از فرصت‌ قانون جهش تولید دانش‌بنیان بهتر استفاده کنیم

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی وزرات علوم، با اشاره به معافیت مالیاتی لحاظ شده در قانون جهش تولید دانش‌بنیان گفت: ۲ درصد از ۸۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات دستگاه های مالیات‌پرداز، ۱۶ هزار میلیارد تومان است که می‌توان با همکاری صنایع از این ظرفیت برای اثربخشی بیشتر و درآمدزایی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، پیمان صالحی امروز (یکشنبه) در سی و ششمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه، پژوهشگاه ها و موسسات آموزش عالی با تاکید بر اهمیت مهارت افزایی افزود: سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر در مراکز هدایت شغلی آموزش می بینند، بنابراین باید روی محتوای این آموزش ها دقت کرد.‌ از این مراکز به خوبی حمایت می کنیم و همه دانشجویان می توانند در آن شرکت کنند.

وی در این نشست در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی با صنعت و جامعه هم ظرفیت خوبی است، سال گذشته ۶۹۰ نفر و امسال تاکنون هزار و ۲۰ نفر در این فرصت های مطالعاتی شرکت کرده اند و ممکن است جزو موارد اجباری آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم درباره مستندسازی همه فعالیت های دفتر ارتباط با جامعه و صنعت گفت: همه آیین نامه های پژوهشی و اطاعات دانشگاه ها در این زمینه در کتابچه هایی منتشر می شود.

وی درخصوص قانون جهش تولید دانش بنیان نیز عنوان کرد: بر اساس این قانون هر بخش دولتی و خصوصی که با دانشگاه قرارداد ببندد، مشمول معافیت مالیاتی می شود. امسال کل سیستم مالیات پرداز کشور باید ۸۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات بدهد؛ اگر تا پایان امسال بتوانیم اثربخش تر باشیم و از فرصت قانون جهش تولید دانش بنیان استفاده و ۲ درصد این میزان را برای قرارداد هدف گذاری کنیم و با این بخش قرارداد ببندیم حدودا ۱۶ هزار میلیارد تومان می شود.

صالحی توضیح داد: البته مشکل صنایع خصوصی این است که شاید این قانون بعدا با دقت اجرا نشود. در برخی استان ها استانداران به خوبی صنایع را متقاعد کردند که این قانون اجرا می شود. بنابراین باید از حمایت استانداران استفاده کرد. آیین نامه اجرایی این قانون مصوب و ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: ماموریت گرایی را باید از طریق استانداران پیگیری کرد. اگر استاندار بخواهد همه نهادها ماموریت های ویژه خود را بر اساس اولویت های استان به دانشگاه ها ارجاع می دهند و دانشگاه غیر از وظایف ذاتی وظایفی هم بر اساس مشکلات استان دارد.

صالحی با تاکید بر جذب دانشجویان پسادکتری گفت: امروز ۱۶۰ هزار دانشجوی دکتری داریم که سالی ۱۵ هزار نفر دانش آموخته می شوند، ولی محقق پسادکتری هنوز به ۲ هزار نفر هم نرسیده است، در حالی که موتور محرکه پژوهش و فناوری را محققان پسادکتری تشکیل می دهند. برای پیشبرد و توسعه محققان پسادکتری، حمایت از پسادکتری را در چهار سطح در شورای عالی عتف برنامه ریزی و تصویب کردیم. همچنین گذراندن پسادکتری جزو امریه سربازی شده است و تا ۵۰۰ نفر امریه سربازی در سال را مجوز گرفتیم.

باید از فرصت‌ قانون جهش تولید دانش‌بنیان بهتر استفاده کنیم


دبیر کل شورای عالی عتف تاکید کرد: نظام حلقه مالی پژوهش و فناوری ۲ حلقه مفقود داشت؛ یکی صندوقی گرنت محور که از طرح های کلان ملی حمایت کند. در این زمینه صندوق عالی عتف بعد از ۲ سال پیگیری، تاسیس و اساسنامه آن ابلاغ شد. حلقه دیگر صندوق برای حمایت از طرح های فناوری بزرگ است که چنین صندوقی نداریم و بانک ها هم چنین تسهیلاتی ندارند.

صالحی تصریح کرد: اصلاح آیین نامه پایه های تشویقی، تلاش برای حل مشکل اخذ مفاصا حساب بیمه طرح های پژوهشی در برنامه هفتم و پیگیری عدم شمول مالیات پلکانی بر طرح های پژوهشی از دیگر اقدامات شورای عالی عتف است.

شاخص پیچیدگی اقتصادی

استاد دانشگاه شهید بهشتی به تولید ناخالص داخلی و شاخص پیچیدگی اقتصادی پرداخت و گفت: آیا همه مشکلات کشور را باید دانشگاه ها حل کنند؟ در حالی که دانشگاه ها فناوری را تا سطح آمادگی ۷ تا ۹ آماده می کنند و بقیه باید به بخش خصوصی سپرده شود.

وی تاکید کرد: می توان تولید ناخالص داخلی بالا داشت ولی فقط از فروش معادن و خام فروشی این تولید ناخالص داخلی را کسب کرد. ولی اگر تولید ناخالص داخلی بالا با فروش محصولات سخت افزاری و پیچیده داشتیم یعنی شاخص پیچیدگی اقتصادی بالاست. بر همین اساس شاخص پیچیدگی اقتصادی/ ECI در سال ۲۰۲۰ در ژاپن ۲.۴۹، سوئیس ۲.۱۳ و آلمان ۲.۰۷ و کره جنوبی ۲.۰۵ درصد بوده است و در کشورهای منطقه ترکیه ۵۳ صدم درصد، عریستان ۷۴ صدم درصد و ایران منفی ۳۵ صدم است.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: آخرین وضعیت بازار اقتصاد کشور نشان می دهد، بازار دارای پیچیدگی اقتصادی و فناوری بالا نیست و مقصر آن بخشی دانشگاهیان و بخشی کشش بازار است.

صالحی تاکید کرد: امروز شاهدیم دانشجو با استاندارد بالا در دانشگاه ها تربیت می شود؛ ولی بازار کشش جذب این دانشجو را ندارد.

وی بخش دیگری از مشکل را نظام طبقه بندی مشاغل دانست و گفت: در کشور ما هر کس مدرک بگیرد می تواند سرکار برود؛ ولی در دنیا کسی که مدرک می گیرد؛ باید صلاحیت حرفه ای بگیرد تا مشغول کار شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: نظام صلاحیت حرفه ای در دنیا رکن دارد، در کشور ما هم ارکان نظام صلاحیت حرفه ای از یک تا ۹ مشخص شده است. از یک تا سه به عهده نظام آموزش فنی و حرفه ای و از چهار به بعد در دست وزارت علوم و وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: پیچیدگی اقتصادی ما بالا نیست ولی دانشجو در تراز بالای پیچیدگی اقتصادی تربیت می کنیم؛ بنابراین باید پیچیدگی اقتصادی را ارتقا دهیم. محصولات را نباید خام بفروشیم‌.

صالحی درباره وضعیت بودجه پژوهش و فناوری نیز اظهار داشت: بر اساس لایحه برنامه هفتم توسعه بودجه این بخش در پایان برنامه هفتم باید به ۲ درصد برسد تا هم اثرگذار و اثربخش باشیم و هم به وظایف خود عمل کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha