دلایل کیفیت پایین نان در کرمانشاه از زبان نایب رییس اتحادیه نانوایان استان

کرمانشاه - ایرنا - نایب رییس اول اتحادیه نانوایان کرمانشاه با تایید تلویحی پایین بودن کیفیت نان در برخی مناطق استان گفت؛ نگاههای غیرکارشناسی که مبنای قانونی ندارد باعث بروز چالش های عمده برای این صنف شده است.

فریبرز عزیزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دستوری بودن قیمت و رقابتی نبودن نانوایی ها در موضوع دریافت سهمیه آرد ۲ چالش اصلی پیش روی ارتقای کیفیت نان در استان کرمانشاه است اگرچه مشکلات دیگری هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه نگاه بخشی و کم توجهی برخی مسوولان و کارشناسان به نیازهای اصلی و مشکلات صنف نانوایان کرمانشاه باعث بروز مشکل و به تبع آن کاهش کیفیت نان شده است، گفت: به عنوان مثال بر اساس تحقیقات کارشناسی توسط دستگاه های اجرایی مختلف و محاسبه نرخ کارگر، بیمه، کیسه آرد و غیره می بایست حداقل ۴۶ درصد افزایش قیمت نان داشته باشیم ولی این رقم بصورت دستوری در حد ۱۰ تا ۲۰ درصد متوقف شده است.

وی افزود: توجیه این دستور پایین بودن سطح اقتصاد استان و درآمد سرانه خانوار با در نظر گرفتن نرخ بالای بیکاری و جمعیت قابل ملاحظه مستمری بگیر کمیته امداد و بهزیستی کرمانشاه بوده است در حالی که برخی استان ها تا ۴۰ درصد افزایش قیمت نان داشته اند.

وی اضافه کرد: با احترام به این مبانی مقایسه ای معتقدیم می بایست شرایط نانوایان و هزینه بالای تولید آنها نیز در نظر گرفته شود چون کاهش قیمت نان در نهایت به زیان مصرف کننده بویژه اقشار آسیب پذیر است.

نایب رییس اول اتحادیه نانوایان کرمانشاه تصریح کرد: پایین بودن قیمت نان در استان باعث می شود که درآمد نانوایی کاهش یاید و در نتیجه نانوا مجبور می شود یک سری اقلام را در تولید نان کم کند.

عزیزی افزود: به عنوان مثال نانوا مجبور می شود در نان سنگک به جای ۱۰۰ گرم مُخمر از ۳۰ گرم استفاده کند و در نان لواش اصلا از مُخمر استفاده نکند؛ این موضوع از آنجایی که حائز اهمیت است که مُخمر سه سال قبل کسیه ای ۷۰ هزار تومان بود اما الان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است علاوه بر این درآمد و به تبع آن دستمزد پایین باعث می شود کارگر ماهر جای خود را به نیروی کم تجربه بدهد که بازهم به کیفیت تولید لطمه می زند.

وی تاکید کرد: نان خوب نرخ خوب می خواهد مثلا در نتیجه برآوردهای انجام شده قیمت لواش در استان کرمانشاه باید ۶۰۰ تومان می شد اما الان ۴۷۰ تومان است ولی همین قیمت در برخی استانهای دیگر ۷۰۰ تومان است.

به گفته وی قیمت سنگک نیز باید ۲ هزار و ۶۵۰ تومان می شد اما با نرخ دستوری آن را ۲ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین کردند در حالی که نرخ ۲ هزار و ۷۵۰ تومان را هم در برخی استانها شاهدیم همچنین تافتون در دیگر استانها هزار و ۲۵۰ تومان اما در کرمانشاه ۹۰۰ تومان است.

عزیزی دیگر عامل موثر در کیفیت نان را رقابتی نبودن نانوایی ها اعلام کرد و گفت: الان در بین هزار و ۵۰ نانوایی دولتی کرمانشاه رقابتی وجود ندارد چرا که وقتی به نانوایی که نان با کیفیت پخت می کند به همان اندازه نانوایی که نان بی کیفیت پخت می کند سهمیه آرد داده می شود؛ دیگر رقابت معنا ندارد.

وی در خصوص نظارت بر عملکرد نانوایی ها نیز معتقد است: اعتقاد دارم اگر تمام مردم ایران ناظر و بازرس شوند در کیفیت نان تاثیری ندارد و تا زمانی که نانوا نتواند روزی زن و بچه اش را در بیاورد کیفیت نان ارتقاء پیدا نمی کند.

به باور وی در بحث کیفیت نان همچنین باید آن را به مسائل بزرگتری بسط داد و نگاهی از مزرعه تا سفره داشت به این معنی که کیفیت گندم و حتی کیفیت خاک و کودی که استفاده شده تا مرحله نگهداری در سیلو و کارخانه آرد و حتی نحوه حمل و فرهنگ نگهداری صحیح نان را در نظر گرفت.

عزیزی در خصوص کیفیت آرد کرمانشاه در مقایسه با سایر استان ها نیز گفت: انصافا آرد ما بد نیست و کیفیت آن متوسط رو بالاست و شاید بتوان گفت کیفیت فقط چند استان مانند اصفهان، تهران، کرج و مشهد بهتر از کرمانشاه است.

نایب رییس اول اتحادیه نانوایان کرمانشاه در خصوص استفاده از جوش شیرین در نانوایی های استان نیز گفت: الان استفاده از جوش شیرین ممنوع است و شاید به صورت موردی در رومال بربری استفاده شود در حالی که در حدود ۲۰ سال پیش نانوایی ها از طرف دولت سهمیه جوش شیرین دریافت می کردند اما الان فقط مجازند که از مُخمر استفاده کنند.

عزیزی تصریح کرد: در نانوایی ها فقط چهار عنصر آب، آرد، نمک و مُخمر باید استفاده شود که هر کدام از این ها هم استاندارد خاص خودش را دارد و خارج از اینها هر چیزی که در تهیه نان استفاده شود؛ تخلف محسوب می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ذائقه ای بودن کیفیت نان نیز اشاره کرد و گفت: در یک خانواده ممکن است یکی از قسمت ضخیم و نرم نان استفاده کند و در همان خانواده فرد دیگری قسمت های سوخاری شده را ترجیح دهد.

عزیزی افزود: گاهی اوقات شاهدیم که در صف نانوایی یک نفر به سوخته شدن نان اعتراض می کند اما شخص دیگری همان نان را می خواهد و با اینکه همه فکر می کنند آن شخص به خاطر معطل نشدن در صف این کار را کرده است اما در حقیقت این موضوع به ذائقه متفاوت افراد بر می گردد در نتیجه نانوایی هایی که نان خمیری و نرم و یا نان برشته پخت می کنند مشتری های خاص خودشان را پیدا می کنند.

به گفته وی علاوه بر بحث ذائقه موضوع سطح فرهنگ نیز مطرح است به گونه ای که در منطقه یک کرمانشاه مانند محلات گلستان و ۲۲ بهمن مردم نان نرم دوست ندارند و از نانوایی ها نان برشته می خواهند از طرف دگیر مردم در مناطق حاشیه نشین کرمانشاه بیشتر طالب نان نرم و خمیری هستند.

به گزارش ایرنا، کرمانشاه هزار و ۵۰ واحد نانوایی با سهمیه آرد دولتی و حدود ۲۰ تا ۳۰ نانوایی آزاد پز دارد و در هر نانوایی نیز به طور میانگین حدود سه نفر مشغول به کار هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha