افزون بر سه هزار بیمار دیابتی و فشار خون بالا در خراسان‌شمالی شناسایی شدند

بجنورد- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی گفت: سه هزار و ۲۹۱ بیمار مشکوک به دیابت و فشار خون بالا در استان با اجرای پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه امسال تاکنون شناسایی شده است.

دکتر جواد شاهین فر روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۸ بیمار در استان مشکوک به فشار خون بالا و یکهزار و ۸۳ نفر نیز مشکوک به دیابت تشخیص داده شده اند.

وی افزود: تاکنون ۱۱۱ هزار و ۶۵۷ نفر از خراسان شمالی برای اندازه گیری فشار خون و دیابت در پویش ملی سلامت شرکت کرده اند.

شاهین فر ادامه داد: شهرستان بجنورد با ۳۰ هزار و ۵۹ نفر و گرمه با ۶ هزار و ۶۸۱ نفر به ترتیب بیشترین و کمترین افراد شرکت کننده در پویش ملی سلامت هستند.

به گفته وی؛ پویش ملی سلامت در خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه امسال ادامه دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: جمعیت بالای ۱۸ سال استان اکنون می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی برای اندازه گیری فشارخون و دیابت در این پویش شرکت کنند.

وی با بیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر در مراحل ابتدایی قابل کنترل است، گفت: تشخیص دیر هنگام دیابت و فشار خون بالا می تواند عوارض جبران ناپذیر و هزینه بالایی برای فرد و نظام سلامت داشته باشد.

شاهین فر افزود: هدف پویش ملی سلامت نیز تشخیص بیماری‌ها در مراحل ابتدایی است تا بتوان از هزینه های درمانی و عوارض جبران ناپذیر برای سلامتی افراد جلوگیری کرد.

به گزارش ایرنا، «پویش ملی سلامت» در خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور از ۲۰ آبان ماه شروع و تا ۱۵ دی امسال ادامه داد.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

چاقی و اضافه وزن، کشیدن سیگار و استرس از جمله عوامل ابتلای افراد به فشار خون بالا است.

دیابت یا بیماری قند، ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهر می شود و با درجه های مختلف کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار همراه است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha