اطلس زبان‌شناسی در حال تدوین است

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی با تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های پژوهشگاه گفت: اطلس زبان‌شناسی در حال تدوین است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، ذات‌الله نیکزاد امروز یکشنبه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۲ در مراسم هفته پژوهش که در موزه ملی برگزار شد، با تبریک و گرامیداشت این هفته به تشریح ساختار پژوهشگاه در قالب پنج پژوهشکده و سه گروه مستقل پژوهشی متشکل از ۸۷ عضو هیأت علمی، ۶۹ کارشناس پژوهشی، ۱۱ پژوهشگر آزمایشگاهی و ۶۰ هنرمند پژوهشی پرداخت و تصریح‌کرد: بدنه علمی پژوهشگاه نیازمند تقویت است.

وی در تشریح فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگاه در سال جاری، به انجام ۹۲ طرح پژوهشی در اشکال مختلف همچون طرح‌های سالیانه، خارج از موسسه، فرصت‌های مطالعاتی، ۳۵ کاوش باستان‌شناسی، ۳۴۵۵ نمونه آزمایشگاهی، ارائه ۹۲ اثر هنری حاصل از پژوهش، انتشار ۲۴ عنوان کتاب و ۹۵ مقاله علمی، برگزاری ۵ کنفرانس مهم علمی در کنار نشست‌های تخصصی،۲۰۳ نشست تخصصی در وزارتخانه، ادارات کل استان ها، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی،۵۷ مشاوره تخصصی در حوزهای باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت و ابنیه و بافت، برپایی ۱۰ کارگاه آموزشی، انتشار ۲ نشریه علمی در حوزه‌های باستان‌شناسی و تاریخ معماری شهرسازی و مرمت با درجه علمی وزارت علوم اشاره کرد.

نیکزاد گفت: در هفته پژوهش امسال نیز ۱۵ عنوان کتاب با تلاش همکاران بخش معرفی پژوهشگاه به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به طرح‌های پژوهشی و فعالیتهای مختلف پژوهشگاه افزود: در برخی از حوزه‌ها پیشرفت حاصل شده و برخی نیازمند کوشش است تا بتوانیم به نتایج بهتری برسیم. البته آمارها نشان می‌دهد که پژوهشگاه به وضعیت ثبات نزدیک است که امیدواریم در سالهای آتی پیشرفت‌های بیشتری حاصل شود.

وی، موضوعات مهم پژوهشی را بیان کرد و گفت: اطلس زبان شناسی در حال تدوین است. زبان‌ها و گویش‌های ایرانی در خطر، مطالعات حوزه فرهنگی ایران، میراث در خطر بناها و شهرهای ایرانی، مخاطرات محیطی، تغییرات اقلیمی و میراث طبیعی، احیای هنرهای فراموش شده و نوآوری در هنرها و صنایع، اطلس‌های میراثی، گردشگری و هنرهای ملی از جمله موضوعات پژوهشی است

نیکزاد افزود: تعمیق دانش در حوزه میراث فرهنگی و نشر و احیای اندیشه و رفتار پژوهشی در بدنه وزارتخانه، کاربردی سازی پژوهش و تاکید بر رویکردهای فناورانه، تبادل دانش در مقیاس بین المللی و تقویت بنیه علمی از برنامه‌ها و سیاست‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha