی آمریکا: مصونیت از مجازات برای اسرائیل کافی است

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری کوبا اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه بود را رد و اعلام کرد: مصونیت از مجازات برای اسرائیل کافی است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: مصونیت از مجازات برای اسرائیل کافی است. تاریخ هرگز کسانی را که می‌توانستند جلوی نسل‌کشی را بگیرند و نگرفتند، فراموش نخواهد کرد.

پیشنهاد ارائه شده از سوی امارات متحده عربی تنها در مدت یک روز، حمایت ۹۷ کشور عضو سازمان ملل را به‌دست آورد؛ اما این طرح پس از رای‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل رد شد؛ این قطعنامه با ۱۳ رای موافق، رای ممتنع انگلیس و وتوی آمریکا رد شد.

با گذشت یک هفته از بمباران‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها، وزارت امور خارجه کوبا با تاکید بر تشدید خشونت‌ها به‌عنوان «پیامد دهه‌ها اقدامات اسرائیل در اشغال و استعمار غیرقانونی»، «فراخوانی فوری برای آتش‌بس و همچنین تسهیل فوری ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه» را مطرح کرد.

وزارت امور خارجه کوبا از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا با ممانعت از وتوی مکرر اقدامات این شورا که صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای را تضعیف می‌کند، به وظایف خود عمل کرده و به مصونیت اسرائیل، قدرت اشغالگری که امریکا در طول تاریخ با آن همدست بوده، پایان دهد.

به دنبال وتوی قطعنامه آتش‌بس از سوی آمریکا، گروه‌های حقوق بشری از این اقدام انتقاد کرده‌اند. عفو بین‌الملل تاکید کرد که این تصمیم نشان‌دهنده «بی‌توجهی شدید» به رنج غیرنظامیان است و سازمان پزشکان بدون مرز، آن را «رای علیه بشریت» خوانده‌است. افزون بر آن، فعالان حامی فلسطین با صدور فراخوان‌هایی خواستار اعتصاب سراسری در روز دوشنبه در کشورهای عربی و سراسر جهان در حمایت از غزه و درخواست توقف فوری جنگ علیه مردم این باریکه شدند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت غزه، در بمباران‌های رژیم صهیونیستی در غزه، حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تعداد مجروحان به ۴۸ هزار و ۷۸۰ نفر می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha